نگاه، نقد و یادداشت مطالب فرهنگ و هنر
نگاه، نقد و یادداشت مطالب فرهنگ و هنر

نگاه، نقد و یادداشت مطالب فرهنگ و هنر

«به وقت شام» فیلمی تحسین‌برانگیز برای همه

پرهام نورافزا:

برخی از شخصیت‌های مطرح سیاسی و هنری کشور طی چند روز گذشته با حضور در سالن‌ها و سینماهای مردمی به تماشای فیلم «به وقت شام» ابراهیم حاتمی‌کیا نشستند.

 قاضی‌زاده هاشمی وزیر بهداشت، علی مطهری نایب‌رئیس مجلس، معصومه ابتکار معاون رئیس‌جمهور، مصطفی کواکبیان، طیبه سیاوشی، علیرضا محجوب، فریدون جیرانی، علیرضا رضاداد، نجم الدین شریعتی، فرزاد حسنی تاکنون از جمله چهره‌هایی بودند که در سالن‌ها و همچنین سینماهای مردمی به تماشای فیلم سینمایی «به وقت شام» به کارگردانی ابراهیم حاتمی‌کیا و تهیه‌کنندگی محمد خزاعی نشستند.

این فیلم سینمایی درچند روز گذشته با استقبال فراوانی از سوی مردم در شهرهای مختلف کشور روبه‌رو شده است تا جایی که دولتمردان، هنرمندان و اقشار مختلف جامعه این اثر حاتمی‌کیا را تحسین‌برانگیز خواندن و به نوعی در آمارهای گزینشی تاکنون رتبه اول را به خود اختصاص داده است.

از حاتمی‌کیا این انتظار می‌رفت که با ساخت فیلم‌های فاخری همچون: «آژانس شیشه‌ای»، «ارتفاع پست»، «چ»، «به رنگ ارغوان» و...آخرین اثر سینمایی او با چنین استقبالی رو‌به‌رو شود. فیلم سینمایی «به وقت شام»درچند روز گذشته با استقبال فراوانی از سوی مردم در شهرهای مختلف کشور روبه‌رو شده است تا جایی که دولتمردان، هنرمندان و اقشار مختلف جامعه این اثر حاتمی‌کیا را تحسین‌برانگیز خواندن و به نوعی در آمارهای گزینشی تاکنون رتبه اول را به خود اختصاص داده است.

«به وقت شام» فیلمی با موضوع تعصبات جاهلانه داعش و با پردازش منصفانه است و یک‌طرفه به قاضی نرفته است هرچند موضوعش با یکی دیگر از فیلم‌های این جشنواره و مرتبط با داعش متفاوت است؛ اما حداقل آن را یک پدیده واکنشی غیرتمندانه به تصویر نکشیده است. «به وقت شام» داستان ساده‌ای دارد؛ خلبان ایرانی می‌خواهد هواپیمای سوری را با تعدادی آواره و مجروح به پرواز درآورد که در همین پرواز دچار ماجراهای چند اسیر داعشی داخل هواپیما می‌شود که توسط یکی از مسافران نجات پیدا کرده بودند، چند نفری کشته و هواپیما می‌نشیند و پس از پیاده کردن زن‌ها و کودکان مجددا پرواز می‌کند و در شهر مورد نظر داعشی‌ها می‌نشیند و بقیه به اسارت گرفته می‌شوند. پس از استفاده‌های تبلیغی و فیلمبرداری‌های متعارف داعشی، قرار است پروازی به دمشق داشته باشند که این‌بار یکی از داعشی‌ها، کمک‌خلبان خانم که اروپایی و خواننده و رقاصه‌ای در آنجا بوده است، تصمیم به عملیات انتحاری می‌گیرد، اما خلبان ایرانی پس از نجات دادن مسافران غیرداعشی با چتر پرواز برای جلوگیری از یک عملیات انتحاری مقصد دمشق و زینبیه هواپیما را منفجر می‌کند و خود نیز به شهادت می‌رسد.

 شایان ذکر است این فیلم در روزهای نمایش خود در پردیس‌های کوروش، آزادی و... به سانس فوق‌العاده رسید.

هادی حجازی فر و بابک حمیدیان بازیگران اصلی این فیلم هستند و به همراه آنها، جمعی از بازیگران مطرح سوری و لبنانی نیز در فیلم ایفای نقش می‌کنند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد