پرهام نورافزا
علی حاتمی، کارگردان و تهیه کننده سینما معتقد است که علوم انسانی و سینما مکمل هم هستند و مهمترین رشته دانشگاهی که برای سینمای ما مهمترین است، ادبیات است.
علی شاهحاتمی کارگردان سریالهای خاطرهانگیزی چون «خوش رکاب» و «او مثبت» و... در مصاحبهای کوتاه در حاشیه جشنواره فیلم فجر درباره نشستهای فرهنگی جشنواره فیلم فجر گفت: چیزی که در جشنوارهها باید به آن پرداخته شود، همین علوم انسانی است. سینماگران ما باید سینمای خود را بشناسند. چه گذشته آن را و یا حال و آینده آن را. تاریخچه سینمای ما باید توسط اساتیدی که این مهم را به خوبی میشناسند، تبیین شود. فکر میکنم اتفاق خوبی است و مهمانان و مخاطبان جشنواره فیلم فجر نیز از این برنامهها استفاده کنند.وی بیان کرد که علوم انسانی و سینما مکمل یکدیگرند و مانند خطوط موازیاند که هیچ وقت به یک نقطه تلاقی پیدا نمیکنند اما با هم حرکت میکنند و همدیگر را تقویت میکنند. شناخت سینماگران و اساتید باید روز به روز نسبت به هم کاملتر شود و این نشستها میتواند این عملیات را به سرانجام برساند.هیات داوران بخش اقلام تبلیغی و اطلاعرسانی، طی بیانیهای نامزدهای بخش عکس، پوستر و آنونس چهلمین جشنواره فیلم فجر را اعلام کردند.
این بیانیه به شرح زیر است:
هو الجمیل
میگوییم سینما یک پیکره واحد است که تبلیغات جزیی از آن است. میگوییم تبلیغات نقش انکارناپذیری در جذب مخاطب به سینما دارد. میگوییم با رونق تبلیغات سینما، سینما هم رونق میگیرد. با این همه باید اذعان داشت سینما همچنان از کم توجهی به امر تبلیغات مناسب رنج میبرد. گرچه جشنواره فیلم فجر با اهدای جوایز و ارج نهادن به آثار (هنرمندان) این بخش از سینما قصد آن دارد تا توجه پخشکنندگان و تهیهکنندگان را به این مقوله مهم جلب کند و هنرمندان را به آفرینش آثار تاثیرگذارتر ترغیب نماید اما متٲسفانه هنوز این اتفاق، آنگونه که شایسته سینمای ایران است به وقوع نپیوسته است. با این حال هیٲت داوران بخش اقلام تبلیغی چهلمین جشنواره فیلم فجر با بررسی آثار بخش مسابقه مبتنی بر سه اصل هدفمندی، مفاهیم خلاقانه و اجرای مناسب، ضمن قدردانی از همه دستاندرکاران بخش اقلام تبلیغی، نامزدهای خود را در سه بخش عکسِ فیلم، پوستر و آنونس و تیزر به شرح ذیل اعلام میدارد:
نامزدهای بخش عکس:
1- امید صالحی برای عکسهای فیلم آتاباینامزدهای بخش پوستر فیلم:
1- پوستر فیلم گورکن اثر عرفان بهکار مهربانی
2- پوستر فیلم منصور اثر محمد تقیپور
3- پوستر فیلم پیرمردها نمیمیرند اثر احسان برآبادی
هیات داوران امیدوار است، طراحان گرافیک عزیز و سفارشدهندگان پوستر در سال آینده آثار شایستهتری را به جشنواره ارائه دهند.
نامزدهای بخش آنونس و تیزر:
هیات داوران نمیتوانند خرسندی خود را از پیشرفت محسوس آثار ارائه شده در این بخش ابراز ننمایند. با توجه به اهمیت انکارناپذیر این بخش در جذب مخاطب، هیات داوران ماندگاری و تاثیرگذاری اقلام تبلیغاتی در تاریخ سینما، باور دارد که ارزش مادی جوایز این بخش، بهتر است هم اندازهی دیگر صنوف حرفهای تعریف شود.
1- روحاله موحدی برای ساخت آنونس فیلم سیاه باز
2- کیومرث بیکزند برای ساخت آنونس فیلم بیهمهچیز
3- امید میرزایی برای ساخت آنونس فیلمهای صحنهزنی و تک تیرانداز
مهرداد خوشبخت – محمد روحالامین و علی نیکرفتار اعضای هیات داوران بخش مسابقه اقلام تبلیغی و اطلاعرسانی سینمای ایران در چهلمین جشنواره فیلم فجر هستند.
پرهام نورافزا
نشست دانشگاهی دانش آکادمیک و سینمای معاصر برگزار شد.
در این نشست سیدعلی روحانی درباره دانش آکادمیک و سینمای معاصر (مطالعه تاریخی سینمای هنگکنگ و کره جنوبی) اظهار کرد: متٲسفانه اکنون رابطه بین سینما و آکادمی در ایران مغفول مانده است، اما این بحث در دو مطالعه تخصصی بررسی شده است، سینما در ابتدای راه دارای آکادمی نبوده و در همان زمان حتی در غرب که خاستگاه سینما بود، آکادمی خیلی دیر وارد سینما شد، حتی در دهه 80 هم در سینما آکادمی وجود نداشته است.
او افزود: آرام آرام در قلمرو و میدان هنر با آکادمی روبه رو شدیم که نیرویی در فیلم ما را همراه میکند و این اتفاق به صورت تجربه تاریخی رخ میدهد، حضور این نیرو در هنر با مخالفت گروههای مختلف همراه است، بخشی از مخالفتها از بخشی نظریههای سنتی پیروی میکنند که این موضوع به نظریهای برمیگردد که معتقد هستند هنر باید در خون باشد.پرهام نورافزا
نکوداشت زندهیاد کامبوزیا پرتوی با حضور جابر قاسمعلی و امیرحسن ندایی برگزار شد.
نکوداشت زندهیاد کامبوزیا پرتوی با موضوع فیلمنامه و سبک بیانی نویسنده در حاشیه برگزاری این دوره از جشنواره با حضور جابر قاسمعلی (فیلمنامهنویس و نویسنده) و امیرحسن ندایی (مجری) برگزار شد.
در این مراسم ویدیویی با محوریت معرفی و برشهایی از صحبتهای این هنرمند به نمایش درآمد و نسرین مرادی همسر مرحوم کامبوزیا پرتوی در این نشست حضور داشت.
ندایی گفت: کامبوزیا پرتوی صاحب سبک بود. او با فیلمسازان متعددی کار کرد و چهاربار جایزه جشنواره فیلم فجر را گرفت.
پرهام نورافزا
نشست فرهنگی جشنواره فیلم فجر با موضوع «سینمای سیاسی، فقدان فیلمنامه» با سخنرانی «مجتبی راعی» کارگردان برگزار شد.
آخرین نشست فرهنگی هشتمین روز جشنواره فیلم فجر با محوریت سینمای سیاسی، فقدان فیلمنامه با سخنرانی «مجتبی راعی» کارگردان با نمایش فیلم «دستنوشتهها» ساعت 19:30 در سالن 4 مرکز همایشهای برج میلاد برگزار شد.
مجتبی راعی در ابتدای این نشست عنوان کرد: مرحوم مهرزاد مینویی انسان آرامی بود و فقط حرف حسابی میزد. فوقالعاده باسواد و در کمبود امکانات، به کسب علم میپرداخت. تمام کسانی که اطراف وی بودند از او یاد گرفتند. او در اوایل آشناییمان علت پیشرفت سینما در آمریکا را سوادشان میدانست و میگفت شماها بیسواد هستید. خیلی ناراحت شدم. ساعتها با یکدیگر صحبت کردیم و حرف خود را به من اثبات کرد. خیلی در مسیر کاری من تاثیر داشت و من را بینا کرد.
وی افزود: «دست نوشتهها» را به تازگی دیدم و حسرت خوردم که چرا باز هم فیلم نساخت و در اتاق تدوین مستقر شد.