پرهام نورافزا:
برخی از شخصیتهای مطرح سیاسی و هنری کشور طی چند روز گذشته با حضور در سالنها و سینماهای مردمی به تماشای فیلم «به وقت شام» ابراهیم حاتمیکیا نشستند.
قاضیزاده هاشمی وزیر بهداشت، علی مطهری نایبرئیس مجلس، معصومه ابتکار معاون رئیسجمهور، مصطفی کواکبیان، طیبه سیاوشی، علیرضا محجوب، فریدون جیرانی، علیرضا رضاداد، نجم الدین شریعتی، فرزاد حسنی تاکنون از جمله چهرههایی بودند که در سالنها و همچنین سینماهای مردمی به تماشای فیلم سینمایی «به وقت شام» به کارگردانی ابراهیم حاتمیکیا و تهیهکنندگی محمد خزاعی نشستند.
این فیلم سینمایی درچند روز گذشته با استقبال فراوانی از سوی مردم در شهرهای مختلف کشور روبهرو شده است تا جایی که دولتمردان، هنرمندان و اقشار مختلف جامعه این اثر حاتمیکیا را تحسینبرانگیز خواندن و به نوعی در آمارهای گزینشی تاکنون رتبه اول را به خود اختصاص داده است.
از حاتمیکیا این انتظار میرفت که با ساخت فیلمهای فاخری همچون: «آژانس شیشهای»، «ارتفاع پست»، «چ»، «به رنگ ارغوان» و...آخرین اثر سینمایی او با چنین استقبالی روبهرو شود. فیلم سینمایی «به وقت شام»درچند روز گذشته با استقبال فراوانی از سوی مردم در شهرهای مختلف کشور روبهرو شده است تا جایی که دولتمردان، هنرمندان و اقشار مختلف جامعه این اثر حاتمیکیا را تحسینبرانگیز خواندن و به نوعی در آمارهای گزینشی تاکنون رتبه اول را به خود اختصاص داده است.
«به وقت شام» فیلمی با موضوع تعصبات جاهلانه داعش و با پردازش منصفانه است و یکطرفه به قاضی نرفته است هرچند موضوعش با یکی دیگر از فیلمهای این جشنواره و مرتبط با داعش متفاوت است؛ اما حداقل آن را یک پدیده واکنشی غیرتمندانه به تصویر نکشیده است. «به وقت شام» داستان سادهای دارد؛ خلبان ایرانی میخواهد هواپیمای سوری را با تعدادی آواره و مجروح به پرواز درآورد که در همین پرواز دچار ماجراهای چند اسیر داعشی داخل هواپیما میشود که توسط یکی از مسافران نجات پیدا کرده بودند، چند نفری کشته و هواپیما مینشیند و پس از پیاده کردن زنها و کودکان مجددا پرواز میکند و در شهر مورد نظر داعشیها مینشیند و بقیه به اسارت گرفته میشوند. پس از استفادههای تبلیغی و فیلمبرداریهای متعارف داعشی، قرار است پروازی به دمشق داشته باشند که اینبار یکی از داعشیها، کمکخلبان خانم که اروپایی و خواننده و رقاصهای در آنجا بوده است، تصمیم به عملیات انتحاری میگیرد، اما خلبان ایرانی پس از نجات دادن مسافران غیرداعشی با چتر پرواز برای جلوگیری از یک عملیات انتحاری مقصد دمشق و زینبیه هواپیما را منفجر میکند و خود نیز به شهادت میرسد.
شایان ذکر است این فیلم در روزهای نمایش خود در پردیسهای کوروش، آزادی و... به سانس فوقالعاده رسید.
هادی حجازی فر و بابک حمیدیان بازیگران اصلی این فیلم هستند و به همراه آنها، جمعی از بازیگران مطرح سوری و لبنانی نیز در فیلم ایفای نقش میکنند.
پرهام نورافزا:
چند سال اخیر سینمای ایران بهشدت شاهد حضور جوانان بازیگر و فیلمساز بوده و امسال این حضور چندین برابر شده است. سینمای ایران در حال پوستاندازی است و حضور جوانان دقیقا همین رویه را نشان میدهد.
پدرام شریفی بازیگر سینما ضمن بیان این مطلب درخصوص حضور خود در سی و ششمین جشنواره فیلم فجر با فیلم «کار کثیف» گفت: حضورم در فیلم کار کثیف بسیار جذاب و هیجانانگیز بود. بازی در این فیلم سختترین تجربه من در عرصه بازیگری بود و امیدوارم مورد پسند مخاطب قرار بگیرد.
وی ادامه داد: خسرو معصومی برای فیلم کار کثیف تلاش فراوانی کرده و کل گروه بسیار منسجم به تولید این اثر پرداخته و امیدوارم در جشنواره فیلم فجر اتفاقات خوبی برای این فیلم بیفتد.
بازیگر فیلم «متولد 65» درباره تمایل خود برای موفقیت در جشنواره فجر تاکید کرد: من هم مثل سایر بازیگران دوست دارم سیمرغ جشنواره فیلم فجر را به دست آورم و بسیار امیدوارم امسال برای کار کثیف سیمرغ جشنواره را به خانه ببرم. سیمرغ جشنواره لذتی بسیاری دارد و من کتمان نمیکنم که بهشدت این جایزه را دوست دارم.
وی در مورد حضور گسترده جوانان در جشنواره فیلم فجر اضافه کرد: چند سال اخیر سینمای ایران بهشدت شاهد حضور جوانان بازیگر و فیلمساز بوده و امسال این حضور چندین برابر شده است. سینمای ایران در حال پوستاندازی است و حضور جوانان دقیقا همین رویه را نشان میدهد.
این بازیگر جوان سینما درباره تاثیر جشنواره فیلم فجر در روند کار بازیگران افزود: جشنواره فیلم فجر محل اجتماع مردم و هنرمندان سینما بوده و باعث میشود کار افراد به خوبی دیده شود. حال اگر کاری واقعا خوب باشد یا بازی بازیگری درست انجام شود در فجر چندین برابر بازخورد مثبت خواهد داشت.
شریفی با اشاره به حضور خود در فیلم «بادیگارد» خاطرنشان کرد: شروع جدی سینما با فیلم ابراهیم حاتمیکیا و بعد از «متولد 65» باعث شد با وجود نیاز شدید سر هر کاری نروم و در انتخابهایم دقت کنم. امیدوارم کارهای خوب به من پیشنهاد شود تا بتوانم باز هم در آثار قابل دفاع بازی کنم.
پرهام نورافزا:
پیمان معادی در عرصه کارگردانی «برف روی کاجها" را در
کارنامه دارد. فیلمی که در جشنواره سیام فجر توانست بهترین فیلم از نگاه
تماشاگران نام گیرد.
حال «بمب" با حال و هوایی کاملا متفاوت از ملودرام عاشقانه «برف روی کاج ها"
ساخته شده تا نام معادی را در بین شانسهای اصلی کسب سیمرغ قرار دهد. همانطور که
در خلاصه اثر آمده این فیلم قصه این فیلم با حال و هوای موشک باران تهران در سال
1366 روایت میشود و باید دید معادی در این راستا چه داستانی را پیش خواهد گرفت.
پیمان معادی بدون شک میتوان به یکی از بیحاشیهترین بازیگران سینمای ایران داد. معادی
تاکنون دو بار تجربه کارگردانی داشته و اولین فیلم بلند وی به نام «برف روی کاجها"
نظرات مثبتی را از آن خود کرد.
پیمان معادی, لیلا حاتمی، حبیب رضایی، سیامک انصاری، سیامک صفری، بهادر مالکی، رامین
پورایمان، معصومه قاسمیپور، صبا گرگین پور، باران معادی از جمله بازیگرانی هستند
که در بمب به ایفای نقش میپردازند.
معادی علاوهبر کارگردانی نگارش فیلمنامه بمب را نیز برعهده داشته است. وی در عرصه
فیلمنامهنویسی سابقه بسیار ببیشتری از کارگردانی دارد.
وی تاکنون نگارش هفت فیلم را برعهده داشته است. برف روی کاجها، شام عروسی، کافه
ستاره، کما، عطش و آواز قو از جمله آثاری هستند که پیش از بمب به قلم معادی نوشته
شدهاند.
هایلایت
پژمان بازغی بازیگر سینما که سال گذشته با دو فیلم «اسرافیل" و «خانه دیگری"
در جشنواره فیلم فجر حاضر شده بود امسال تنها یک فیلم «هایلایت" را در بخش
سودای سیمرغ دارد.
پژمان بازغی 19 مرداد سال 1353 در یک خانواده 5 نفره در تهران متولد شد. در دوران
کودکی به واسطه شغل پدرش در شهرهای مختلف زندگی کرده است. پس از تولد 4 سال در تهران
و در منازل سازمانی نیروی دریایی زندگی کرده و همزمان با پیروزی انقلاب اسلامی به
شهر رشت میرود.
در سال 1373 با ورود به سینمای جوانان مرکز گیلان در اولین فیلمش با نام اعتراف
ساخته مجید فهیم خواه بازی میکند. پس از آن به مدت 2 سال به ایفای نقش در سریال
آژانس دوستی میپردازد که باعث شهرت او میشود و سپس ایفای نقش در فیلمهایی همچون
جوانی و بلوغ و سریال گمگشته باعث تثبیت جایگاه او در سینما و تلویزیون شد. همسر
او مستانه مهاجر از تدوینگران سینمای ایران است.
فیلم سینمایی «هایلایت" به کارگردانی «اصغر نعیمی" برای حضور در بخش سودای سیمرغ سی و ششمین جشنواره فیلم فجر انتخاب شده است.
این فیلم چهارمین تجربه اصغر نعیمی در مقام کارگردان است. وی پیش از این «بی وفا"، «سلام بر عشق" و «سایههای موازی را در کارنامه کارگردانی خود میبیند. نعیمی پیش از حضور در سینما بهعنوان کارگردان 6 بار بهعنوان دستیار کارگردان فعالیت داشته است.
پرهام نورافزا:
نشست رسانهای انیمیشن «فیلشاه» با حضور هادی محمدیان؛ کارگردان، حامد جعفری؛ تهیهکننده، حسن ایوبی؛ تدوینگر، حسین مهدوی؛ صداگذار، مهدی پاکدل؛مدیر تولید، سعید شیخزاده؛ صداپیشه و با اجرای محمود گبرلو امشب جمعه سیزدهم بهمنماه در پردیس سینما گالری ملت برگزار شد.
جعفری در ابتدای نشست اظهار داشت: اولین اثر کمپانی ما شاهزاده روم بود که در بخش مسابقه جشنواره سی و سوم حضور پیدا کرد و جایزه دریافت کرد و پرفروشترین ایمیشن کشور و پرفروشترین فیلم آن سال بود. حرفی در مجموعه مان داریم که هر سال یک انیمیشن برای اکران داشته باشیم.
شیخزاده گفت: من سالها بود که در جشنواره حضور نداشتم بعد از کار آبادانیها. خوشحالم که امسال با یک کار متفاوت در جشنواره هستم. ما میتوانیم محصولی تولید کنیم که شبیه کارهای خوب باشد. متاسفانه جنس گلهگذار سینمای ایران مخاطب را هم به گله عادت میدهد. فیلشاه فیلم شادی است و با این بودجه که برای انیمیشن ضعیف است کمپانیهای بزرگ نمیتوانند کار درخوری بسازند. فکر میکنم برای اولین بار این سبک کار کردن صدا در ایمیشن را انجام دادیم.
ایوبی گفت: من پنجاه فیلم سینمایی کار کردم که رئال بود و دو انیمیشن شاهزاده روم و فیلشاه را با این گروه انجام دادم که بسیار فعال و پیگیر هستند. در زمینه انیمیشن متخصصان خوبی هستند اما به دلیل نبود بستر مناسب حمایت نمیشوند. فیلشاه با کیفیتی که داشت خودش را به جشنواره تحمیل کرد و کسی تمایل به حضور این انیمیشن نداشت. انیمیشن میتواند فرهنگ و حرفهای ما را در دنیا مطرح کند و اگر انیماتورها بیمهری ببینند، جذب کمپانیهای خارجی میشوند. سالنی که ما فیلم را دیدیم، نیمه پر بود و این جای تاسف دارد و از اهالی رسانه میخواهم که انیمیشن را حمایت کنند. کار کردن من با این گروه با توجه به اینکه دو سال زمان برد، به دلیل علاقه به کشورم بود.
پاکدل در این نشست مطرح کرد: این انیمیشن حاصل کار شبانه روزی گروه بود. مهدوی هم گفت: من بیست سال است که در سینما کار میکنم. با توجه به سی و اندی دوره که از جشنواره انیمیشن در ایران میگذرد، تنها چند سال است که انیمیشن وارد این جشنواره شده است. بعد از شاهزاده روم، انیمیشن فیلشاه گویی اولین فیلم سینمایی بود که انجام دادم.
تهیهکننده «فیلشاه» در پاسخ به این سوال که در دنیا فیلمها با انیمیشنهای دیزنی
رقابت میکنند، آیا چنینی اتفاقی برای فیلشاه هم میافتد؟، گفت: این موضوع بسترهای
مختلفی دارد. ما باید ببینیم برای انیمیشن چه کاری انجام دادهایم. ما با ساخت شاهزاده
روم، به سینما رونق دادیم اما نتیجهای که باید نگرفتیم. در اکرانهای جشنواره هم
به انیمیشن فیلشاه اجحاف شد که امیدوارم در جوایز این اتفاق نیفتد. فیلشاه نسبت به
بسیاری از فیلمهای دیگر زحمت بیشتری برده است و این اتفاقات باعث میشود ما فضای
خوبی را استشمام نکنیم.
تهیهکننده فیلشاه تصریح کرد: جدول اولیه که برای اکران فیلمها در باغ کتاب صادر
شده بود، انیمیشن فیلشاه در آن نبود. فیلشاه حتی در اعلام فیلمها بهعنوان یک
انیمیشن اعلام نشد و یکی از 23 فیلم بخش سودای سیمرغ اعلام شد. ما با همین
محاسباتی که داریم تصورمان این است که اتفاقات خوبی برای این انیمیشن بیفتد.
کارگردان فیلشاه در ادامه گفت: کمپانیهای بزرگ
دنیا طی صد سال یاد گرفتهاند چگونه قصه بگویند. ما پنج سال است که آغاز کردهایم.
در فیلشاه، فضا و قصه نسبت به شاهزاده روم تغییر کرده و این روند طی ده سال آینده
بهتر هم خواهد شد.
در بخشی از این نشست، سعید شیخزاده درباره صداپیشگی ستارهها در انیمیشن
توضیح داد: اصولا در کارهای سینمایی باید از ستارهها استفاده کرد و ما در انیمیشن
بارها این کار را انجام دادهایم... ما ما چند بازیگر خوش بیان داریم؟ جا دارد از زندهیاد
شکیبایی یاد کنیم. یا از علی نصیریان و چند هنرمند محدود نام ببریم که به این نتیجه
رسیدهاند بیان جزئی از بازیگری است. واقعیت این است که بازیگران ما به این موضوع
اهمیت نمیدهند. ما بسیار دوست داریم که از ستارههایمان در انیمیشن استفاده کنیم
تا بتوانند به شخصیت انیمیشن، زندگی دهند. متاسفانهرفتن سراغ هنرپیشگان بنام مثل آقای
پرستویی رفتن هم کار آسانی نیست و برای انیمیشن هزینهبر است. در فیلشاه، خوشصداها
را جمع کردیم و از افرادی مثل حسین عرفانی، ناصر طهماسب، زهره شکوفنده، حامد عزیزی،
بهرام زند و... استفاده کردیم.
جعفری در پاسخ به این سوال که چرا با همه این
اجحافها که به انیمیشن میشود، اصرار به حضور در جشنواره دارید، گفت: من سه دوره
در جشنواره بودم که سه دبیر مختلف داشت. این جشنواره برای ماست و جشنوارهای که
برای ماست را حفظ میکنیم. بخشی از عوامل ما کسانی هستند که با دیگر پروژهها کار
میکنند و دوست دارند که کارشان در چنین جشنوارهای دیده شود و من بسیاری از این
اجحافها را بهخاطر این عزیزان نادیده میگیرم اما جایی ناراحت میشوم که زحمت
این عزیزان دیده نمیشود.
کارگردان انیمیشن «فیلشاه» درباره مضامین انتخابی خود گفت: ما تیمی داریم که بازار
را رصد میکنند و به ما میگویند که در این برهه چنین سوژهای مناسب است. ما قصهای
را کار میکنیم که نیاز جامعه است و برایمان محتوا دارای اهمیت است. سعی میکنیم
که عمق این شخصیتها در زندگی بچهها تاثیر بگذارد. این روند تازه شروع شده و در
کارهای بعدی این موضوعها را گسترش خواهیم داد.
محمدیان با اشاره به نادیده گرفتهشدن خوراک فرهنگی برای بچهها ادامه داد: در
سینما همه برای خودشان فیلم میسازند و بچهها را فراموش کردهاند، حتی جامعه هم
بچهها را فراموش کرده است. آخرین فیلمهایی که در این ژانر یادم میآید، به بیست
سال قبل برمیگردد!
شیخزاده در ادامه درباره نادیده گرفته شدن کودکان و نوجوانان در ساخت فیلم گفت: حال و احوال تماشاچی سینما خوب نیست و عادت کردهایم غم و غصه را روی پرده سینما ببینیم. زمانی که این فضا را نشان میدهیم مورد استقبال قرار میگیرد. در سالهای گذشته ما دارای سینمای کودک بودیم اما من چندین سال است که به جشنواره کودک میروم و فیلم مناسب برای این سن نمیبینم. امروز ما دچار بدبینی به سینمای کودک هستیم چون این فکر وجود دارد که سود مالی ندارد. ما باید به این نتیجه برسیم که کودکان ما نیاز به خوراکی دارند که هویت ایرانیشان را به آنها بدهد و تنها از انیمیشنهای خارجی تغذیه نشوند. ما میتوانیم همانطور که به اسکار فیلم میفرستیم، به کن هم انیمیشن بفرستیم.
جعفری درباره پخش بینالمللی فیلشاه گفت: این
اثر برای پخش بینالمللی دوبله انگلیسی و فرانسوی خواهد شد. ما برای شاهزاده روم در آلمان، انگلیس
و فرانسه اکران داشتیم و از آن تجربیات برای این انیمیشن استفاده خواهیم کرد. از
یک پخشکننده ترکیهای درخواست داشتیم که مذاکراتی انجام شده است و بعد از جشنواره
پیگیر خواهیم شد.
تدوینگر این انیمیشن درباره روند تند قسمت ابتدایی انیمیشن توضیح داد: ابتدای
فیلم درباره سالهای اولیه زندگی این کاراکتر بود و قرار نبود مفصل روایت شود. این
فیلم 2556 کات داشت که نسبت به فیلمهای سینمایی سه برابر است و این موضوع قدرت
کنترل را کم میکند البته
شاید بعد از جشنواره تدوین دوبارهای انجام دهم.
پرهام نورافزا:
جلسه پرسش و پاسخ فیلم سینمایی «شعله ور» با حضور حمید نعمتالله؛ کارگردان فیلم، محمدرضا شفیعی؛ تهیه کننده، هادی مقدمدوست؛ نویسنده، دارا حیایی، مژگان صابری؛ پانتهآ مهدوینیا، بازیگران فیلم، روزبه رایگا؛ مدیرفیلمبرداری، مهدی سعدی تدوینگر و با مدیریت محمود گبرلو عصر چهاردهم بهمنماه در پردیس سینما گالری ملت برگزار شد.
روزبه توکلی در مورد اعتراضات مردم سیستان و بلوچستان نسبت به توهین به مردم این شهر در فیلم «شعله ور» سوال پرسید و نعمتا... در پاسخ گفت: «من در جریان نیستم از شادی عدهای ناراحت شده باشند. ما بسیار با احتیاط رفتار کردیم و سعی کردیم همه چیز را رعایت کنیم. وقتی ما فیلمی در این شهر میسازیم با اینکه سعی میکنیم زیباییهای اقلیم آن منطقه را نشان دهیم،
اگر مشکلات را نشان میدهیم، واقعیتها هم هستند و نمیتوان انکارشان کرد. او گفت: مواد مخدر در هر شهری پیدا میشود. ما نمیخواهیم جایی را بد نشان دهیم. مساله مواد مخدر مشکل این سرزمین است و حسن نیست داشتیم. ما حتی کمآبی این منطقه را بیان کردیم... همچنین در مورد فقر هم چیزهایی گفتیم. بهتر است با مهربانی فیلم را ببینیم. از همین جا میگویم عاشق سیستان و بلوچستان هستم.
شفیعی در ادامه به همین سوال گفت: «هنوز کسی فیلم را ندیده است که اعتراض کند. در افتتاحیه فجر در سیستان و بلوچستان فیلم ما نمایش داده شد و عدهای مدعو آنجا بودند این مساله را برای من بیان کردند. افرادی که در صف اول تماشا هم بودند نکاتی به ما گفتند و مدیرکل استان هم خیلی زود واکنش داده که اجازه نمیدهیم فیلم در این استان نمایش داده شود. جز این مساله، چیز دیگری نیست و جوانان این استان به ساخت و تولید اثر کمک بسیاری کردند. ما صادقانه رفتار کردیم و فیلم را بدون شیلهپیله ساختیم. در مورد اینکه سال قبل شرکت کردیم و نتیجه چه شد هم باید بگویم ما نزدیک به 20 دقیقه فیلم را مونتاژ کردیم و گفتند نمیشود این میزان فیلم را دید و داوری کرد. بنابراین ما نرسیدیم به جشنواره و مساله دیگری هم نبود.
مقدمدوست در ادامه صحبت گفت: «در مورد این فیلم علاقهمند بودند فیلمی در مورد حسد بسازند که بشر از باستان با آن درگیر بوده است. این معلوم ما بود و ما سایر مجهولات را براساس این معلول پیدا کردیم. حسد بهعنوان پدیدهای مربوط به روح انسان به درون او برمی گردد. موضوع بیرونی و اجتماعی که با حسد پیوند دادیم، عددی شدن یا بهتر و برتر شدن و متمایز داشتن بود که امروز خیلی شایع شده، مثل پایین آمدن رضایت آدمها از مشاغلشان که زمینهسازی حسد رامی سازد و عناصر دورنی و اجتماعی دو عنصر مهم برای نگارش فیلمنامه بود.
نسرین بختیاری از بانی فیلم پرسید: چرا استان سیستان و بلوچستان را برای این فیلم انتخاب کردید؟ نعمت اله گفت: این مکان با قصه ما مناسب بود. مثلا آنجا دریاچه دارد و ممکن است کسی غرق شود و... مفهوم باستانی حسد برایم جالب بود در خطهای که خلق و خوی باستانی داشته باشد. وقتی میگوییم زابل صحبت از رستم است. پتویی که امین حیایی دور خود میپیچید هم شبیه به شکوه تاریک قرون وسطی بود. سیستان جایی است که باد میآید و حال و هوای افسون که برایم جالب بود را القا میکرد. ما برای طراحی سازهای که داشتیم هم فکر کردیم و رنگ و احوالی را ساختیم که جذابیت داشت. محرومیت این استان هم با موضوع فیلم و محرومیتهای یک انسان حسود همخوانی داشت. پس ضرورتهای قصه این استان را برای من بهعنوان یک مکان مطلوب معرفی کرد.
مقدم دوست ادامه داد: سیستان و بلوچستان با اینکه محروم است ولی تمایزهایی که ما را آزار میدهد، ندارد. در این مکان خویشاوندی وجود دارد و اگر کسی از نظر اقتصادی با دیگر فرق دارد چندان مطرح نمیشود.
ما میخواستیم نشان دهیم که فرد حسود در فضای جدا از شهر و طبقهبندیها، بازهم حسود است و ما کنشهای شخصی کاراکتر را باز هم در منطقهای دیگر دیدیم.
جعفر ملک خبرنگار ایرنا پرسید: فکر نمیکنید فیلم کمی خستهکننده و طولانی بود؟ نعمتالله گفت: حق با شماست هرچند هنوز با مردم فیلم را ندیدهام اما حرف شما را قبول دارم. فکر میکنم میتوانیم صحنههایی از فیلم را حذف کنیم...
محمدرضا اویسی از مجله تلویزیونی ایران گفت: چرا سینمای ایران درگیر فضای آپارتمانی تهران است؟ چه کنیم که فیلمسازان به خارج از این مرز بروند؟ سوال دوم: چه سختیهایی برای ساخت فیلم در خارج از تهران داشتید؟ نسرین بختیاری از بانی فیلم هم پرسید: چرا استان سیستان و بلوچستان را برای این فیلم انتخاب کردید؟
این مکان با قصه ما مناسب بود. مثلا آنجا دریاچه دارد و ممکن است کسی غرق شود و... او همچنین گفت: بحث هزینه و تنبلی میتواند دلیل این اتفاق باشد. مقدم دوست با اشاره به وجه پژوهشی این فیلم گفت: ما چندین بار برای ساخت به منطقه رفتیم و براساس پژوهشی که داشتیم نقاطی را انتخاب کردیم.