نگاه، نقد و یادداشت مطالب فرهنگ و هنر
نگاه، نقد و یادداشت مطالب فرهنگ و هنر

نگاه، نقد و یادداشت مطالب فرهنگ و هنر

توضیحات کارگردان فیلم «23 نفر» درباره مالکیت مادی و معنوی این

کارگردان فیلم «23 نفر» درباره مالکیت معنوی و مادی این فیلم توضیحاتی را ارائه کرد.

نشست خبری «بیست و سه نفر» با حضور مهدی جعفری کارگردان، آلبو عبادی(بازیگر)، امیر و هادی اسلامی(جلوه‌های ویژه بصری)، محسن روزبهانی (جلوه‌‌های ویژه میدانی)، مرتضی قیدی (فیلمبردار)، مجتبی فرآورده (تهیه‌کننده)، آریا عظیمی‌نژاد(موسیقی)، میثم مولایی(تدوینگر)، بهمن اردلان (صدابردار و صداگذار)، احمد یوسف‌زاده(مشاور فیلمنامه) و با اجرای منصور ضابطیان در ششمین روز جشنواره فیلم فجر برگزار شد.


0r3_23.jpg


جعفری درباره اینکه چطور شد به سراغ این موضوع برای ساخت فیلم‌سینمایی رفته است، گفت: «جوابش خیلی پیچیده نیست. از چند سال پیش که مستندی درباره آنها ساختم این موضوع در ذهن من هک شده بود و این جزو آرزوهای من شد که یک روز بتوانم فیلم‌سینمایی از روزگاری که این دوستان گذراندند بسازم.»

او درباره انتخاب بازیگران این فیلم توضیح داد: «مساله مهم این بود که در اقتباس چقدر می‌توانیم به واقعیت وفادار باشیم. بعد از 10، 12 سال رفاقت با این بچه‌ها وظیفه خودم می‌دانستم که تلاش کنم تا فیلمی درست درباره آنها بسازم. از روز اول همه ما نگران بودیم که آیا می‌توانیم بچه‌هایی را پیدا کنیم که بتوانند قصه ما را واقعی بازی کنند.»

کارگردان «23 نفر» تاکید کرد: «در واقعیت هم در بین این 23 نفر از گویش‌ها و شهرهای مختلف وجود داشتند. بنابراین خواسته یا ناخواسته طوری این قصه اتفاق افتاده بود که انگار آنها سمبل ایران بودند. ما حدود یک ماه با آنها کار کردیم تا سطح بازی آنها را بهم برسانیم. حدود یک ماه و نیم انتخاب بازیگران طول کشید. در شهرستان‌هایی که می‌خواستیم از آنجا بازیگر داشته باشیم، فراخوان اعلام کردیم.»

در ادامه، رآورده درباره مسائلی که علیرضا رئیسیان درباره مالکیت این فیلم مطرح کرده بود توضیح داد و گفت: «بله، صحبت‌هایی در این‌باره طرح شده بود. آقای رئیسیان حقوق مالکیت مادی مستندی که درباره این 23نفر برای تلویزیون ساخته شده بود را نداشتند. البته حقوق معنوی‌شان قابل احترام است. از ابتدا که جلسه‌ای باهم در ارشاد داشتیم، به او گفتم که حقوق مادی این فیلم به ایشان تعلق ندارد. اما حقوق معنوی آقای رئیسیان را محترم می‌دانیم. ایشان چند جا از جمله در خانه سینما از ما شکایت کردند که در هیچ‌جا ما محکوم نشدیم.»

جعفری در ادامه گفت: «بیشتر این شکایات به سمت من بود. آقای رئیسیان حقوق معنوی آن مستند را داشتند. اما منابع تحقیقی من برای ساخت این فیلم فقط آن مستند نبود. اول از همه خودشان بودند که با آنها در ارتباط بودم. دو کتاب دیگر هم منبع ساخت این فیلم بودند. در هر صورت موضوعی که آقای رئیسیان مطرح کردن فقط یک حاشیه بود.»

او درباره اینکه همه 23 نفر شخصیت‌ها در عالم واقعیت در قید حیات هستند؟ گفت:« 22 نفر در قید حیات هستند و فقط یکی از آنها به نام احمد سعادت سال‌ها پیش از دنیا رفته است.»

جعفری درباره اینکه چرا از اسامی واقعی 23 نفر در فیلم استفاده نشده است، توضیح داد: «خیلی سخت بود که از اسامی واقعی 23 نفر در فیلم استفاده کنیم زیرا دردسرهایی برای ما ایجاد می‌کرد بنابراین اجازه گرفتم و آنها هم بزرگواری کردند و اجازه داند تا اسم‌ها را در فیلم عوض کنیم.»

این کارگردان درباره منبع اقتباس داستان و اینکه بهتر نبود فیلم در قالب سریال ساخته شود؟ گفت: «کاملا موافقم اما آنقدر جهان این داستان بزرگ است که من حسرت می‌خورم که چرا نتوانستم همه اطلاعات در واقعیت را در فیلم هم بیاورم اما معتقدم هر مدیا تماشاگر خودش را دارد و امیدوارم روزی شخصی این کار را انجام دهد زیرا حیفم می‌آید که برخی از تصاویر جذاب و دیدنی در آن دیده نشد.»

فرآورده درباره نسبت بین مذهب و ملیت در فیلم نیز گفت: «این دو از هم جدا نیستند. در حوزه دین حب الوطن، ایمان است. . ما به سیرت فیلم کار داریم نه صورت. آنچه فکر می‌کردیم، می‌توانیم در دهه 90 و برای نسل امروز ارائه دهیم روحی از دین بوده است.»

احمد یوسف زاده- مشاور فیلمنامه- که یکی از شخصیت‌های واقعی 23 نفر است، درباره اینکه این فیلم تا چه اندازه به واقعیت نزدیک بوده است؟، گفت: «با دیدن این فیلم من و دوستانم شوکه شدیم. نمی دانستیم گریه کنیم یا بخندیم. فیلم خیلی به واقعیت نزدیک بود و من از عوامل فیلم تشکر می‌کنم.»

سام درخشانی، لیندا کیانی و مهدی علی میرزایی در نشست پرسش و پاسخ فیلم «پالتو شتری»

نشست پرسش و پاسخ فیلم «پالتو شتری» با حضور مهدی علی میرزایی(کارگردان)، مجید شیخ انصاری(تهیه‌کننده)، سام درخشانی، لیندا کیانی، افسانه چهره آزاد، شاهرخ فروتنیان و بانیپال شومون (بازیگران)، مسعود امینی‌تیرانی(مدیر فیلمبرداری) و مسیح حدپورسراج(صدابردار) این فیلم و با اجرای منصور ضابطیان برگزار شد.

مهدی علی‌میرزایی هدف از ساخت فیلم «پالتو شتری» را تنها به ساختن آن اشاره کرد و گفت: «هدفم ساختن این فیلم بوده و هدف خاصی نداشتم. یک داستان داشتم که در یکی از مجلات معتبر ادبی کشور چاپ شده بود و بازخوردهای خوبی داشت، ظرفیت‌های دراماتیکش را گسترش دادم و به‌عنوان اولین فیلمم آن را ساختم.»


6kwz_neshaste_palto_shotori.jpg


مجید شیخ انصاری تهیه‌کننده درباره شرایط ساخت این فیلم گفت: «فیلمسازی در ایران بیشتر برای عوامل به‌خصوص کارگردان و تهیه‌کننده یک اتفاق است تا انتخاب. به محض اینکه شرایط حداقلی پیش بیاید ساخت را شروع می‌کنیم. شرایط قبل از عید آماده شد و بلافاصله بعد از عید کلید زدیم و کار پیش رفت. با یک گروه بسیار عالی، پشت صحنه بسیار آرام بود و باعث افتخارم است که با این گروه کار کردم.»

سام درخشانی درباره تجربه کار کردن با یک کارگردان کار اولی گفت: «من مهدی علی‌میرزایی را خیلی وقت است که می‌شناسم. به‌عنوان نویسنده فیلم «فی‌المدت معلوم را نوشته بود و قبل از این کار در یکی از نوشته‌هایشان یعنی «تخته‌گاز» بازی می‌کردم برای همین با نوع کارشان آشنا بودم. خیلی خوشحال شدم چون وقتی یک نویسنده‌ای بخواهد فیلمی بسازد قطعا یک فیلمنامه خوب برای خودش کنار می‌گذارد و من خوشبخت بودم که توانستم در این کار بازی کنم و از نتیجه هم راضی هستم.»

لیندا کیانی هم درباره تجربه بازی در «پالتو شتری» گفت: «بی‌اغراق باید بگویم از معدود کارهایی بود که آنقدر پشت صحنه آرامی داشت که من روزشماری می‌کردم آفیش باشم. آنقدر همه چیز آرام پیش می‌رفت و لذتبخش بود که خیلی کار را دوست داشتم. بی‌اغراق می‌گویم سام یکی از بهترین پارتنرهایی بود که تا به حال داشتم. سام به من خیلی کمک کرد و آنقدر باآرامش تمرین کردیم تا آن خروجی را داد.»

از علی میرزایی درباره کلمات رکیک در این فیلم پرسیده شد و اینکه آیا برای رده سنی محدودیتی درنظر گرفته می‌شود و کارگردان این فیلم پاسخ داد: «من نمی‌دانم منظورشان از این کلمات رکیک چیست به لحاظ تجربی شاید فیلم سن‌دار باشد. تجربه‌ای که دو شخصیت در داستان فیلم می‌گذرانند به نوعی می‌تواند برای جوان‌ها جذاب‌تر باشد و برای نوجوانان هنوز آن اتفاقات رخ نداده باشد و با موقعیت‌های درامی که بین دو شخصیت هست ارتباط برقرار نکنند.»

سوال بعدی درباره شخصیت‌پردازی با استفاده از مابه‌ازاهای بیرونی و شخصیت‌های خاص پرسیده شد، علی میرزایی گفت: «اول اینکه درام باعث می‌شد شخصیت را در یک موقعیت تجسم کنم و بپرسم چه لازم دارد. دوم اینکه به کسانی که از فکر و فلسفه فیلسوفان یا اندیشمندانی که زمینه سو تفاهم در فلسفه شان زیاد است رجوع می‌کردم و به تفکر آنها فکر می‌کردم. سوم مابه ازاهای بیرونی که زیاد هم هستند استفاده می‌کردند.»

مسعود امینی‌تیرانی هم درباره ویژگی‌های فیلمبرداری این فیلم گفت: «فیلم از دو منظر برای من جذاب بود؛ یکی آشنایی قبلی که با تهیه‌کننده و کارگردان داشتم و دیگری تجربه‌ای که در ژانر کمدی نداشتم و می‌خواستم امتحان کنم. همیشه دوست دارم در کارها چالشی باشد که جدی‌تر بتوانم به موضوع فکر کنم. روی بعضی از موضوعات و ایده‌های اجرایی فکر کردیم به‌خصوص روی شکل نور و ترکیب بندی‌ها به سه چهار فرم کلی رسیدیم.»

مهدی علی میرزایی در پاسخ به این سوال که نویسندگی سخت‌تر است یا کارگردانی گفت: «فیلمسازی ادامه نویسندگی است و من در طول فیلم این موضوع را بسیار درک کردم.»

درباره موسیقی فیلم هم مهدی علی میرزایی گفت: «در فیلمنامه «در مدت معلوم» من این را تجربه کردم. فونداسیون فیلمنامه را براساس یک اصل فکری و مفهومی طراحی می‌کنم. وقتی این طراحی می‌شود و بعد رویش داستان‌ها و دیالوگها و موقعیت‌هایی را برای مخاطب عام طراحی می‌کردم. نتیجه‌ای که در این فیلم طراحی کردم همین است. وقتی فیلم اکران می‌شود کسی که دنبال موقعیت شوخ و شنگ و روایت سیال و... است بهره خودش را می‌برد و کسی هم که دنبال یک نگاه عمیق‌تر در لایه‌های فیلم است هم آن شالله بهره خودش را می‌برد. امیدوارم این اتفاق بیفتد.»

مجید شیخ انصاری درباره اکران فیلم گفت: «به‌طور کلی فضای جشنواره امکان یک بازخورد جدی‌تر را به ما می‌دهد که بررسی می‌شود ولی احتمالا در نیمه اول سال آینده اکران می‌شود.»

از مهدی علی میرزایی پرسیده شد فکر نمی‌کنید پایبندی زیاد به مفهوم اولیه به درام ضربه زد، که او در پاسخ گفت: «در فیلم‌های دیگری که می‌نوشتم و دیگران می‌ساختند یک صنف تحصیلکرده را می‌دیدم که بدنه سینماروی ما را تشکیل می‌دادند. خیلی از کمدی‌ها اینها را جدی نمی‌گیرد و از کنار آنها می‌گذارد. بعضی دفاتر فیلمسازی می‌گویند ما کمدی آدم‌های احمق را دوست داریم. . من فکر کردم گفتمان فیلم می‌تواند در فضایی باشد که برای قشر تحصیلکرده جذاب باشد و واقعا باید ببینم در اکران عمومی چه اتفاقی می‌افتد.»

در نشست پرسش و پاسخ مجموعه فیلم‌های کوتاه جشنواره فجر سی‌وهفتم چه گذشت؟!

محمد کارت در مورد حضور فیلم کوتاه در جشنواره گفت: «جشنواره ویترین سینمای ایران است بنابراین حضور مستند و فیلم کوتاه و انیمیشن حتما ضروری است.»


3tvb_neshast_film_kotah.jpg

نشست خبری مجموعه فیلم‌های کوتاه با حضور محمد کارت(کارگردان فیلم بچه‌خور)، ندا جبرائیلی(بازیگر رورانس)، الهام معین(طراح لباس رورانس) و آبان عسکری(نویسنده بچه‌خور) با حضور احسان کرمی به‌عنوان مجری نشست برگزار شد.

محمد کارت در ابتدای این نشست در مورد فیلم کوتاه خود گفت: «برای من جشنواره فجر خیلی اهمیت دارد چون فکر می‌کنم مهم‌ترین رویداد فرهنگی‌انگیزه ساز است. انگیزه ساز به این معنا که جشنواره فجر‌انگیزه سینماگران جوان و تازه کار برای فیلمسازی است. الان هم با بچه خور، سومین حضورم در جشنواره را تجربه می‌کنم برایم بسیار جذاب است. امیدوارم جشنواره فجر همیشه به فیلم‌های کوتاه توجه بکند. چون پتانسیل سینمای ایران از فیلم کوتاه شروع می‌شود.»

آبان عسکری نویسنده فیلم «بچه خور» در مورد ایده اصلی فیلم گفت: «حدود سه سال پیش من یک ایده‌ای داشتم که مبنای اصلی همین فیلم بود. بعد با محمد کارت رویش کار کردیم و سر و روی جدی تری به خود گرفت و درنهایت آن را ساختیم. مغز من با معضلات اجتماعی که در جنوب شهر وجود داشت پر شده بود و ایده اصلی فیلم از همانجا آمد.»

ندا جبرائیلی بازیگر فیلم رورانس هم درخصوص این فیلم گفت: «سوگل رضوانی در جشنواره‌ای در آمریکا حضور دارد و اولین نمایش جهانی فیلم در حال برگزاری است. بخاطر علاقه‌ای که به فضای قصه و تخیل در کارگردان وجود داشت، او تصمیم گرفت که چنین فیلمی بسازد. من می‌دانم علاقه اصلی خانم رضوانی فاصله گرفتن از فضای واقع گرایانه بود و می‌ خواست به فضایی چالش برانگیز برسد.»

کارت در مورد دغدغه اش در فیلمسازی و توجه به اقشار فرودست در فیلمش گفت: «من فکر می‌کنم جامعه‌ای که من رویشان تمرکز می‌کنم آدم‌هایی از قشر متوسط به پایین جامعه هستند که هنجار شکن هستند و چون خودم بچه پایین شهر هستم این سبک زندگی را بیشتر می‌شناسم. ضمن اینکه من سینمای وحشی را بیشتر می‌پسندم. همیشه لذت می‌برم از فیلم‌های نفس گیر که تماشاگر نتواند از روی صندلی تکان بخورد. من هم تلاش می‌کنم همواره چنین فیلمی بسازم و به‌طور وحشی سوژه را به مخاطب عرضه کند و به آن هجوم ببرد.»

کارت ادامه داد: «فکر اینکه این سوژه را به فیلم بلند تبدیل کنم دارم اما فعلا برنامه دقیقی برایش ندارم.»

کارت در پاسخ به سوالی در مورد قهر کردن مخاطب با فیلم کوتاه به دلیل تلخ بودن فیلم گفت: «این سلیقه من است و فکر می‌کنم فیلم باید تاثیرگذار باشد. فیلم کوتاه همان اندازه که کوتاه است باید اثرگذار هم باشد و تا مدتی همراه مخاطب بماند. فیلم نگران بچه‌های بدسرپرست و بی‌سرپرستی است که در فیلم به آن پرداخته شده است.»

کارت در مورد کمک کردن تجربیات مستندسازی‌اش در ساخت این فیلم گفت: «من احساس می‌کنم زندگی را با مستند بهتر یاد گرفتم. هم در زندگی شخصی‌ام به من کمک کرد و هم در تجربیات سینمایی ام. این که من تلاش کردم در فیلمم به سوژه‌هایی واقعی بپردازم، همه برگرفته از تجربیات من در حوزه مستند است. من با مستند زندگی کردن را یاد گرفتم و این یاد گرفتن زندگی در فیلم سازی‌ام هم بسیار موثر بود. از من بپذیرید که این فیلم با پژوهش ساخته شده است. من خودم بچه جنوب شهرم و چنین مسائلی را به چشم دیده‌ام.»

معین در مورد نحوه اکران فیلم‌های کوتاه در جشنواره گفت: «این بستر خوبی برای فیلم کوتاه است. حتی اگر 4 فیلم کوتاه در جشنواره باشند و با وجود محدودیت تایمی برای فیلم‌های کوتاه، حضور این فیلم‌ها در جشنواره فجر بسیار پر اهمیت است. زیرا مخاطب جشنواره فجر از مخاطب جشنواره فیلم‌های کوتاه بیشتر است.»

ندا جبرائیلی در پاسخ به همین سوال گفت: «من فکر می‌کردم استقبال اهالی رسانه بیشتر باشد. من انتظارم بیش از این بود چون فیلمسازان کوتاه، فیلمسازان بلند آینده است. با این حال من انتظارم بیشتر بود.»

کارت هم در مورد حضور فیلم کوتاه در جشنواره گفت: «جشنواره ویترین سینمای ایران است بنابراین حضور مستند و فیلم کوتاه و انیمیشن حتما ضروری است و این فیلم‌ها باید حضور داشته باشند. با این حال دو نکته در این میان مهم است. یکی اینکه اگر اهالی رسانه به این مدل فیلم‌ها توجه کنند، حتما برنامه‌ریزان جشنواره زمان بیشتر و بهتری را به این فیلم‌ها اختصاص می‌دهند.

نکته دوم هم اینکه چون فیلم‌های کوتاه برای حضور در جشنواره باید محدودیت تایمی داشته باشند این برای ما مشکل ساز است چون در جشنواره فیلم‌های کوتاه محدودیت تایمی وجود ندارد و این باعث ایجاد یک باگ می‌شود که باید رفع شود. اگر این محدودیت تایمی رفع شود حتما فیلم‌های کوتاه خوبی می‌توانند پا به جشنواره بگذارند.»

نمایش «مدیترانه» با حضور خانواده شهدای مدافع حرم در چارسو

shph_lhjpv15494879632215764_75x36.jpg


فیلم سینمایی «مدیترانه» به کارگردانی هادی حاجتمند و تهیه کنندگی رشید حاجتمند در پردیس سینمایی چارسو به نمایش درآمد.

نخستین سانس روز هشتم جشنواره فیلم فجر، در پردیس سینمایی چارسو به نمایش فیلم «مدیترانه» ساخته هادی حاجتمند اختصاص یافت.

به گفته مدیر و مجری معرفی فیلم‌های جشنواره سی و هفتم، فیلم مدیترانه ‌تنها در همین سانس و در چند سالنِ دیگر پردیس سینمایی چارسو نمایش داده می‌شود.

هادی حاجتمند، کارگردان فیلم «مدیترانه» در مراسم معرفی این فیلم ضمن تشکر از حضور تماشاگران فیلم گفت: «اساتید من برای تماشای فیلم در این سالن حضور دارند. من خوشحال هستم که شما عزیزان مشق ما را تماشا می‌کنید. البته در کنار حضور هنرمندان در این فضا، میهمانان ویژه‌ای هم حضور دارند.»

کارگردان فیلم مدیترانه از حضور خانواده‌های شهدای مدافع حرم به‌عنوان میهمانان ویژه تماشای این فیلم تشکر کرد و یاد و خاطره این شهدا را گرامی داشت.

هادی حاجتمند اظهار امیدواری کرد نفس این شهدا کمک کند تا اتفاقات خوبی پیش رو باشد. هادی حاجتمند در پایان از مسئولان جشنواره سی‌وهفتم فیلم فجر بابت فرصتی که برای نمایش این فیلم در اختیار گروه تولید قرار دادند تشکر کرد.

رشید حاجتمند، تهیه‌کننده فیلم «مدیترانه» در این مراسم، طی سخنانی کوتاه به خوشامدگویی و تشکر از بینندگان فیلم بسنده کرد.

در مراسم معرفی فیلم «مدیترانه»، سید حسین متولیان؛ شاعر و نویسنده گفتارهای متن، روی صحنه و در کنار برادران حاجتمند حضور یافت. او با اشاره به اینکه هنوز خروجی فیلم را ندیده است گفت: «در جریان نیستم از پیش تولید فیلم «مدیترانه» تاکنون چه اتفاقاتی افتاده است. در این سینمای مظلوم و نحیف، بعضی افراد هستند که با دلشان کار می‌کنند و فیلم می‌سازند. خواسته من این است که شما هم با چشم دل این فیلم را تماشا کنید.»

او ادامه داد: «گاهی باید نگاه فنی را پشتِ در گذاشت و به این نکته توجه کرد که یک فیلم با چه میزان کم و کاستی و مظلومیت توانسته روی پرده بیاید.» او تاکید کرد: «گروه سازنده فیلم «مدیترانه» به تنهایی و با مظلومیت باورهایشان را با ساخت این فیلم امضا کرده‌اند.»

سید حسین متولیان خطاب به حضار یادآوری کرد که این فیلم را با چشم دل نگاه کنند و افزود: «یادمان باشد اگر افرادی نبودند ما امروز به این سهولت در حال تماشای فیلم نبودیم.»

سیدعباس صالحی: شاهد حضور سینماگران نسل انقلاب در سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر هستیم

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌گوید که نسل پدید آمده در سینمای ایران برآمده از جمهوری اسلامی ایران است و در جشنواره سی و هفتم سینماگران نسل انقلاب حضور دارند.

سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ظهر روز دوشنبه 15 بهمن از سینما هویزه مشهد بازدید کرد.

سیدعباس صالحی پس از بازدید از این سینما، با حضور در جمع خبرنگاران و علاقه‌مندان درباره مطابقت فیلم‌های ارائه شده در سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر با سیاست‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همزمان با چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی، گفت: «جشنواره سینمایی فجر به‌عنوان بزرگ‌ترین اتفاق سینمایی کشور و به نوعی یکی از بزرگ‌ترین و بهترین برنامه‌های فرهنگی کشور است که همزمان با چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی طبعا اهمیت مضاعفی پیدا کرده است.»

 

gdep_salehi.jpg



تلاش برای متمرکز نبودن جشنواره در تهران

او افزود: «تلاش شده به مرور در سال‌های گذشته و به‌خصوص امسال، این جشنواره تنها متمرکز بر تهران نباشد و به اتفاقی تبدیل شود که در کل کشور دیده شود. در استان‌ها، مراکز استان‌ها و شهرستان‌های مختلف که جشنواره در حال برگزاری است شور و نشاط علاقه‌مندان را در ارتباط با جشنواره فجر می‌بینیم.»

صالحی با اشاره به ظرفیت استان خراسان، بیان کرد: «در فضای استان خراسان هم سالن‌های بیشتری وجود دارد و فیلم‌های بیشتری به نمایش در می‌آید تا عملا این رویداد بزرگ سینمایی کشور را در چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی برگزار کرده و جشن بگیریم.»

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره نسل جوانی که پس از انقلاب در سینمای ایران رشد کرده است، گفت: «در مجموع امسال در جشنواره سی و هفتم، نسل جوانی که رویش‌های پس از انقلاب سینمای ایران هستند در فضای سینمای کشور دیده می‌شوند که رویش‌ها و فرآورده‌های انقلاب اسلامی است.»

او ادامه داد: «در عرصه سینما ما تجربه طولانی نداشتیم و با انقلاب اسلامی اتفاق قابل توجهی در برخی از حوزه‌ها رخ داد که یکی از مهم‌ترین آن حوزه‌ها سینماست.»

 

نسل پدید آمده در سینما برآمده از جمهوری اسلامی است

صالحی با اشاره به فیلمسازان و سینماگرانی که در جشنواره امسال حضور دارند، توضیح داد: «در جشنواره سی‌وهفتم عمدتا افرادی هستند که در بین مردم به‌عنوان سینماگران نسل انقلاب یاد می‌شوند، این خلاقیتی که پدید آمده باعث شده تا سینمای ایران به یکی از افتخارات هویتی و اجتماعی کشور تبدیل شده و در بسیاری از نقاط جهان، ایران را با سینمای آن می‌شناسند. همچنین نسلی در این سینما پدید آمده است که برآمده از خود جمهوری اسلامی است.»

وزیر فرهنگ و ارشاد با تاکید بر اینکه همچون سال گذشته فیلمی را ندیده است، گفت: «تصمیم بر این بوده تا من فیلم‌ها را نبینم که احیانا نگاه شخصی در امور انتخاب و داوری دخالت پیدا نکند. هیات انتخاب و داوران مسیر را تعریف کرده و پیش بردند و در مجموع فیلم‌های مختلف با سبک‌ها و ژانرهای مختلف انتخاب شدند و این مساله ذوق‌ها و تنوع‌های مختلفی را ایجاد می‌کند. اگر بخواهیم سینمایی رو به پیشرفت داشته باشیم باید از سبک‌ها و گونه‌های مختلف بهره‌مند باشیم.»

 

فاصله تا قله مدنظر برای سینمای ایران

او با اشاره به تنوع مضامین سیاسی و اجتماعی فیلم‌های حاضر در جشنواره سی و هفتم، بیان کرد: «در فضای موضوعات مرتبط با بحث‌های اجتماعی، سیاسی و انقلابی فیلم‌های خوب و مطرح وجود دارند.»

صالحی از فاصله‌ای که سینمای ایران با قله مدنظر دارد، گفت: «به نظر می‌آید ما هنوز با قله سینمایی خود از نظر مضمونی و فرم فاصله داریم اما پیشرفت‌های خوبی را داشته‌ایم و امیدواریم که نقایص ما برطرف شده و پتانسیل ما افزایش پیدا کند.»

 

لزوم رعایت عدالت در نقاط مختلف کشور

وزیر فرهنگ و ارشاد درباره لزوم رعایت عدالت فرهنگی در نقاط مختلف کشور، توضیح داد: «یکی از نکته‌هایی که همواره مدنظر است لزوم رعایت عدالت در نقاط مختلف کشور است و طبیعتا زیرساخت‌های لازم باید فراهم شود، بخش اول که مصرف فرهنگی است، تلاش می‌شود با این نگاه که ملاحظه می‌کنید در مراکز استان‌ها شاهد تفاوتی نسبت به گذشته از نظر تعداد فیلم‌ها، تعداد سالن‌ها و... باشیم.»

او اضافه کرد: «بخش دیگر هم فضای برگزاری رویدادهاست که طبیعتا زیرساخت‌هایی را لازم دارد و خوشبختانه برخی از استان‌ها در مسیر خوبی حرکت کردند و زیرساخت‌هایی را در زمینه سالن‌های سینما برایشان در نظر داریم که یکی از آنها استان خراسان و شهر مشهد است و این مساله فرصتی را برایمان فراهم می‌کند تا رویدادهای خاصی را نیز اینجا برگزار کنیم.»