نگاه، نقد و یادداشت مطالب فرهنگ و هنر
نگاه، نقد و یادداشت مطالب فرهنگ و هنر

نگاه، نقد و یادداشت مطالب فرهنگ و هنر

استقبال مخاطبان از فیلم «غلامرضا تختی» در چارسو


z9zu_takhti.jpg


فیلم سینمایی «غلامرضا تختی»، به کارگردانی بهرام توکلی و تهیه‌کنندگی سعید ملکان در آخرین روز از جشنواره سی‌وهفتم فیلم فجر در پردیس سینمایی چارسو به نمایش درآمد.

در مراسم معرفی این فیلم، کارگردان و تهیه‌کننده این فیلم حضور نداشتند و محمد معتمدی؛ خواننده تیتراژ این فیلم سینمایی به نیابت از کارگردان و تهیه‌کننده فیلم روی صحنه حاضر شد و ضمن خوشامدگویی به حضار و تماشاگران فیلم گفت: «امیدوارم زحماتی که در پیش‌تولید، ساخت و بخش تحقیقات این فیلم کشیده شده نتیجه دهد و فیلم مورد قبول مخاطبان قرار گیرد.» او درباره نحوه همکاری خود با تولیدکنندگان این فیلم گفت در ساخت موسیقی تیتراژ این فیلم حضور داشتم و از این موضوع خوشحالم.

ماهور الوند، یکی از بازیگران این فیلم ضمن خیرمقدم به مخاطبان از اینکه فیلم را همراه تماشاگران در پردیس سینمایی چارسو تماشا می‌کند ابراز خشنودی کرد و گفت من در این فیلم، حضور کوچکی داشتم اما تجربه فوق‌العاده‌ای برایم بود.

امیر حاج‌رضایی، کارشناس و مفسر فوتبال که برای تماشای فیلم «غلامرضا تختی» در پردیس سینمایی چارسو حضور یافته بود در مراسم معرفی این فیلم، بریده روزنامه‌ای را به مخاطبان نشان داد و گفت این روزنامه مربوط به 51 سال پیش و زمان مرگ تختی است. او شعری را که به مناسبت مرگ جهان پهلوان تختی در روزنامه منتشر شده بود برای حضار قرائت کرد.

در پایان، بازیگران دوران مختلف زندگی تختی، علیرضا گودرزی، شاهرخ شهبازی و محسن تختی اظهار امیدواری کردند که بینندگان از تماشای این فیلم رضایت داشته باشند.براساس این گزارش علی ربیعی، وزیر سابق تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز در پردیس چارسو به تماشای فیلم سینمایی غلامرضا تختی نشست.

در نشست پرسش و پاسخ «ماجرای نیمروز: رد خون» مهدویان: من مطابق عقاید خودم فیلم می‌سازم، فیلمساز وابسته نمی‌شود

مهدویان درباره تحقیقات پیش از ساخت فیلم «ماجرای نیمروز: رد خون» توضیح داد: «این موضوعی بود که درباره آن قبلا کار کرده بودیم.حدود یک سال و نیم روی این موضوع تحقیقات صورت گرفت که در اختیار نویسندگان قرار گرفت.»

نشست خبری فیلم «ماجرای نیمروز: ردخون» با حضور محمدحسین مهدویان (کارگردان)، هادی حجازی‌فر، جواد عزتی، مهدی زمین‌پرداز، حسین مهری، محمد عسگری، بهنوش طباطبایی و هستی مهدوی(بازیگر)، محمود رضوی (تهیه‌کننده)، ابراهیم امینی(نویسنده)، هادی بهروز(مدیرفیلمبرداری)، کامران حجازی(مجری طرح)، ایمان کرمیان(طراح جلوه‌های ویژه میدانی)، سینا قویدل(طراح جلوه‌های بصری)، حبیب خزاعی‌فر(آهنگساز)، شهرام خلج(طراح گریم) و با اجرای حمیدرضا مدقق در آخرین روز جشنواره فیلم فجر برگزار شد.

مهدویان در ابتدای این نشست گفت: «ماجرای نیمروز را که ساختیم به هر حال یکسری شخصیت جذاب در این فیلم بودند که همان موقع فکر کرده بودیم که قصه دیگری را با این شخصیت‌ها تعریف کنیم.»

او درباره تحقیقات پیش از ساخت فیلم توضیح داد: «این موضوعی بود که درباره آن قبلا کار کرده بودیم.حدود یک سال و نیم روی این موضوع تحقیقات صورت گرفت که در اختیار نویسندگان قرار گرفت.»

رضوی ضمن خسته نباشید به اصحاب رسانه گفت: «این کار به لحاظ پروداکشن بسیار سخت است.سوژه، سوژه خاصی است و قاعدتا روی لبه تیغ راه رفتن است.بعد از شروع کار همه چیز طبق روال پیش رفت.تا امروز مشکلی پیش نیامده و همکاری‌های لازم هم با ما صورت گرفته است.»

در ادامه نشست، جواد عزتی درباره حضور در این فیلم گفت: «حدود 7 سال گذشته بود و ما به این فکر می‌کردیم که در این 7 سال به آنها چه گذشته و آنها چطور آدم‌هایی شده‌اند.می‌خواستیم که این تغییر را نشان دهیم.»

او در پاسخ به این سوال که چقدر مانند ابراهیم حاتمی‌کیا خودش را سرباز نظام می‌داند بیان کرد: «من مطابق عقاید خودم فیلم می‌سازم.فیلمساز وابسته نمی‌شود.حالا بقیه می‌توانند تعابیر خودشان را داشته باشند.

هادی حجازی‌فر، در پاسخ به سوالی در مورد تغییر شخصیت کمال در دو فیلم ماجرای نیمروز گفت: «یکی از سختی‌های کار بچه‌هایی که در قسمت اول فیلم هم بازی کرده بودند، این بود که شخصیت آنها جا افتاده بود و طرفدارانی داشت.نکته مهم این بود که ما بتوانیم شخصیت‌هایی که از ما خواسته شده بود را بتوانیم بازی کنیم.با توجه به وجود تناقضاتی که در شخصیت‌های فیلم در دو قسمت ماجرای نیمروز وجود داشت، این کار ما را سخت می‌کرد.»

مهدویان در پاسخ به سوالی در مورد حجم انفجار بالای سر صحنه فیلم گفت: «این حجم از انفجار می‌توانست برای بچه‌ها حادثه ساز باشد کما اینکه حوادث کوچکی هم اتفاق افتاد اما خدا را شکر که همه زنده‌ایم.»

در ادامه این نشست، بهنوش طباطبایی در پاسخ به سوالی در مورد نقشی که در این فیلم بازی کرد گفت: «من پیشنهادهای مختلف را طی این مدت نپذیرفتم و صبر کردم تا نقشی به من پیشنهاد شود که اولویتش فیزیک و ظاهر نباشد.وقتی آقای رضوی به من پیشنهاد این کار را دادند، بسیار خوشحال شدم چون می‌خواستم بازهم تجربه کار با ایشان را داشته باشم.وقتی فیلمنامه را هم خواندم، خیلی بیشتر مشعوف شدم و از نقشم لذت بردم.ضمن اینکه این فیلم را قرار بود آقای مهدویان بسازند.کارگردانی که کارهایشان به دل همه مردم نشسته و برای هر بازیگری افتخار است که با ایشان کار کند.آقای مهدویان فیلمساز سفارشی از طرف مردم هستند.این نقش البته چالش‌های زیادی هم برای من داشت چون من آورده‌هایی هم از فیلم سیانور با خودم داشتم.جنس زن سازمانی‌ای که من در دهه 50 قبل از انقلاب بازی کردم با زن سازمانی‌ای که در سال 67 بازی کردم متفاوت است.»

هستی مهدوی هم درباره حضورش در فیلم «ماجرای نیمروز: رد خون» گفت: «نزدیک شدن به این نقش سخت بود چون مابه‌ازا نداریم اگر هم داریم در دسترس نیستیم.زمانی که آقای مهدویان به من پیشنهاد بازی در این نقش را دادند.می‌دانستم که قرار است که فیلمنامه خوب بخوانم.در ابتدا جذابیت‌های فیلمنامه مرا درگیر کرد.خشونت درون فیلم را بسیار درگیر کرد.»

او تاکید کرد: «همان سکانسی که در اواسط جنگ اتفاق می‌افتد بسیار مرا درگیر خودش کرد.ما حدود یک ماه در شهرک دفاع مقدس تمرین می‌کردیم و برای نزدیک شدن به نقش هیچ‌کدام از این‌ها بی‌تاثیر نبوده است.»

6w34_majeray_nim_roz.jpg


امینی نویسنده فیلم هم در پاسخ به این سوال آیا فکر نمی‌کنید داستان خانوادگی بچه‌های اطلاعات زیادی فیلم را تحت تاثیر قرار داده است؟، گفت: «طبیعی است که به نظرمان می‌آمد که این‌طور نیست. باید بازتاب‌ها را ببینم و بفهمیم تصورمان درست بوده است یا نه.این فیلمنامه هم مثل کارهای قبلی که با حسین انجام دادیم.به لحاظ داستانی متکثر و در کنار هم جلو می‌روند.هر چه به پایان می‌رسیم، این داستان‌ها بهم نزدیک می‌شوند.»

او درباره سرنوشت عباس زری‌باف گفت: «او در عملیات مرصاد کشته می‌شود. آن بخش که چگونه و توسط چه کسی کشته می‌شود را خودمان تخیل کردیم. بخش‌هایی که تاریخ درباره‌اش نظری نداده از خودمان تخیل کردیم.افشین را خودمان ساختیم.کمال ما به ازای واقعی دارد. این چیزی که در فیلم می‌بینید، سرنوشت واقعی کمال نیست.

محمود رضوی تهیه‌کننده فیلم، در مورد اکران نسخه اصلی فیلم گفت: «اگر در مورد خشونت موجود در فیلم بخواهیم صحبت کنیم، باید بگوییم که خشونت موجود در عملیات مرصاد جدی است.حمله‌ای که سازمان منافقین به کمک دشمن ترتیب داده‌اند، با خشونت بسیاری همراه بوده و دفاع در مقابل آنها هم قطعا با سلام و صلوات نبوده است. به دنظرم خشونتی که در فیلم به کار رفته چندان غیرطبیعی نیست.»

مهدویان در مورد احتمال جایزه نگرفتن فیلمش در جشنواره امسال و اینکه آیا اگر جایزه نگیرد بازهم در جشنواره حضور خواهد داشت، گفت: «مهم‌ترین خواسته ما از جشنواره فیلم فجر بحث اکران فیلم هایمان است.جشنواره فجر یک اکران کوچک برای حدود 20 هزار تماشاگر است و ما با این تماشاگران در ارتباطیم و تعامل داریم و زمینه خوبی برای اکران فیلم فراهم می‌شود. هر 4 فیلمی که ما طی 4 سال اخیر ساخته‌ایم در جمع 5 فیلم برتر آرای مردمی قرار گرفت. اگر داوران به ما جایزه بدهند خوشحال می‌شویم اما اگر جایزه هم ندهند ما به اهداف مان در جشنواره رسیده‌ایم.»

عزتی در پاسخ به این سوال که اگر سیمرغ نگیرد چه واکنشی نشان می‌دهد گفت: «من فکر می‌کنم اگر واکنش بلد بودم، الان جایگاه محکم‌تری در سینما داشتم.»

حجازی‌فر در پاسخ به همین سوال گفت: «فکر می‌کنم کار هیات داوران به خاطر فیلم‌های مهمی که در جشنواره فیلم فجر هست، بسیار سخت است.امسال از طریق برخی از رسانه‌ها به هیات داوران فشار می‌آید.امیدوارم اتفاق خوبی برای گروه ما بیفتد.هر نتیجه‌ای که بیرون بیاید، من به شخصه از هیات داوران پشتیبانی می‌کنم.»

رضوی در ادامه گفت: «ما روزهای سختی را پیشرو داشتیم . ما کاری را انجام دادیم و آنقدر نتایج دیدن فیلم با مردم برای ما خوب بوده است که اگر جشنواره از فیلم استقبال کند، خوشحال می‌شویم. اگر استقبال نکند برای همکاران دست خواهیم زد. فیلم‌های بعدی را هم با دلخوشی مردم خواهیم ساخت.»

مهدویان در مورد حذفیات فیلم و میزان آن گفت: «در مرحله مونتاژ برخی سکانس‌های فیلم بنا به دلایلی حذف شده است اما من میزان دقیق آن را یادم نیست.»

مهدویان در پاسخ به سوالی در مورد طراحی صحنه شهر بغداد گفت: «بغداد یکی از چالش‌های اصلی ما بود.ما به بغداد دهه 80 میلادی نیاز داشتیم.درنهایت با همکاری دکتر شجاعی و سینا قویدل با تلفیقاتی توانستیم این صحنه‌ها را بسازیم.»

او در مورد عدم نمایش محسن رضایی در عملیات مرصاد و همچنین کوتاه‌تر شدن فیلم گفت: «خیلی افراد در این عملیات حضور داشته‌اند مثل آقای هاشمی، شمخانی، محسن رضایی و...اما نکته اینجاست که فیلم ما در مورد عملیات نیست بلکه داستانی دیگر را در دل عملیات پیش برده‌ایم ضمن اینکه فیلم به نسبت نسخه هیات انتخاب چندان هم کوتاه نشده است.»

رضوی همچنین در پاسخ به سوالی در مورد اکران عید فیلم گفت: «فیلم ویژگی‌هایی دارد که حتما در لیست نامزدهای اکران نوروز قرار می‌گیرد اما اینکه به ما اکران بدهند یا نه دست ما نیست.اگر بتوانیم اکران عید را بگیریم حتما این کار را می‌کنیم.»

حجازی فر درباره انتقاد از شخصیت کمال در این فیلم گفت: «خیلی برداشت دم دستی و سطحی نسبت به کمال در این یادداشت گفته شد. من درک می‌کنم بسیاری از دوستان طرفدار دو آتیشه کمال بودند. همه از کمال قطع امید کردند و به سمت صادق رفتند.»

او درباره حضور نیافتن در فیلم قصر شیرین بیان کرد: «من از پارسال درگیر فیلم قصر شیرین بودم.بخشی از فیلمنامه برای من نوشته شد.قرار بود ماجرای نیمروز در تیر ماه کلید بخورد.به دلایلی به شهریور ماه افتاد.من از آقای میرکریمی عذرخواهی کردم.می‌دانم او از دستم ناراحت شد.چون فیلم ماجرای نیمروز2 بدون شخصیت کمال نمی‌توانست ساخته شود.تئاتر که همیشه بوده است.»

مهری نیز درباره نقش‌اش در این فیلم گفت: «راجع به نقش عباس زری باف، این نقش در ماجرای نیمروز یک کمتر بود.اما در قسمت دوم از نقش‌های محوری بود.»

او تاکید کرد: «این شخصیت چون منفی است، نگران بودم که بازخوردها بد باشد.اما هنوز یک بازخورد منفی نسبت به این شخصیت نداشتم.»

اسامی نامزدهای سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر

اسامی نامزدها.jpg


اسامی نامزدهای سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر از سوی دبیر جشنواره اعلام شد.

ابراهیم داروغه‌زاده دبیر جشنواره با حضور در جمع خبرنگاران اسامی نامزدهای این دوره از جشنواره را اعلام کرد.

نامزدهای سی‌وهفتمین جشنواره فیلم فجر توسط هیات داوران این بخش از جشنواره متشکل از: محمد احسانی، محمدعلی باشه آهنگر، محمد بزرگ‌نیا، مهرزاد دانش، پوران درخشنده، ریما رامین‌فر و محمود کلاری انتخاب شدند.


بهترین جلوه های ویژه بصری:

جواد مطوری(مسخره باز)، محسن خیرآبادی، رضا میثاقی، شهاب نجفی (غلامرضا تختی)، هادی اسلامی و امیرسحر خیز (23 نفر) جواد مطوری(سرخپوست) و سینا قویدل(ماجرای نیمروز: رد خون)


بهترین جلوه‌های ویژه میدانی:

محسن روزبهانی(23نفر)، ایمان کرمیان(سمفونی نهم)، آرش آقابیک(شبی که ماه کامل شد)، ارشا اقدسی(قسم) و ایمان کرمیان(ماجرای نیمروز؛ رد خون)

 

بهترین چهره پردازی:

ایمان امیدواری(شبی که ماه کامل شد)، مجید اسکندری(سمفونی نهم)، شهرام خلج(ماجرای نیمروز: رد خون)، سعید ملکان(غلامرضا تختی)،  ایمان امیدواری(مسخره باز) و عباس عباسی (23 نفر)

 

بهترین طراحی لباس:

محمدرضا شجاعی(شبی که ماه کامل شد)، مشکین مهرگان(سمفونی نهم)، محمدرضا شجاعی(ماجرای نیمروز: ردخون)، امیر ملک پور(غلامرضا تختی) و الهام معین(مسخره باز)

 

طراحی صحنه:

سهیل دانش(مسخره باز)، محمدرضا شجاعی(شبی که ماه کامل شد)، کیوان مقدم(غلامرضا تختی). محسن نصراللهی(متری شیش و نیم و سرخپوست) و کامیاب امینی عشایری(23 نفر)

 

بهترین صدابرداری:

ایرج شهزادی(متری شیش و نیم)، مسیح سراج(پالتو شتری)، بهمن اردلان(23 نفر)، منصور شهبازی(طلا) و مهدی ابراهیم‌زاده(قسم)

 

بهترین صداگذاری:

امیرحسین قاسمی(متری شیش و نیم)، حسین ابوالصدق(سمفونی نهم)، مهرشاد ملکوتی(ماجرای نیمروز: رد خون)، امیرحسین قاسمی(غلامرضا تختی) و آرش قاسمی( شبی که ماه کامل شد)

 

بهترین موسیقی متن:

پیمان یزدانیان(متری شش و نیم و بنفشه آفریقایی)، امین هنرمند(قصر شیرین)، افشین عزیزی(غلامرضا تختی)، مسعود سخاوت دوست(شبی که ماه کامل شد) و کریستف رضاعی(ناگهان درخت و سال دوم دانشکده من)

 

بهترین تدوین:

محمدرضا موئینی(سمفونی نهم)، بهرام دهقانی(متری شیش و نیم)، خشایار موحدیان(قسم)، محمد نجاریان(ماجرای نیمروز:ردخون) و میثم مولایی(غلامرضا تختی)

 

بهترین فیلمبرداری:

حمید خضوعی(غلامرضا تختی)، هومن بهمنش(متری شیش و نیم)، شهرام نجاریان(خون خدا)، علی قاضی(مسخره باز)، هادی بهروز(ماجرای نیمروز :ردخون) و مسعود سلامی(آشفته‌گی)

 

بهترین نقش مکمل زن:

زهره عباسی(ناگهان درخت)، ژیلا شاهی(قصر شیرین)، فرشته صدرعرفایی(شبی که ماه کامل شد)، نیوشا علیپور(قصر شیرین) و پانته‌آ پناهی‌ها(درخونگاه)

 

بهترین نقش مکمل مرد:

آرمین رحیمیان(شبی که ماه کامل شد)،نوید محمدزاده(متری شیش و نیم)،حسن پورشیرازی(قسم)،یونا تدین(قصر شیرین)، علی نصیریان(مسخره باز) و جواد عزتی(ماجرای نیمروز: رد خون)

 

بهترین بازیگر نقش اول مرد:

حامد بهداد(قصر شیرین)، امین حیایی(درخونگاه)، هوتن شکیبا(شبی که ماه کامل شد)، پیمان معادی(متری شیش و نیم) و نوید محمدزاده(سرخپوست)

 

بهترین بازیگر نقش اول زن:

مهناز افشار(قسم)، الناز شاکردوست( شبی که ماه کامل شد)، ژاله صامتی(درخونگاه)، بهنوش طباطبایی(ماجرای نیمروز: رد خون) و فاطمه معتمدآریا(بنفشه آفریقایی)

 

بهترین فیلمنامه:

محسن تنابنده(قسم)، محسن قرائ و محمد داوودی(قصر شیرین)، نیما جاویدی(سرخپوست)، پرویز شهبازی(طلا) و نرگس آبیار و مرتضی اصفهانی(شبی که ماه کامل شد)

 

بهترین کارگردانی:

بهرام توکلی(غلامرضا تختی)، نیما جاویدی(سرخپوست)، نرگس آبیار(شبی که ماه کامل شد)، سعید روستایی(متری شیش و نیم)، رضا میرکریمی(قصرشیرین) و محمدحسین مهدویان(ماجرای نیمروز: رد خون)

 

بهترین فیلم:

سرخپوست(تهیه کننده مجید مطلبی)، شبی که ماه کامل شد(تهیه کننده محمدحسین قاسمی)، غلامرضا تختی(تهیه کننده سعید ملکان)، متری شیش و نیم(تهیه کننده سیدجمال ساداتیان)، ماجرای نیمروز: رد خون(تهیه کننده سیدمحمد رضوی) و قصر شیرین(تهیه کننده رضا میرکریمی)

 

نامزدهای بخش نگاه نو:

جان‌دار(حسین امیری دوماری و پدرام پورامیری)، حمال طلا(تورج اصلانی)، دیدن این فیلم جرم است(رضا زهتابچیان)،  روزهای نارنجی(آرش لاهوتی ) و مسخره‌باز (همایون غنی‌زاده).

قالیباف، هاشمی و ربیعی به تماشای «ماجرای نیمروز: رد خون» نشستند

چهره‌های سیاسی همچون محمدباقر قالیباف و علی ربیعی روز پنجشنبه 18 بهمن به تماشای «ماجرای نیمروز: رد خون» نشستند.

قالی باف.jpg


فیلم سینمایی «ماجرای نیمروز: رد خون» به کارگردانی محمدحسین مهدویان شامگاه پنجشنبه 18 بهمن در پردیس سینمایی کورش به نمایش درآمد که این اکران مردمی علاوه بر چهره‌های هنری، شاهد حضور چهره‌های شاخص سیاسی نیز بود.

محمدباقر قالیباف شهردار اسبق تهران و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، رامین مهمانپرست سخنگوی اسبق وزارت امور خارجه، سیدحسن قاضی‌زاده هاشمی وزیر سابق بهداشت و علی ربیعی وزیر سابق کار و رفاه اجتماعی ازجمله چهره‌هایی بودند که در این اکران حضور داشتند.

«ماجرای نیمروز: رد خون»، تازه ترین اثر سینمایی ‌مهدویان است که به ماجرای عملیات مرصاد می‌پردازد.

نشست پرسش و پاسخ «آشفته‌گی» با حضور رادان و مهناز افشار جیرانی: ساختن چنین فیلم‌هایی در ایران سخت است


اشفته گی.jpg

فریدون جیرانی می گوید فیلم آشفته‌گی در ادامه فیلم قبلی اش خفگی است اما داستان بیشتری دارد.

نشست خبری فیلم «آشفته‌گی» با حضور فریدون جیران(نویسنده، کارگردان و تهیه‌کننده)، بهرام رادان، مهناز افشار و نسیم ادبی(بازیگر)،مسعود سلامی(مدیرفیلم‌برداری)، امین میرشکاری(صدابردار)، کارن همایون‌فر(آهنگساز)، مارال جیرانی (طراح لباس)، کامیاب امین عشایری(طراح صحنه) و با اجرای حمیدرضا مدقق در دهمین روز جشنواره فیلم فجر برگزار شد.

 جیرانی درباره شباهت این فیلم به «خفه‌گی» گفت: «فیلم جدید من ضمن اینکه در ادامه فیلم «خفگی» هست،‌ داستان بیشتری دارد. سعی کردم داستان فیلم مانند «خفه‌گی» داستان جاندارتری باشد. تجربه دیگری مانند خفگی در فرم بود. ساختن چنین فیلم‌هایی در ایران سخت است. چون سعی می‌کنی فضایی که دوست داری را خلق کنی اما  فضای اجتماعی و التهابات سیاسی سینمای ایران را تحت‌تاثیر قرار داده است. اینکه از این فضا دوری کنی، با خوب بودن یا بد بودنش کار ندارم اما به نوعی ریسک است و من می‌دانم به هر حال هر تجربه‌ای برای خودش نکات مثبت یا منفی دارد.»

او ادامه داد: «من این تجربه را به دلیل دیگری دوست دارم. به دلیل فضای عاشقانه‌ای که همیشه دوست داشتم در فیلم‌هایم داشته باشم. من هیچ‌وقت از فضایی که همیشه در فیلم‌هایم داشتم عبور نکردم. به ویژه که سه تا بازیگرم خیلی خوب این نقش‌ها را درآوردند.»

او ادامه داد: «ارژنگ از فضای رئالیستی می‌آید. فضایی که در فیلم «سالاد فصل» از خسرو شکیبایی بازی کرد. ارژنگ بوی عادل مشرقی را می‌دهد. آن‌موقع این مساله را می‌دانستم. اما چون این تیپ و عشق را دوست داشتم، سعی کردم آن را با فضای فیلم هماهنگ کنم. می‌خواستم این نوع عشق مریض در فیلم باشد. اگر بیرون زده، باید تصحیح شود.»

جیرانی درباره لحن سرد فیلم گفت: «نمی‌خواستم شبیه نوآر آمریکایی شود. ما بیشتر به سمت فیلم‌های نوآر فرانسوی رفتیم. در ایران شوخی است. آمریکایی‌ها ریتم تندی دارند و تنش‌هایشان متفاوت است. بنابراین آن سردی را من می‌خواستم».

در ادامه نشست، سلامی درباره قاب‌بندی فیلم توضیح داد: «همانطور که آقای جیرانی گفت، این فیلم یک فیلم تجربی است. برایم بسیار جالب است که آقای جیرانی در این سن و سال هنوز به دنبال تجربه است. همانطور که فکر می‌کردم خفه‌گی باید سیاه و سفید گرفته شود. فکر می‌کردم در آشفته‌گی هم باید اتفاق جدیدی بیافتد. ما سعی کردیم فیلم‌نامه را ابتدا عکاسی کنیم. این تجربه بسیار تازه‌ای برای خودم بود.»

او تاکید کرد: «برخی مواقع به خاطر شخصیت‌ها مجبور بودم که قاب‌هایم را کج‌تر کنم. سعی کردم همه‌جا این یک دست باشد.»

رادان درباره حضورش در فیلم «آشفته‌گی» گفت: «آقای جیرانی به نظر من خیلی جوان است. منظور مسعود سلامی عزیز هم تجربه آقای جیرانی بود. آقای فریدون جیرانی خودشان برند هستند. فردی هستند که بدون نیاز به اینکه چهره سرشناس در فیلمشان باشند راه آسان‌تری را برای جلب‌نظر عموم مردم بروند. اما اینکه اینقدر ایده‌های نو و بدیع برای پردازش قصه دارند، خودش جای تحسین دارد».

او تاکید کرد: «همه ما بسیار کیف کردیم. نزدیک به بیست سال است که فرصتی پیش نیامده بود که با آقای جیرانی کار کنم. احساس می‌کنم این تجربه‌ای است که شاید هر کسی شجاعت تجربه کردنش را نداشته باشد.»

مهناز افشار در پاسخ به این سوال که بازی شما در این فیلم  بیشتر با سکوت است و با نگاه بازی می کنید؟ بیان کرد: «من همه جا عنوان کردم که آقای جیرانی کارگردان مورد علاقه من است. زمانی که هدیه تهرانی برای فیلم «قرمز» کاندید شده بود، آرزو کردم زمانی جلوی دوربین این کارگردان قرار بگیرم. آقای جیرانی در سینما به روز است.من و بهرام رادان سعی می کردیم نگاه درستی در این فیلم داشته باشیم. اگر نتوانستم شخصیت دریا  در فیلم «آشفته‌گی» را خوب دربیاورم کم‌هوشی منِ بازیگر است. اما از دید من نگاه بازیگر حرف اول را در سینمای جیرانی می زند. من اعلام می کنم بسیار خوشحالم که در آشفته‌گی بازی کردم.»

نسیم ادبی نیز درباره اینکه در سینما به نقش های کوتاه قائل است و این نقش چه ویژگی داشته است، گفت: «دیر با من تماس گرفتند که در سکانس های این فیلم بازی کنم اما دوست داشتم و برایم مهم است که در یک فیلم چه بازیگرانی بازی می کنند و برای چه کارگردانی کار می کنم و حتی اگر یک پلان هم در این فیلم بازی می کردم برایم موجب افتخار بود.  فیلمبرداری عالی داشت و فیلم بسیار خوبی دیدم».

عشایری، طراح صحنه نیز در پاسخ به درباره اینکه چگونه به جای بی مکان و تقریبا بی زمان در این فیلم رسیده است و برای این کار چه کرده است؟ توضیح داد: «سینمای آقای جیرانی را همیشه دوست داشتم و در ادامه فیلم خفگی فکر کردم اینجا هم می شود شاید با همان شیوه و روش و نه با همان طراحی، فضایی که آقای جیرانی از من خواسته بود را طراحی کنم. شاید این مدل در سینمای ما چندان وجود ندارد. مواردی هم در سینمای کلاسیک داریم و باید به دنبال آن طراحی برویم؛ شاید بیشتر معماری در این مدل به کمک ما آمد و سعی کردم بی مکانی و بی زمانی در این فیلم به خوبی اتفاق بیفتد و قاب های کج آقای سلامی به این فضا کمک بسیاری کرد.»

جیرانی درباره اینکه آیا این فیلم برداشت آزادی از یک فیلم خارجی است؟ گفت: «طرح این فیلم را حسن حسینی به من داد و فکر می کنم 15 سال پیش فیلمی به نام دوقلوها دیده بود و قصه ی آن را شبیه آن نوشته بود. سال 1385 فیلم دوقلوها را دیدم و قرار بود خانم افشار نقش دوقلوها را بازی کند و فکر کردم شاید نتوانم پروانه نمایش آن  را بگیرم و وقتی «خفگی» را ساختم ترجیح دادم آن فیلم نامه را ببینم و با بازیگر مرد جلو بروم.»

در ادامه نشست پرسش و پاسخ فیلم «آشفته‌گی»، بهرام رادان درباره تجربه‌های بازی در جشنواره امسال گفت: «امسال شانس داشتم در سه کاری حضور داشته باشک که در جریان اصلی سینما بود. در این فیلم یک جنونی در بستر فیلم وجود دارد. من هم سعی کردم همراه آن بدون مکانی و زمانی فیلم را در بازی خودم داشته باشم. از طرف دیگر، به آن دیوانگی باربدی که باید نقش بردیا را بازی کند. یکی از برادران ضعیف‌النفس است، یکی قدرتمند است.»

او تاکید کرد: «در جریان فیلم هم به نظر من، همه ما سعی کردیم خواسته‌های آقای جیرانی را دنبال کنیم. من در اکران‌هایی که دیدم حتی در سینمای آزادی که جمعیت بسیاری آمده بودند، بعد از فیلم سکوت عجیبی دیده می‌شود.»

جیرانی درباره مخاطب «آشفته‌گی» گفت: «من بازهم از این ریسک‌ها انجام می‌دهم. چون دوستش دارم. با توجه به نسلی که بغل‌دستم هستند. بدون نسل جوان،‌ به هر حال ما نسلی هستیم که باید از آن‌ها کمک بگیریم. من فکر نمی‌کنم این فیلم مخاطب نداشته باشد. اما اگر فکر می‌کنید خیلی مخاطب دارد، اینطور نیست»

او در پاسخ به این سوال که نظرش درباره برنامه‌های تلویزیونی درباره سینما چیست گفت: «جواب این سوال را نمی‌دهم چون این سوال ریسک زیادی دارد. اما ممکن است به زودی خودم برنامه سینمایی داشته باشم.»

فریدون جیرانی درباره اینکه چرا در همه فیلم های شما شخصیت هایی که دچار نوعی سرگشتگی هستند، وجود دارند؟ بیان کرد: «تقریبا در بسیاری از فیلم های من و فیلم های قدیمی هم شخصیت های فیل‌هایم نوعی سرگشستگی داشته‌اند. یعنی به نوعی آدم های بیمار در همه فیلم‌هایی که من ساختم حضور دارند و ممکن است در جاهایی با مباحث روانشناسی نخواند.»

این کارگردان درباره این پرسش که آیا  فیلم «آشفته‌گی» ادای دینی به ساموئل خاچیکیان است؟ گفت: «به احتمال زیاد فیلم «دلهره» خاچیکیان را بازسازی می کنم. یک بار هم سعی کردم که این کار را انجام دهم و بخشی از درآمد آن را به خانواده او بدهم . من خاچیکیان را بسیار دوست داشتم و اینکه در آن زمان یک نفر مثل ما ریسک می کرد و فحش می خورد قابل تقدیر است. می توان صفحه های بیشتری درباره آن فیلم ها نوشت.»