محسن علیاکبری، تهیهکننده فیلم«وکیل مدافع» میگوید در اولین نمایش این فیلم در فضای جشنواره بازخوردها مثبت بوده و استقبال خوبی از فیلم صورت گرفته است.
علیاکبری درباره فیلم «وکیل مدافع» گفت: «این فیلم درباره سوءاستفاده از حریم دفاع مقدس است. ما در طول ادوار مختلف کسانی را داشتیم که ادعا میکردند، رزمنده، جانباز و آزاده هستند و به واسطه همین ادعاهایشان میخواهند وارد مجلس شورای اسلامی شوند.»
او ادامه داد: «این یکی از معضلاتی بود که باید بهش پرداخته میشد. و البته پرداختن به چنین سوژهای بسیار سخت بود. چون باید از یکسری خط قرمزهای دفاع مقدس عبور میکردیم و این کار را پیچیده و مشکل میکرد. هرچند که با وجود کارگردانان جوان فیلم اولی این اتفاق افتاد و فیلم «وکیل مدافع» تولید شد.»
علیاکبری درباره سختیهای تولید این فیلم توضیح داد: «به خاطر صحنههای جنگی فیلم از نظر هزینه و اجرا با سختی مواجه بودیم که با تلاش شبانهروزی گروه تولید از مدیر فیلمبرداری تا طراح صحنه و گریم و باقی عوامل این صحنهها گرفته شدند. در مورد انتخاب بازیگر هم برای نقش اول از بازیگر شناختهشده و با تجربه تئاتر، ایمان افشاریان استفاده کردیم. شاید اگر از ستارهها برای بازی در نقش اول استفاده میکردیم، نظر هیات محترم داوران بیشتر جلب میشد.»
او در پاسخ به این سوال که چرا از ستارههای شناخته شده سینما برای نقش اول «وکیل مدافع» استفاده نکرده است گفت: «از ابتدا با سه، چهار نفر از بازیگران شناخته شده برای بازی در نقش اول تماس گرفتیم، اما رقمهایی که برای بازی در این فیلم به ما پیشنهاد داده شد، اجحاف در حق فیلمساز بود. چون اگر قرار بود من بهعنوان تهیهکننده چنین دستمزدهایی پرداخت کنم، مجبور میشدیم از کیفیت کار بزنیم. و اصلا نمیدانم چرا باید چنین پولهایی پرداخت شود، چون جز یک بازیگر خاص باقی دوستان که دستمزدهای دو میلیاردی میخواهند آیا برایشان به اندازه شش میلیارد بلیت پاره میشود؟»
علیاکبری ادامه داد: «ضمن اینکه بسیاری از صحنههای این فیلم در فضای دفاع مقدس میگذشت. بازیگر دائم با خاک و سنگر در ارتباط بود. بازیگران ستاره چنین چیزی را نمیپذیرند و بدل میخواهند. این موضوع به کیفیت کار لطمه میزند.»
علیاکبری با اشاره به حضور فیلم «وکیل مدافع» در جشنواره فیلم فجر گفت: «بازتاب نمایش فیلم ما در پردیس چارسو که دیروز اتفاق افتاد خوب بود. کسی در اواسط فیلم سالن را ترک نکرد و در پایان عوامل فیلم را تشویق کردند. بهعنوان کسی که 40 فیلم و سریال تهیهکرده است میدانم داوری سلیقهای است و شاید این فیلم میتوانست در بخش مسابقه جشنواره باشد.»
او ادامه داد: «امیدوارم با توجه به زمانی که تا پایان جشنواره مانده این فیلم در سالن رسانه به نمایش در بیاید. دوست داریم انتقادها را بشنویم. این انتقادها مایه رشد ما خواهد بود. چون ادعایی نداریم که فیلم بسیار خوبی ساختیم.»
رضا زهتابچیان درباره اینکه کلوزآپهای پیاپی در سکانس خلع سلاح باعث شده مخاطب دیر متوجه اتفاق رخ داده شود و آیا تدوین مجدد میشود، گفت: «کمی بخش درگیریها را کم میکنیم.»
نشست خبری فیلم «دیدن این فیلم جرم است» با حضور رضا زهتابچیان(نویسنده و کارگردان)، مهدی زمینپرداز، لیندا کیانی، حمیدرضا پگاه، محمود پاکنیت و حمید ابراهیمی(بازیگران)، محمدرضا شفاه(تهیهکننده)، حمید خزاییفر(آهنگساز)، محسن دارسنج(طراح چهرهپردازی) و تعدادی دیگر از عوامل فیلم برگزار شد.
محمدرضا شفاه، تهیهکننده فیلم در مورد موانع برای ساخت فیلم، گفت: «درباره این سوال زیاد صحبت شده است. داستان اولیه فیلمنامه قبلتر نوشته شده است. دو سال پیش ما تصمیم گرفتیم این فیلمنامه را بسازیم که در مراحل اولیه گرفتن مجوز متوقف شد. بعد از آن از اسفند سال گذشته این بحث بهطور جدی در حوزه هنری مطرح شد و یک بار دیگر تصمیم به ساخت آن گرفتیم. میدانستیم موانع زیاد است ولی تلاش کردیم با مذاکره کار را پیش ببریم. درنهایت مجوز را به نام حوزه هنری صادر کردند. بعد از این هم که ساخته شد، نام تهیهکننده حقیقی هم که بنده بودم را به فیلم اضافه کردند.»
سوال بعدی درباره اسم فیلم پرسیده شد و اینکه آیا این اسم برای جذب مخاطب بوده که رضا زهتابچیان در پاسخ گفت: «اسم فیلم دیالوگی بود در یکی از سکانسها که میگفت پس چرا نمیگذارید این فیلم را مردم ببینند. دیدن فیلم جرم است؟» گرفته شد.»
او گفت: «13،12 سال پیش که این اسم را انتخاب کردم دو منظوره بود. هم احساس میکردم جذابیت دارد هم کاشت و برداشتی در این فیلم است. بعدا اسم به صورت مضمونی ماند چون هر جا برای فیلمنامه صحبت میکردیم با هیجان گوش میکردند ولی نهایتا میگفتند نمیخواهی بسازی که»؟
زهتابچیان در ادامه درباره پایان فیلم و اینکه آیا رضایت مخاطب را جذب خواهد کرد، گفت: «سعیام بر این بود که مخاطب رضایت داشته باشد. اما اینکه این اتفاق افتاده یا نه نمیتوانم بهطور قاطع بگویم. این بازخوردی است که باید از مخاطبان بگیرم.»
این کارگردان در پاسخ به این سوال که به این قائل هستید که شروع فیلم بهتر از پایانش است، گفت: «شروعش قاطعتر است ولی فکر نمیکنم بهتر باشد.»
زهتابچیان درباره اینکه کلوزآپهای پیاپی در سکانس خلع سلاح باعث شده مخاطب دیر متوجه اتفاق رخ داده شود و آیا این فیلم تدوین مجدد میشود، یا نه، گفت: «کمی بخش درگیریها را کم میکنیم.»
محمدمهدی حیدریان، مدیر باسابقه فرهنگی و سینمایی بر این باور است که دهه پیش رو، مناسبترین زمان برای اخذ سهم سینمای ایران از بازارهای جهانی است.
مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس سابق سازمان سینمایی درباره آثار حاضر در جشنواره فیلم فجر که اغلب در دوره مدیریت او تولید شدهاند و حال و هوای این آثار گفت: «انتطار ما از سینما در 40 سالگی انقلاب، پخته بودن و پخته شدن است و امیدوارم همه کمک کنیم تا سینمای ما بیش از آنچه که در حال حاضر هست پیش رود و به تراز مورد توقع از انقلاب فرهنگی و اسلامی ما تبدیل شود.»
او ادامه داد: «سینما در طول زمان و در دل جامعه ملهم از مسائل وعکسالعملهای مردمی شکل میگیرد و موجب تکرار نمونه کارها میشود. به عقیده من سینما گاهی اوقات منفعل میشود و به جای آنکه نقش پیشروندگی و کمک به جامعه داشته باشد، دچارغفلت میشود و اینجاست که گاهی اقتصاد و سایر ویژگیهای دیگر مطرح میشود. در این وضعیت در خدمت جامعه بودن و ارتقای فرهنگی به واسطه سینما کمرنگ میشود.»
مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: «در دو سال اخیر که باز هم در سینما مسئولیت برعهده داشتم تلاش کردیم به واسطه گفتوگوها و نشستها و وضع دستورالعملهایی در زمینه تولید تاثیرگذار باشیم، و سینما را در مسییر که جامعه از آن انتظار دارد هدایت کنیم. پروسه تولید سینما و حاصل آن حکایت از این دارد که در این دو سال سینماگران توجه بیشتری به مسائل جدی جامعه کردهاند.»
حیدریان گفت: «اولین نکتهای که من در مشاهدتم میبینم توفیق در دعوت از تعداد و طیف متنوعتر و وسیعتری از مردم برای آمدن به سینماست. تعداد مخاطبان با یک شیب مثبت رو به افزایش بوده است. فیلمهای پرفروش ما اگر در اغلب سالها به یک ژانر خاص اختصاص داشت، امسال اینطور نبود و ما شاهد پرفروش شدن فیلمهایی چون «به وقت شام»، «تنگه ابوقریب»، «لاتاری» بودیم و در عین حال سینمای کودک چنان مورد استقبال مخاطبان قرار گرفت که میتوان گفت، امسال شاهد احیای آن بودهایم.»
او تاکید کرد: «حداقل انتظار جامعه از سینمایی که در دنیا معروف است و شهرت خودش را در عرصههای بینالمللی حفظ کرده، این است که به مسائل ایران در عرصههای بینالمللی نیز توجه کند. ما این رویکرد را در سینما داشتهایم.»
او همچنین درباره حضور کارگردان و فیلمسازان حاضر در سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر که عموما فیلمسازی را بعد از انقلاب آغاز کردهاند، گفت: «این موقعیت بسیار غرورآفرین است. من قبل از انقلاب در حوزه تئاتر و عکاسی سابقه فعالیت داشتم و بعد به سینمایی آمدم که مورد لعنترین حوزه فرهنگی جامعه بود و خوشحالم که ظرفیت مردم جامعه و شرایطی که برای سینما فراهم شد، بهگونهای پیش رفت که آن را به شرایط امروز رساند. همانطور که امام در اولین سخنانشان و در کمال ناباوری همه از سینما یاد کردند، شاید این موضوع بود که ما را به سرعت به این سمت کشاند و فکر نمیکردیم در چهل سالگی ما در چنین جایی باشیم.»
حیدریان گفت: «وضعیت اقتصاد سینما بهگونهای است که اکنون بسیاری از سرمایهگذاران خود مایل به سالنسازی هستند و این بسیار اتفاق مثبتی است. زمانی سینماگران ما تلاش میکردند امکانی برای حضور فیلمشان در جشنوارههای خارجی به وجود آورند، از این مرحله بهگونهای عبور کردیم که بعد از مدتی دیگر جشنوارهای بدون فیلمهای ایرانی برگزار نمیشد و حالا مدتی است سینماگران ایرانی حضور بسیار پررنگی در داوریهای جشنوارههای بینالمللی دارند.»
حیدریان در پایان سخنانش گفت: «جایی که امروز هستیم سکوی خوبی برای جهش به دهه پیش روست. شاید اصلیترین شعار دهه پیش روی سینما اخذ سهم از بازار جهانی باشد. سینمایی با این مولفهها و با این راه طی شده حقش است که این سهم را به دست بیاورد و باید آن را خیلی وقت پیش به دست میآورد. همه چیز مهیا است تا ما بتوانیم از بازار تصویر جهان سهم بگیریم.»
علیرضا تابش مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی جزئیات حمایت بنیاد از فیلمهای پذیرفته شده در جشنواره را تشریح کرد.
علیرضا تابش مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی درباره حمایت این بنیاد از آثار پذیرفته شده در سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر گفت: «از مجموع حمایتهایی که بنیاد سینمایی فارابی امسال از فیلمهای سینمایی داشت، 8 فیلم در جشنواره فیلم کودک پذیرفته شد، که 5 فیلم با مشارکت بنیاد فارابی ساخته شده و به 3 فیلم هم وام تعلق گرفته که تابستان امسال در جشنواره بینالمللی فیلم کودک اصفهان پذیرفته و نمایش داده شد.»
12 فیلم در بخشهای مختلف جشنواره با حمایت فارابی تولید شدهاند
وی افزود: «در سی و هفتمین جشنواره ملی فیلم فجر از میان فیلمهای پذیرفته شده در جشنواره، مجموعا 12 فیلم در بخش «سینمای ایران» و «نگاه نو» و «انیمیشن» حضور دارند که با حمایت بنیاد سینمایی فارابی تولید شدهاند، از این 12 فیلم، بنیاد فارابی در 9 فیلم مشارکت داشته و به 3 فیلم تسهیلات داده است».
حضور 9 فیلم در بخش سودای سیمرغ
تابش با بیان اینکه 3 فیلم در بخش نگاه نو و در بخش انیمیشنهای سینمایی، یک انیمیشن حضور دارد، گفت: «یک فیلم هم بهطور مشترک در دو بخش نگاه نو و سینمای ایران حضور دارد.»
وی افزود: «خوشبختانه این فیلمها تنوع محتوایی و ساختاری دارند و سعی کردیم به موضوعات مختلف تاریخی، اجتماعی توجه کنیم و همینطور به حمایت از فیلمهای اول و دوم کارگردانها بپردازی.»
جشنواره فجر صبحها میزبان کودکان است
تابش درباره برگزاری دومین دوره جشن «سیمرغ و پروانهها» گفت: «کار دیگری که بنیاد سینمایی فارابی به همراهی جشنواره فیلم فجر و سازمان سینمایی تدارک دیده، اجرای دومین دوره سیمرغ و پروانهها است، امسال هم جشنواره فجر صبحها میزبان کودکان است و در سانس صبح در سینماهای سراسر کشور، پنج فیلم کودک و نوجوان نمایش داده میشود. امیدوارم جشنواره ملی فیلم فجر که یکی از خاطرهانگیزترین رویدادهای پس از انقلاب است، با نمایش فیلمها برای کودکان به یک رویداد خاطرهانگیز برای کودکان و نوجوانان ایرانی تبدیل شود و کودکان و نوجوانان هم سهمی از جشنواره ملی فیلم فجر داشته باشند.»
جشنواره فیلم فجر نمادی از همبستگی اهالی سینماست
وی درخصوص جشنواره فیلم فجر امسال بیان کرد: «خیلی خوشحالم که در چهلمین سال انقلاب، آثار چند نسل از سینماگران ایران در جشنواره امسال نمایش داده میشود و ما باید قدردان خانواده بزرگ سینمای ایران باشیم که با شور و نشاط در این رویداد بزرگ حضور دارند و جشنواره فیلم فجر نمادی از همبستگی اهالی سینما در تعالی این هنر است.»
سینما پس از انقلاب افتخارات ارزشمندی را برای ملت ایران کسب کرده است
او با اشاره به اینکه سینمای ما دستاورد انقلاب اسلامی است، بیان کرد: «سینمای نوین ایران مهمترین دستاورد انقلاب اسلامی است و سینمای ایران بهعنوان نمادی از پیشرفت، تحول و استقلال فرهنگی در داخل و خارج از کشور محسوب میشود و خدا را شاکریم که با تلاش و خلاقیت چند نسل از هنرمندان کشورمان، سینمای نجیب ایران در چهار دهه اخیر افتخارات ارزشمندی را برای ملت ایران کسب کرده است.»
جشنواره فیلم فجر را به دلیل مقاصد سیاسی، هدف قرار ندهید
تابش با اشاره با حاشیهسازی که ساعتی پس از افتتاحیه جشنواره فیلم فجر توسط برخی رسانهها آغاز شد، گفت: «متاسفانه افرادی که در آیین افتتاحیه جشنواره حضور نداشتند صرفا به استناد برخی اظهارنظرهای نادرست یا اخبار حاشیهای، حکمی قطعی درباره انجام یک تخلف در افتتاحیه صادر کردند.»
او ادامه داد: «جالب اینجاست که اظهارنظر کارگردانان، تهیهکنندگان و منتقدان سینمایی حاضر در مراسم، توسط منتقدان به جشنواره دیده نشد و مورد استناد قرار نگرفت.»
مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی «انصاف» و «تحقیق» را در اظهارنظرها مهم توصیف کرد و گفت: «سینمای ایران با شور و اشتیاق و تلاشهای فراوان به استقبال جشنهای چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب رفت در حالی که عدهای با برخی مقاصد سیاسی جشنواره را هدف گرفتند و با نگاهی غیرمنصفانه و با اظهارنظرهای بدون پشتوانه تحقیقی، «حاشیه سازی» را به جای «توجه به متن» ترجیح دادند که جای تاسف دارد.»
نشست خبری فیلم «خون خدا» به کارگردانی مرتضی علی عباسمیرزایی در پنجمین روز جشنواره فیلم فجر در پردیس سینمایی ملت برگزار شد.
نشست خبری فیلم «خون خدا» با حضور مرتضی علی عباس میرزایی (نویسنده و کارگردان)، سیاوش حقیقی (تهیهکننده)، شیوا ابراهیمی، رضا اخلاقی راد، خسرو احمدی، سعید داخ، میثاق جمشیدی، علیرضا ثانیفر، امین میری، فرید سجادی حسینی، حسین غایبی (بازیگران)، لعیا عباس میرزایی (تدوینگر)، هاشم فغانی (طراح چهرهپردازی)، شهرام نجاریان (مدیرفیلمبرداری)، پیام آزادی (آهنگساز)، بهزاد جعفری (طراح صحنه و لباس) با اجرای حمید مدقق در پنجمین روز جشنواره فیلم فجر برگزار شد.
عباس میرزایی درباره فیلمش گفت: «فکر میکنم هر کسی در زندگی شخصی خودش با توجه به تجربیات به یکسری معنا و مفهوم میرسد که میتواند با معنا و مفاهیمی که دیگران تجربه میکنند، تفاوت داشته باشد. در فیلم ساختن هم همینطور است. این فیلم دغدغه روزگار من است. اینکه دنبال معانی جدید در مفاهیمی که میشناسم، بگردم.»
او ادامه داد: اگر فکر میکنید فیلم من متفاوت است، چون شبیه خودم هست. من سعی نمیکنم ادای کسی را دربیارم.
سیاووش حقیقی هم در پاسخ به این سوال که چطور تهیهکننده این فیلم شده است، گفت: آقای فرجی به من گفتند که آقای عباس میرزایی قصد دارند چنین فیلمی بسازند. چون من چنین مفاهیمی را دوست دارم، سفری که قرار بود بروم را لغو کردم. تمام عوامل دستمزدشان را برای تهیه این فیلم به خاطر امام حسین (ع) گذاشتند.
او درباره هزینه تولید بیان کرد: «30 درصد از هزینه این فیلم را بنیاد سینمایی تامین کرده است. 200 میلیون تومان را از فارابی برای 30 درصد این پروژه پول گرفتیم .»
عباس میرزایی درباره اینکه فیلم چقدر میتواند نظر مردم را جلب کند، عنوان کرد: «اگر مردم دنبال کار متفاوت باشند که به نظر من هستند، حتما از این فیلم استقبال میکنند و آن را میبینند. این را باید بگویم که هیچ مشکلی با سینمای هنر و تجربه ندارم. هر زمانی که فیلم میسازم به این موضوع فکر نمیکنم که برای سینمای هنر و تجربه یا عمومی است.»
حقیقی درباره برنامه اکران «خون خدا» گفت: یکی، دو دفتر پخش که به چنین فیلمهایی علاقه دارند، فیلم را دیدهاند و امیدوار هستم که در روزهایی که بحث محرم پررنگ است، فیلم را بتوانیم اکران کنیم.»
او تاکید کرد: «مخاطبانی که من دیدم، یا فیلم را کاملا دوست داشتند یا نداشتند. چون بسیاری از همکاران من فکر میکنند باید بازیگر چهره حضور داشته باشد که به فروش گیشه کمک کنند. خدا را شکر میکنم که از بهترینهای سینما و تئاتر در این فیلم کنار ما بودند.»
عباس میرزایی ادامه داد: ما روزی 18 تا 20 ساعت کار میکردیم و هیچکس خم به ابرو نمیآورد. شرایط تولید این فیلم بسیار سخت بود. 25 روز فیلمبرداری کردیم و فیلم به سختی به جشنواره رسید.»
عباس میرزایی درباره صحنههای خشونتبار در فیلم گفت: «به نظرم در هیچ صحنهای در «خون خدا» خشونت نشان ندادم. چون حتی صحنه سیگار کشیدن را هم در فیلمهایم نشان نمیدهم.»
او درباره نگاه ماورایی به امام حسین (ع) در این فیلم گفت: «اینکه ما همین الان زنده هستیم، خودش یک معجزه است. چون بالای میلیاردها میتوز در بدن ما تولید میشوند و اگر از طریق گلبولهای سفید نابود نشوند، تبدیل به سرطان میشوند. اینکه من دوست دارم از حضرت سیدالشهدا نام ببرم، برای من سمبل محض است. چرا به یک کارتن خواب نباید نظر بشود؟ چرا اینطور نگاه نکنیم که هر کدام از ما میتوانیم آن کارتن خواب نباشیم؟»
عباس میرزایی ادامه داد: «آن کارتن خواب خودش دارد این خطا را ادامه میدهد. من همیشه این سوال برایم بود که آیا پول هویت و ارزش ما را مشخص میکند. به نظرم این رفقایی که با آنها رفتوآمد داریم این موضوع را مشخص میکنن».
او ادامه داد: عوامل فیلم « خون خدا» سرعت مرا در ساخت فیلم بالا بردند.
در ادامه نشست خبری فیلم «خون خدا»، رضا اخلاقی راد در مورد دشواری بازی در این فیلم به دلیل اینکه دیالوگ و مراوده خاصی در فیلم ندارد، گفت: «طبیعتا هرنقشی سختیهای خاص خود را دارد. من در این فیلم شرایط خاصی داشتم که با دیگر فیلمها فرق میکرد. فکر میکنم ما باید بتوانیم هر فیلمی را هم خوب ببینیم هم خوب حس کنیم. من برای بازی کردن در این فیلم تجربه میدانی داشتم و به سراغ کارتن خوابها رفتم. کارتن خوابی که رتبه 107 کنکور بود یا یک کارخانه دار. البته کارتون خوابی اصلا پدیده عجیب و غریبی نیست و ما همه این را میبینیم.»
فرید سجادی حسینی بازیگر فیلم «خون خدا» در مورد رضایت خودش از نقشی که در این فیلم بازی کرده گفت: «من هیچوقت از خودم در هیچ نقشی راضی نیستم. حتی آن نقشهایی که بخاطر آن جایزه برده ام. زیرا آن کمالی که لازم است را در کار خودم نمیبینم.»
خسرو احمدی، بازیگر این فیلم هم در مورد حضورش در این کار گفت: «من آن شبی که آقای عباس میرزایی فیلمنامه را برای من فرستاد من شوکه شدم. همان شب به آقای عباس میرزایی زنگ زدم و گفتم این کار عجیبی است. و همانجا قرار گذاشتیم که برای کار باهم جلسه بگذاریم. من کلیت فیلم را خیلی دوست داشتم. من این فیلم را دوبار دیدم. بار اول چون خسته بودم فیلم به دلم ننشست اما امروز که یک بار دیگر آن را دیدم، متوجه شدم که چه شاهکاری آفریده شده است. خیلی خوشحالم که فیلمساز جوانی مثل مرتضی علی عباس میرزایی وارد این عرصه شده است.»
سیاوش حقیقی تهیهکننده فیلم «خون خدا» نیز در مورد سختی تولید کار گفت: «این تعدد لوکیشن، شهر و موقعیتهایی که در فیلم وجود دارد را همه ساخته بودیم و من از بچههای تولید تشکر میکنم که چنین سختیهایی را متحمل شدند تا فیلم آماده شود. ما پروانه ساخت را سه روزه گرفتیم تا کار را کلید بزنیم.»
او ادامه داد: «من در مورد معجزه دیدگاه دیگری دارم. این بحث معجزه، بحث دینی کار است. اگر بعضیها الان بر فیلم نقدی دارند، واقعیت این است که ما طی این چندین سال اشتباه کردیم. با ترویج خرافات و این مسائل کاری کردیم که هرکسی با دیدن فیلمهای مذهبی گارد میگیرد و آن را نمیپسندد. ما طی این سالها هرچه میبینیم بهگونهای است که دارد مذهب ما را به بازی میگیرد. من چنین معجزاتی را به چشم دیده ام. من خادم حرم امام رضا بودهام و سه مورد معجزه را به چشم دیده ام. معجزاتی که نمیشود به این راحتی بیان کرد. یک سری آدمهایی که این موارد را به ما یاد دادهاند راه را اشتباه رفتهاند و این باعث شده که ما به چنین حالتی دچار شویم. من بحثم اصلا سیاسی نیست و کاملا اجتماعی است.»
فیلمبردار فیلم در پاسخ به سوالی در پاسخ به این انتقاد که گفته شده فیلمبرداری فیلم در حد فیلمهای سینمایی نیست، گفت: «این یکی از معدود کارهایی بوده که ارتباط فکری سریعی بین من و کارگردان برقرار شد. من خودم شخصا فکر میکنم از دیدگاه حرفهای خودم بهترین کاری است که تا الان انجام داده ام. من تلاش کردم تا تصورات ذهنی کارگردان را به تصویر بکشم.»
مرتضی علی عباسمیرزایی کارگردان «خون خدا» در بخش دیگری از اظهاراتش گفت: «یکی از دوستان به من پیشنهاد داد که از سلبریتیها دعوت کنید تا در کار حضور داشته باشند. من شخصا تماس گرفتم با برخی بازیگران اما آنها فیلمنامه را نخوانده، ما را روی هوا فرستادند و حتی بیاحترامیهای عجیبی را هم از طرف آنها شنیدیم. سلبریتیها حاضر نیستند فیلم مذهبی بازی کنند. البته که من درنهایت خوشحالم که به آن تیمی رسیدم که خودم میخواستم.»
رضا اخلاقی راد در مورد نقش خود در فیلم گفت: «یکی از دردناکترین چیزهایی که در پروسه بازی در این فیلم دیدم این است که در جامعه عجیب و غریبی زندگی میکنیم. جامعه که عشق در آن دیگر وجود ندارد و پر از تناقض و دروغ است. فکر میکنم رسالت این فیلم این است که یک تلنگری به همین بخش عاطفی مردم بزند.»