نگاه، نقد و یادداشت مطالب فرهنگ و هنر
نگاه، نقد و یادداشت مطالب فرهنگ و هنر

نگاه، نقد و یادداشت مطالب فرهنگ و هنر

تسهیلات ویژه به اهالی رسانه برای حضور در پردیس ملت

برای رفت و آمد اصحاب رسانه به پردیس سینمایی ملت که به‌عنوان سینمای رسانه در سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر در نظر گرفته شده است، 60 درصد تخفیف توسط تپسی درنظر گرفته شده است.


lxv_wscsi154789038070156400_75x36.jpg

 در جهت حل بخشی از مشکلات پارکینگ و دسترسی اهالی رسانه به پردیس ملت تفاهمنامه همکاری بین شرکت پیشگامان فناوری و دانش آرامیس (تپسی) و مدیران جشنواره امضا شد.

براساس تفاهمنامه امضا شده قرار است تپسی در طول 10 روز برگزاری جشنواره فیلم فجر، رفت و آمد اصحاب رسانه به پردیس ملت و محل برگزاری مراسم افتتاحیه و اختتامیه را تسهیل کند.

براساس این تفاهمنامه اهالی رسانه می‌توانند روزانه دو بار از طریق کُدی که روابط‌عمومی جشنواره در اختیار آنها قرار میدهد از خدمات این شرکت استفاده کنند.

همچنین هنرمندان و میهمانان مراسم افتتاحیه و اختتامیه ازخودروهای ویژه این شرکت برای حضور در محل برگزاری مراسم بهره‌مند خواهند شد. 

استقبال سازمان‌ها از حضور در بخش تجلی اراده ملی جشنواره فیلم فجر


y285_xf8s6154789680559982608_75x36.jpg

مدیر بخش تجلی اراده ملی از همراهی سازمان‌ها در سی‌وهفتمین جشنواره فیلم فجر خبر داد.

به گزارش روابط عمومی جشنواره فیلم فجر، تجلی اراده ملی یکی از بخش‌های جشنواره فیلم فجر است که به منظور ایجاد ارتباط نزدیکتر میان سازمان‌ها و اهالی سینما برگزار می‌شود. سازمان‌های دولتی و خصوصی می‌توانند ضمن بررسی آثاری که در بخش مسابقه سودای سیمرغ جشنواره پذیرفته شده، به فیلم‌های منتخب از نگاه خود با توجه به اولویت‌های موضوعی سازمان متبوع جوایزی اهدا کنند.
به گفته محمدعلی حجازی مدیر تجلی اراده ملی سی‌وهفتمین جشنواره فیلم فجر، فراخوان این بخش منتشر شده و در مرحله مذاکره با سازمان‌ها، استقبال خوبی از این بخش صورت گرفته است و به زودی اسامی سازمان‌های حاضر در این دوره اطلاع‌رسانی خواهد شد.

تسهیل در روند عکاسی از جشنواره فیلم فجر


bffc_najafi.jpg

انجمن صنفی عکاسان مطبوعاتی ایران برای تسهیل روند و شرایط فعالیت عکاسان مطبوعاتی در سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر، جلسه‌ای با مدیر روابط‌عمومی این رویداد برگزار کرد.

به گزارش ستاد خبری سی‌وهفتمین جشنواره فیلم فجر به نقل از روابط‌عمومی انجمن صنفی عکاسان مطبوعاتی ایران، این جلسه که با حضور مسعود نجفی، مدیر روابط‌عمومی سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر و حمید فروتن رئیس هیات‌مدیره انجمن صنفی عکاسان مطبوعاتی ایران برگزار شد، طرفین به بحث و تبادل نظر در مورد شرایط و روند صدور مجوز عکاسی از جشنواره فیلم فجر و ایجاد راهکارهای همکاری دو سویه در جهت بهبود شرایط عکاسان پرداختند.

در خاتمه این جلسه مقرر شد نشست توجیهی با حضور عکاسان خبری، نماینده انجمن و روابط‌عمومی جشنواره فیلم فجر قبل از آغاز جشنواره برگزار شود و همچنین اطلاعات فنی عکاسی برای نشست‌های پرسش و پاسخ و محل عکاسی از عوامل فیلم جهت فعالیت عکاسان مطبوعاتی طی اعلان رسمی به اطلاع همکاران عکاس برسد تا مشکلی از بابت تجهیزات و شرایط فنی نداشته باشند.

طی توافق صورت گرفته با مدیر روابط‌عمومی سی و هفتمین دوره جشنواره فیلم فجر مقرر شد سه فریم عکس برتر از جشنواره فیلم فجر از سوی انجمن صنفی جهت تقدیر به روابط‌عمومی جشنواره فیلم فجر معرفی شود. 

حمیدرضا مدقق: بدون دیدن فیلم جلسه برگزار نمی‌کنم

حمیدرضا مدقق که این روزها برنامه «شهر فرنگ» را در شبکه خبر اجرا می‌کند درباره نشست‌های جشنواره فیلم فجر امسال گفت: «باید دید امسال قرار است در شکل برگزاری نشست‌های جشنواره تغییری ایجاد شود یا خیر. اگر اجرای نشست‌ها به روال سال‌های قبل باشد من فکر می‌‌کنم خیلی نشود تغییر اساسی در نحوه مدیریت آنها داد و من و چهار نفر از دوستان دیگر باید درباره آن چیزی که بیشتر مدنظر دوستان جشنواره است به توافقی برسیم.»


kcen_download_(3).jpg


او ادامه داد: «اما براساس همان ذهنیت سال‌های قبل اگر بخواهیم ارزیابی کنیم روندی که جلسات نشست‌ها طی می‌کند بیشتر از ما، به حاضران در جلسه یعنی از یک طرف خبرنگاران که می‌توانند طراح سوال‌های خوب باشند و از آن طرف عوامل فیلم‌ها که باید پاسخگوی خوبی باشند و صبر و تحمل بیشتری در مواجهه با خبرنگاران داشته باشند برمی‌گردد و همه این عوامل در کنار هم باعث می‌شود تا نشست‌های گرم و پرمحتوایی داشته باشیم. »

مدقق با اشاره به نقش مجری در این نشست‌ها بیان کرد: «طبعا خیلی مهم است که قبل از نشست حتما فیلم را دیده باشیم، این نکته را درباره خودم می‌گویم، من حتما قبل از جلسات فیلم را می‌بینیم، درباره‌اش مطالعه می‌کنم و نکاتی که به نظر خودم شاید جذاب‌تر باشد را یادداشت می‌کنم تا به سمت جلسات پرباری برویم. من همیشه از اینکه اگر فیلمی را ندیدم و درباره‌اش اطلاعی ندارم درباره‌اش صحبت کنم پرهیز می‌کنم. موردی هم که به نظر من برای یک مصاحبه‌گر در چنین جلساتی علاوه‌بر شناخت کاملش از عوامل لازم است این است که باید به موضوع کاملا مسلط باشد.»

او همچنین افزود: «از طرفی من معتقدم در نشست‌ها باید به یک عدالت و توازن در طرح پرسش‌ها برسیم، یعنی پرسش‌های فنی و حرفه‌ای و جواب‌های کوتاه و مرتبط با سوال‌ها که بتوانیم در مدت زمان کوتاهی که در اختیار داریم با ریتمی تند پیش برویم.»

ضحاک به جشنواره فیلم فجر سی‌و‌هفتم آمد

ev9_animayshan_dastane_akhar.jpg


 حضور انیمیشن در سینما، یک لازمه است. متولیان جشنواره‌ فیلم فجر نیز بعد از کلی فراز و نشیب و بحث به این نتیجه رسیده‌اند که «انیمیشن سینمایی» جایگاهی در «فجر» دارد و جای شکرش باقی‌است اما متاسفانه این جایگاه همچنان با تفاوت در مقایسه با فیلم‌های غیرانیمیشن دیده می‌شود و خیلی آن را جدی نمی‌گیرند.

اشکان رهگذر، کارگردان انیمیشن «آخرین داستان» که یکی از سه انیمیشن برگزیده در جشنواره فجر سی‌وهفتم است، درباره جایگاه انیمیشن در «فجر» گفت: «حضور انیمیشن در سینما، یک لازمه است. جشنواره‌های معتبر دنیا به انیمیشن اهمیت می‌دهند، یا بخش انیمیشن دارند، یا انیمیشن را مانند مابقی فیلم‌های دیگر سینمایی می‌بینند و فرقی برای آنها نمی‌کند که آن انیمیشن است یا یک فیلم غیرانیمیشن، زیرا هر دو سینمایی هستند.»

این کارگردان با بیان اینکه «امسال در جشنواره فیلم فجر بخش انیمیشن را از فیلم‌های غیرانیمیشن جدا کرده‌اند و یک سیمرغ به بهترین انیمیشن تعلق می‌گیرد»، افزود: «ظاهرا داوری بخش انیمیشن برعهده داوران بخش «سودای سیمرغ» است. در عین حال در بخش انیمیشن بخش‌های دیگر مانند صدا، موسیقی، کارگردانی و... داوری نمی‌شود و این همان تفاوت عجیبی است که هر سال برای انیمیشن قائل می‌شوند.» 

اشکان رهگذر درباره وضعیت انیمیشن در سال‌های اخیر گفت: «اتفاق خوبی در عرصه انیمیشن افتاده است ازجمله اینکه مسئولان متوجه اهمیت انیمیشن در سینما شده‌اند، به هر حال سینما یک هنر بومی نیست و از غرب وارد کشور شده است و چون در غرب انیمیشن جایگاه بسیار جدی دارد، مسئولان نیز متوجه اهمیت آن شده‌اند. اما مساله این است که نمی‌دانند چرا مهم است؟ در گفتار و صحبت تاکید بر جایگاه مهم انیمیشن است اما در عمل خیر.»

 او ادامه داد: «به‌عنوان مثال در جشنواره فجر برای مشخص شدن سانس‌های اکران فیلم‌ها قرعه‌کشی ترتیب می‌دهند اما فیلم‌های کوتاه، انیمیشن و مستند را در سانس اول اکران می‌گذارند. اگر انیمیشن مهم است و جایگاهی برای آن وجود دارد، پس چرا برای آن تفاوت قائل می‌شوند؟! برای ما نیز پارادوکس وجود دارد و نمی‌دانیم انیمیشن مهم است یا خیر؟ این موضوع خیلی آزار‌دهنده است.»

این کارگردان درباره دغدغه‌های ساخت انیمیشن بیان کرد: «ساخت انیمیشن زمانبر است و در حالت استاندارد، حداقل چهار سال طول می‌کشد. صدها نیروی متخصص و هنرمند باید کار کنند تا یک انیمیشن ساخته شود، بنابراین این روند هزینه‌بر است. دولت با توجه به اولویت‌های خودش در بخش انیمیشن سرمایه‌گذاری می‌کند و بخش خصوصی هم به سختی در ساخت انیمیشن سرمایه‌گذاری می‌کنند و درنهایت با این وضعیت تقریبا هیچ استادیوم انیمیشنی در ایران نیست که مشکل مالی نداشته باشد.»

اشکان رهگذر درباره انیمیشن «آخرین داستان» گفت: ««آخرین داستان» برداشتی آزاد از داستان ضحاک شاهنامه است. به نوعی می‌توان گفت تنها فیلم سینمایی است که در رابطه با شاهنامه در مدیوم انیمیشن ساخته شده است. البته انیمیشن‌های دیگری هم درباره شاهنامه ساخته شده‌اند ولی از این جهت می‌گویم «آخرین داستان» اولین فیلم سینمایی است، چون قابل ارائه به دنیاست.»

او افزود: «آخرین داستان» اولین انیمیشن ایرانی است که در «جشنواره بین‌المللی فیلم انیمیشن انسی» که مهم‌ترین جشنواره انیمیشن دنیاست، پذیرفته شده است. همچنین در بسیاری از جشنواره‌ها در سراسر دنیا پذیرفته و کاندیدا شده است و در جشنواره فیلم کودک و نوجوان اصفهان نیز سه جایزه دریافت کرده است. در انیمیشن «آخرین داستان» برای اولین بار بخش صداپیشگی انجام شده و در این بخش ١۴ بازیگر همکاری کرده‌اند؛ اکبر زنجانپور، حامد بهداد، لیلا حاتمی، پرویز پرستویی، اشکان خطیبی، باران کوثری، حسن پورشیرازی، شقایق فراهانی، ملیکا شریفی‌نیا، بانیپال شومون، روزبه فرخ‌نعمتی، بیتا فرهی، مجید مظفری و زهیر یاری از مجموع بازیگرانی‌اند که در بخش صداپیشگی حضور داشتند. 

عوامل فیلم «آخرین داستان» عبارتند از کارگردان و نویسنده: اشکان رهگذر، آهنگساز: کریستف رضاعی، انتخاب بازیگران: تینا پاکروان، تدوین: ژینوس پدرام، طراحی و ترکیب صدا: علیرضا علویان، ضبط صدا: رضا عسگرزاده و عکاسی پشت‌صحنه: امیر عابدی.