در نهمین روز جشنواره فیلم فجر دو فیلم «شهرک» و «2888» در سینمای خانه جشنواره در برج میلاد اکران شدند.
از نکات جالب اکران های امروز میتوان به نمایش یک فیلم دیگر در حوزه دفاع مقدس اشاره کرد. 2888 که در کنار «دسته دختران» و «موقعیت مهدی» سومین فیلم این ژانر بود.
شهرک
شهرک دومین فیلم علی حضرتی امسال و در نهمین روز جشنواره فیلم فجر در برج میلاد اکران شد. فیلم داستان یک جوان عاشق بازیگری است که در راه رسیدن به آن پا به دنیایی متفاوت می گذارد. ساعد سهیلی که با فیلم گشت ارشاد3 پیش از جشنواره روی پرده حضور داشت در این فیلم نقش اصلی را ایفا می کند. سهیلی که در جشنواره دو سال پیش با فیلم پرسرو صدای «روز صفر» حضور پیدا کرده امسال با شهرک در مسابقه سیمرغ حضور پیدا کرده است. سهیلی 34 ساله پیش از این دوبار به خاطر بازی در فیلم «گشت ارشاد» ساخته پدرش سعید سهیلی در سال 1390 و یکبار نیز برای بازی در فیلم «رخ دیوانه» ساخته ابوالحسن داوودی نامزد دریافت سیمرغ بلورین شده و هر دوبار نیز نتوانست به این جایزه مهم دست پیدا کند.فیلم شهرک که دومین فیلم علی حضرتی است مانند فیلم اولش «سازهای ناکوک» یک درام اجتماعی است و البته امسال رقیبانی جدی در این گونه برای رقابت کسب عنوان بهترین فیلم در جشنواره چهلم حضور پیدا کرده اند.
2888
2888 ساخته کیوان علی محمدی و علی اکبرحیدری که سومین فیلم در ژانر دفاع مقدس در جشنواره چهلم بود یکی از متفاوت ترین فیلم ها در گونه به حساب می آید. فیلم که مثل اغلب فیلم های کیوان علی محمدی که سالها با امیدبنکدار همکاری می کرد تیتراژی پر و پیمان از اسامی بازیگران سرشناس را دارد. امین حیایی، هادی حجازیفر، حامد کمیلی، کامبیز دیرباز، سام درخشانی، کوروش تهامی، احمد مهرانفر، رضا یزدانی اسامی هستند که حسابی فیلم را تبدیل به یک پروژه پربازیگر کرده اند. هرچند ساختار فیلم به گونه ای است که بازیگران اصلی آن حمیدرضا پگاه، سیاوش مفیدی و نرگس محمدی بودند. فیلم براساس یک واقعه تاریخی در جنگ تحمیلی ساخته شده و در اتاق تاریک عملیات جنگنده های شکاری می گذرد که درانتظار بازگشت شهید عباس دوران و محمود اسکندری دو خلبان اف4 است که به بغداد پایتخت عراق حمله کرده اند. فیلم سیاه و سفید است و ساختار روایی خاصی را برگزیده است به طوری که ستاره های اصلی نقش صداهای خلبان های جسور و توانمند نیروی هوایی ارتش را ایفا می کنند.
این دومین همکاری کیوان علیمحمدی و علی اکبر حیدری بعد از فیلم «سینما شهرقصه » به حساب می آید. این فیلم رقبای جدی در گونه دفاع مقدس در جشنواره چهلم خواهد داشت.
در هشتمین روز جشنواره فیلم فجر دو فیلم «شهرک» به کارگردانی علی حضرتی و فیلم «2888» ساخته کیوان علیمحمدی و علیاکبر حیدری به نمایش درآمد. این دو فیلم علیرغم محدودیتهای خودخواسته در روند قصه یا لوکیشن از خلاقیت زیادی بهره بردهاند.
فیلم «شهرک» به کارگردانی علی حضرتی فیلمی محدود به یک لوکیشن شهرک است. این فیلم خصلت بازی در بازی دارد و در طول فیلم گروهی از بازیگران از زندگی عادی و شرایط آن جدا میشوند تا در یک شهرک و مکانی جدا از جامعه بتوانند به نقشهای خودشان نزدیک شوند. اما موقعیت شهرک جایی بین ادامه زندگی در یک لوکیشن محدود یا بازیگری در شرایط خاص است. با این روند دوگانه این فیلم به خوبی نشاندهنده شیوه بازنمایی در سینما است.
سینما اساسا نمایش زندگی نیست و واقعیت را ارائه نمیدهد بلکه اساسا دوربین سینما زاویه دید خود را دارد و به جای واقعیت بازتاب واقعیت و بازنمایی آن را هدف خود قرار داده است. به همین دلیل فیلم «شهرک» یکبار فیلمی بازنمایانه است و در مرحله دوم به خاطر سوژهاش این بازنمایی را تشدید میکند و خصلت بازی در بازی را ارائه میدهد و یک فاصلهگذاری مدام بین واقعیت-سینما و سینما-واقعیت را بهطور موکد نشان میدهد.
نامزدهای دو بخش کوتاه داستانی و مستند بلند چهلمین دوره جشنواره فیلم فجر معرفی شدند.
جلسه جمعبندی داوری فیلمهای بخش مستند و کوتاه چهلمین دوره جشنواره فیلم فجر در دبیرخانه جشنواره فیلم فجر برگزار شد. محمد تهامینژاد، مرتضی شعبانی، احمد ضابطی جهرمی، محمدرضا عباسیان و محمدعلی فارسی داوران فیلمهای مستند و دانش اِقباشاوی، حامد جعفری و احمدرضا معتمدی داوران فیلمهای کوتاه هستند.
نامزدهای این دوره از جشنواره در دو بخش به شرح ذیل اعلام شدند:
فیلمهای کوتاه داستانی:
1. ارفاق (کارگردان: رضا نجاتی، تهیهکننده: سولماز وزیرزاده)
2. گذشته (کارگردان: حمید محمدی، تهیهکننده: حمید محمدی و مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی)
3. ویار (کارگردان و تهیهکننده: حورا طباطبایی)
فیلمهای مستند:
1. احتضار (کارگردان: حجت طاهری، تهیهکننده: حجت طاهری، عبدالخالق طاهری)چهلمین جشنواره فیلم فجر 12 تا 22 بهمن در دو بخش رقابتی و فرهنگی به دبیری مسعود نقاشزاده برگزار میشود.
پرهام نورافزا
علیرضا زاکانی، شهردار تهران با حضور در برج میلاد ضمن بازدید از بخشهای مختلف خانه جشنواره به بیان نکاتی پرداخت.
زاکانی که فیلم «موقعیت مهدی» به کارگردانی هادی حجازیفر را دیده بود، درباره این فیلم گفت: «موقعیت مهدی» جلوهها و پیامهایی را با جنبههای هنری خود به نسل امروز منتقل کرده و در واقع تلاش میکند که پیامی را منتقل کند. به هر حال ما هر چقدر هم تلاش کنیم، نمیتوانیم حقیقت را به تمامی نشان دهیم و عظمت و بزرگی امثال شهید باکری(هم آقا حمید و هم آقا مهدی) را به تصویر بکشیم.
وی افزود: در این فیلم تلاش بسیار زیبا و قشنگی شده است. شاید همه آنچه اتفاق افتاده، قابل تصویر نباشد ولی هرچقدر که به تصویر کشیده شده است، خیلی پیام و عظمت را برای نسل امروز و فردا به ارمغان آورده است. در واقع نشان میدهد که این میراث گرانبهایی که دستمان داریم چه میراث بزرگی است و چه ایثارها، فداکاریها و اخلاصهایی برایش هزینه شده است.«شهرک» به کارگردانی علی حضرتی فیلمساز جوان سینمای ایران، در چهلمین جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد. فیلم، روایت دو عشق همزمان یک پسر است که میخواهد هر دو را به سر منزل مقصود برساند. ابتدا عشق به همدم و همراهش و دومی علاقه فراوان به حرفه بازیگری.
عشق نوید به بازیگری او را به تکاپو میاندازد تا فرصتی برای بروز استعدادش نشان دهد. نوید در یک تست بازیگری برنده میشود و از اینجا ورود او به یک پروژه بزرگ تولید فیلم آغاز میشود. فیلمی که مانند دیگر آثار سینمایی نیست. فرو رفتن در نقشی که باورش برای خودِ نوید به همین راحتیها نبود. تردیدهای نوید در پلان به پلان بازی ساعد سهیلی نمود دارد. او در میان خیابانهای سرد «شهرک» که حتی بارانش مصنوعی است قدم میزند، اما نمیتواند به راحتی آن را بپذیرد.