محمد کارت در مورد حضور فیلم کوتاه در جشنواره گفت: «جشنواره ویترین سینمای ایران است بنابراین حضور مستند و فیلم کوتاه و انیمیشن حتما ضروری است.»
نشست خبری مجموعه فیلمهای کوتاه با حضور محمد کارت(کارگردان فیلم بچهخور)، ندا جبرائیلی(بازیگر رورانس)، الهام معین(طراح لباس رورانس) و آبان عسکری(نویسنده بچهخور) با حضور احسان کرمی بهعنوان مجری نشست برگزار شد.
محمد کارت در ابتدای این نشست در مورد فیلم کوتاه خود گفت: «برای من جشنواره فجر خیلی اهمیت دارد چون فکر میکنم مهمترین رویداد فرهنگیانگیزه ساز است. انگیزه ساز به این معنا که جشنواره فجرانگیزه سینماگران جوان و تازه کار برای فیلمسازی است. الان هم با بچه خور، سومین حضورم در جشنواره را تجربه میکنم برایم بسیار جذاب است. امیدوارم جشنواره فجر همیشه به فیلمهای کوتاه توجه بکند. چون پتانسیل سینمای ایران از فیلم کوتاه شروع میشود.»
آبان عسکری نویسنده فیلم «بچه خور» در مورد ایده اصلی فیلم گفت: «حدود سه سال پیش من یک ایدهای داشتم که مبنای اصلی همین فیلم بود. بعد با محمد کارت رویش کار کردیم و سر و روی جدی تری به خود گرفت و درنهایت آن را ساختیم. مغز من با معضلات اجتماعی که در جنوب شهر وجود داشت پر شده بود و ایده اصلی فیلم از همانجا آمد.»
ندا جبرائیلی بازیگر فیلم رورانس هم درخصوص این فیلم گفت: «سوگل رضوانی در جشنوارهای در آمریکا حضور دارد و اولین نمایش جهانی فیلم در حال برگزاری است. بخاطر علاقهای که به فضای قصه و تخیل در کارگردان وجود داشت، او تصمیم گرفت که چنین فیلمی بسازد. من میدانم علاقه اصلی خانم رضوانی فاصله گرفتن از فضای واقع گرایانه بود و می خواست به فضایی چالش برانگیز برسد.»
کارت در مورد دغدغه اش در فیلمسازی و توجه به اقشار فرودست در فیلمش گفت: «من فکر میکنم جامعهای که من رویشان تمرکز میکنم آدمهایی از قشر متوسط به پایین جامعه هستند که هنجار شکن هستند و چون خودم بچه پایین شهر هستم این سبک زندگی را بیشتر میشناسم. ضمن اینکه من سینمای وحشی را بیشتر میپسندم. همیشه لذت میبرم از فیلمهای نفس گیر که تماشاگر نتواند از روی صندلی تکان بخورد. من هم تلاش میکنم همواره چنین فیلمی بسازم و بهطور وحشی سوژه را به مخاطب عرضه کند و به آن هجوم ببرد.»
کارت ادامه داد: «فکر اینکه این سوژه را به فیلم بلند تبدیل کنم دارم اما فعلا برنامه دقیقی برایش ندارم.»
کارت در پاسخ به سوالی در مورد قهر کردن مخاطب با فیلم کوتاه به دلیل تلخ بودن فیلم گفت: «این سلیقه من است و فکر میکنم فیلم باید تاثیرگذار باشد. فیلم کوتاه همان اندازه که کوتاه است باید اثرگذار هم باشد و تا مدتی همراه مخاطب بماند. فیلم نگران بچههای بدسرپرست و بیسرپرستی است که در فیلم به آن پرداخته شده است.»
کارت در مورد کمک کردن تجربیات مستندسازیاش در ساخت این فیلم گفت: «من احساس میکنم زندگی را با مستند بهتر یاد گرفتم. هم در زندگی شخصیام به من کمک کرد و هم در تجربیات سینمایی ام. این که من تلاش کردم در فیلمم به سوژههایی واقعی بپردازم، همه برگرفته از تجربیات من در حوزه مستند است. من با مستند زندگی کردن را یاد گرفتم و این یاد گرفتن زندگی در فیلم سازیام هم بسیار موثر بود. از من بپذیرید که این فیلم با پژوهش ساخته شده است. من خودم بچه جنوب شهرم و چنین مسائلی را به چشم دیدهام.»
معین در مورد نحوه اکران فیلمهای کوتاه در جشنواره گفت: «این بستر خوبی برای فیلم کوتاه است. حتی اگر 4 فیلم کوتاه در جشنواره باشند و با وجود محدودیت تایمی برای فیلمهای کوتاه، حضور این فیلمها در جشنواره فجر بسیار پر اهمیت است. زیرا مخاطب جشنواره فجر از مخاطب جشنواره فیلمهای کوتاه بیشتر است.»
ندا جبرائیلی در پاسخ به همین سوال گفت: «من فکر میکردم استقبال اهالی رسانه بیشتر باشد. من انتظارم بیش از این بود چون فیلمسازان کوتاه، فیلمسازان بلند آینده است. با این حال من انتظارم بیشتر بود.»
کارت هم در مورد حضور فیلم کوتاه در جشنواره گفت: «جشنواره ویترین سینمای ایران است بنابراین حضور مستند و فیلم کوتاه و انیمیشن حتما ضروری است و این فیلمها باید حضور داشته باشند. با این حال دو نکته در این میان مهم است. یکی اینکه اگر اهالی رسانه به این مدل فیلمها توجه کنند، حتما برنامهریزان جشنواره زمان بیشتر و بهتری را به این فیلمها اختصاص میدهند.
نکته دوم هم اینکه چون فیلمهای کوتاه برای حضور در جشنواره باید محدودیت تایمی داشته باشند این برای ما مشکل ساز است چون در جشنواره فیلمهای کوتاه محدودیت تایمی وجود ندارد و این باعث ایجاد یک باگ میشود که باید رفع شود. اگر این محدودیت تایمی رفع شود حتما فیلمهای کوتاه خوبی میتوانند پا به جشنواره بگذارند.»