کارگردان مراسم افتتاحیه سیوهفتمین جشنواره فیلم فجر با اشاره به دکور ویژه این مراسم جزئیاتی از بخشهای مختلف آن را توضیح داد.
کیارش اسدیزاده، کارگردان مراسم افتتاحیه جشنواره فجر گفت: «مراسم افتتاحیه سهشنبه، نهم بهمن ماه از ساعت 6 عصر در پردیس تئاتر تهران شروع میشود و دو ساعت و نیم تا سه ساعت طول خواهد کشید.»
اسدیزاده درباره طراحی صحنه و دکور مراسم افتتاحیه گفت: «دکور مراسم به صورت دیجیتال است، یعنی ساخت و ساز چوبی و حجمی وجود ندارد و به صورت دیجیتال در مدیا اتفاق میافتد. در حقیقت ما با دکوری مواجه هستیم که طراحی خاص خود را دارد یعنی الزاما اینگونه نیست که تصاویر در مدیا پخش شود. این مدل دکور یک اتفاق ابتکاری و جدید در جشنواره فجر است.»
وی با اشاره به اینکه برنامهای برای موسیقی و اجرا در مراسم افتتاحیه طراحی شده است، درباره برنامههای ویژه مراسم افتتاحیه هم گفت: «ویدئوهایی که در حال تولید برای پخش در این مراسم است خیلی خاص هستند، ویدئوهایی برای 40 سال سینمای ایران در حال تولید و تدوین است، ویدئوهایی هم درباره هیات انتخابات و داوران در حال تهیه است که متفاوت و خاص هستند. همه این ویدئوها با الهام از تم پوستر جشنواره است و براساس همان ایدهها و رنگهایی که در پوستر جشنواره استفاده شده است ویدئوها درحال تولید هستند.»
او افزود: «پنج بزرگداشت در مراسم افتتاحیه داریم و فیلمسازان مختلفی در حال تولید و تدوین فیلمهای این بزرگداشتها هستند. فیلمها هم خیلی متنوع و متفاوتتر از سالهای قبل است.»
اسدیزاده با تاکید براینکه حال و هوای جشن چهل سالگی انقلاب را کاملا میتوانید در مراسم افتتاحیه حس کنید، گفت: «حتی در دکور مراسم هم ایدههایی از جشن چهل سالگی انقلاب دیده میشود. همچنین ویدئوهایی با موضوع جشن چهل سالگی انقلاب در حال ساخت است. نکوداشت آقای انتظامی را هم در مراسم افتتاحیه خواهیم داشت که با حضور فرزندان ایشان صورت میگیرد و ویدئویی هم برای نکوداشت ایشان در حال تولید است.»
کارگردان مراسم افتتاحیه درباره انتقادهایی که به محل برگزاری مراسم افتتاحیه میشود، گفت: «ما خیلی درباره لوکیشن مراسم افتتاحیه تامل کردیم، شرایط برج میلاد، تالار وحدت و تالار وزارت کشور را بررسی کردیم. فضا و ظرفیتی که برای جمعیت نیاز داریم، استیجی که به لحاظ طول و عرض برای دکور نیاز داریم، جای پارک ماشین میهمانان، ورود میهمانان ویای پی و فضای مدرن لوکیشن مراسم برای ما بسیار مهم بود. پردیس تئاتر تهران از هرجهتی که گفته شد بسیار برای مراسم افتتاحیه مناسب است. شک ندارم که در پایان مراسم کلیه میهمانان از اینکه مراسم در آن لوکیشن برگزار شده راضی خواهند بود. در محل برگزاری مراسم آرامش خوبی برای همه میهمانان وجود خواهد داشت و انشاالله مراسم با نهایت کیفیت برگزار خواهد شد.»
مردم از تهیه بلیت خارج از گیشه یا بازار سیاه اکیدا خودداری کنند.
برپایه گزارشی که از ستادخبری جشنواره مخابره شده، محمدرضا فرجی در توضیحاتی درباره نحوه تهیه بلیتها، سانسهای فوقالعاده و آمادهسازی سینماها برای میزبانی از جشنواره فیلم فجر گفت: «همانطور که از اسم بازار سیاه مشخص است، قیمت بلیتها در این بازار غیر طبیعی است. از طرفی ممکن است بلیتها تقلبی باشند و افراد نتوانند از آنها استفاده کنند تا فیلمهای مورد نظرشان را ببینند به همین خاطر تاکید میکنیم که بلیتها را از طریق سانسهای فوقالعاده یا گیشهها تهیه کنند.»
او با بیان اینکه از قبل اعلام کردهایم، مخاطبان فیلم بلیتها را پیشخرید کنند تا مشکلی به وجود نیاید، افزود: «شاید در برخی سانسها و سینماها که طرفداران بیشتری دارند بلیتها در حد صفر باشد به همین دلیل از افرادی که نمیتوانند در ساعت موردنظرشان یا در سینمایی که دوست دارند فیلم مورد علاقهشان را ببینند عذرخواهی و تاکید میکنم قبل از آنکه برای تماشای فیلمی به سینما مراجعه کنند از طریق سایت جشنواره این موضوع را بررسی و با توجه به سانسهای فوقالعاده بلیت تهیه کنند.»
مدیر امور سینماهای سیوهفتمین جشنواره فیلم فجر اظهار کرد: «طبیعی است که بسیاری از سینماداران علاقه دارند در جشن سینمای ایران حضور داشته باشند و در ایام دهه فجر شریک شوند. ما نیز باید بهترین و با کیفیتترین سینماها را برای این رویداد انتخاب کردهایم. گرچه اکثر سینماهای ما این کیفیت را دارند اما با توجه به پراکندگی جغرافیایی سینماها، بهترین آنها را انتخاب کردهایم تا بتوانیم خدمات بهتری به مردم و مخاطبان فیلم ارائه دهیم.»
محلهای برگزاری، کارگردانان و مجریان مراسم افتتاحیه و اختتامیه سیوهفتمین جشنواره فیلم فجر معرفی شدند.
مراسم افتتاحیه سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر سهشنبه شب نهم بهمن ماه در پردیس تئاتر تهران برگزار خواهد شد. کیارش اسدیزاده کارگردان مراسم افتتاحیه و منصور ضابطیان مجری مراسم است.
همچنین مراسم اختتامیه جشنواره بیست و دوم بهمن ماه در برج میلاد برگزار میشود و احد صادقی کارگردان این مراسم است. اجرای مراسم اختتامیه را محمدرضا شهیدیفر برعهده دارد.
نسخه کامل فیلمهای حاضر در جشنواره به دبیرخانه فجر رسید
همچنین گفتنی است، مدیر روابطعمومی سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر گفت: «نسخه کامل فیلمهای حاضر در جشنواره به دبیرخانه فجر تحویل شده است.»
مسعود نجفی، مدیر روابطعمومی سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر ضمن اعلام این خبر گفت: نسخه همه فیلمها به دبیرخانه جشنواره تحویل شده است و مشکلی از نظر نرسیدن فیلمها وجود ندارد.
بر پایه این خبر، آخرین مهلت تحویل نسخه نهایی (DCP) فیلمهای سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر، ساعت 24 شب گذشته (دوشنبه یکم بهمن) بود. مهلت ارائه نسخه کامل فیلمها پیش از این 20 دی ماه بود که به درخواست فیلمسازان و با مساعدت دبیر جشنواره، تا اول بهمن تمدید شد
بدین ترتیب، 3 فیلم «آنجا همان ساعت»، «بیحسی موضعی» و «مدیترانه» که در فهرست رزرو بخش مسابقه قرار داشتند، از حضور در سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر بازماندند.
عباس گنجوی، تدوینگر با سابقه سینما تاکید کرد سختترین کارگردانی که با او کار کرده خود او بوده است.
عباس گنجوی نامی آشنا در سینمای ایران است، هنرمندی که سالهاست در حوزه تدوین مشغول به فعالیت است و نقشی موثر در تولید آثار ماندگار سینما داشته است.
سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر بنا دارد تا بزرگداشتی برای پنج چهره باسابقه سینمای ایران برگزار کند و گنجوی یکی از چهرههایی است که در جشنواره فجر امسال به پاس سالها فعالیت در سینما مورد تجلیل قرار میگیرند.
انتخابی که بسیار سخت است
همواره انتخاب ماندگارترین اثر هنری برای هنرمندان بسیار دشوار است، عباس گنجوی ماندگارترین فعالیتش در سینما را اینطور توصیف کرد: «راستش را بخواهید نمیدانم، به نظرم آنهایی که آثار را میبینند باید بگویند که در ذهن شان مانده است یا خیر؟ خوب بوده است یا نه؟ من طبیعتا کاری را که انجام میدهم دوست دارم ولی اینکه کدام یک ماندگارتر هست را نمیتوانم بگویم.»
سختترین و راحتترینهای سینما
سینماگران همواره همکاری با برخی کارگردانان را راحت و برخی را سخت میدانند، این مساله نیازمند کسب تجربه و سالها سابقه کار در حوزه سینما و همکاریهای متعدد است.
گنجوی در پاسخ به این پرسش که سختترین کارگردان ایرانی که با او همکاری کرده، چه کسی بوده است، توضیح داد: «راستش را بخواهم بگویم سختترین کارگردانی که با او کار کردم خودم هستم زیرا که خودم بیشتر از هرکسی به خودم سخت میگیرم، چرایی آن را نمیدانم اما دلم میخواهد از کاری که انجام میدهم راضی باشم. با وجود آنکه هنوز هم رضایت کامل را ندارم.»
او درباره راحتترین کارگردانی که با او همکاری داشته است نیز بیان کرد: «همکاری با هیچ کارگردانی راحت نیست، هر کسی نقطه نظر خاص خود را دارد و روبهرو شدن با آن نقطه نظرات و چگونگی انجام آنها راحتی ندارد مگر اینکه آنها را گوش نکرده و از آنها گذر کرد. اینکه چطور بتوانیم از راشها، ترکیبی را دربیاوریم که خودمان و تماشاگران سینما از آن رضایت داشته باشیم اهمیت دارد.»
فناوری دیجیتال و مساله کنار آمدن با آن
با پیشرفت تکنولوژی سینما نیز آرام آرام از شکل سنتی خود فاصله گرفته و به دنیای دیجیتال ورود کرد، سینمای ایران نیز از این قاعده مستثنی نبود و با شرایط و امکاناتی که داشت توانست به این دنیا وارد شود.
گنجوی که خود برآمده از سینمای گذشته است، درباره دیجیتالی شدن امور فنی در سینما گفت: «هیچ وقت نتوانستم با فناوری دیجیتال کنار بیایم، البته با بسیاری از فناوریهای جدید مانند صدای دالبی نیز نمیتوانم کنار بیایم. به نظرم هیچ چیز زندگی اینقدر شسته رفته نیست و دلم میخواهد صدایی که گوش میکنم ویژگیهای فضا را نیز با خود داشته باشد ولی امروزه اینطور نیست.»
او ادامه داد: «من حتی دوربین معمولی دیجیتال نیز دوست ندارم، همه چیز باید در اختیار خودم باشد و خودم تصمیم بگیرم چه کار کنم. نه، فکر نمیکنم هیچ وقت با دیجیتال کنار بیایم.»
هیچ وقت به سیمرغ فکر نمیکنم
دریافت سیمرغ بلورین جشنواره فیلم فجر برای برخی از فعالان حوزه سینما دغدغه بوده است و برای برخی هم نه. گنجوی درباره اینکه دریافت این جایزه برایش دغدغه بوده یا خیر و اینکه جایزه سیمرغی بوده است که به نظرش باید دریافت میکرده ولی این اتفاق نیفتاده است، گفت: «شاید باور نکنید اما هیچ زمانی برایم مهم نبوده است و هیچ وقت به آن فکر نمیکنم. مهم تماشاچی است که فیلم من را میبیند و درباره آن حرف میزند. خیلی از اوقات پس از نمایش فیلم در خروجیهای سالن میایستم تا ببینم تماشاگران درباره اثر چه میگویند. دریافت سیمرغ ممکن است که شکل خوبی داشته باشد، اما هیچ وقت به آن فکر نکردم.»
اهمیت ارتباطگیری تماشاچی با فیلم در تدوین
تدوینگران سینما گاهی اوقات سکانسهایی برایشان بسیار تاثیرگذار بوده است و همواره آن را در گوشه ذهن خود به یادگار میسپارند، گنجوی درباره تاثیرگذارترین و بهترین سکانسی که در جشنواره فجر دیده یا خودش تدوین کرده است، گفت: «واقعیتش را بخواهید نمیدانم، وقتی در یک قصه پیش میرویم، نوسانی که در آن وجود دارد و تعریفی که سعی میکنیم برای آن پیدا کنیم تا تماشاچی با آن ارتباط برقرار کند مهم است. حال چه سکانسی مهم است و نیست را واقعا نمیدانم، خود تماشاچی تصمیم میگیرد که چه بخشی از فیلم روی او تاثیر گذاشته یا نگذاشته است.»
این هنرمند در مورد اینکه کارگردانی بوده است که علاقهمند باشد با او همکاری داشته باشد ولی این اتفاق میسر نشده است، بیان کرد: «نه کارگردانی نبوده است، گاهی اوقات از کارگردانی خوشمان میآید و ترجیح میدهیم قصه او را با فیلمهای خودش ببینیم نه با نگاه خودمان و کاری که روی آن انجام میدهیم. به نظرم این مساله تاثیرپذیری بیشتری برای امثال من دارد.»
آرزویی برای سینمای ایران
این تدوینگر بهترین آرزویش برای سینمای ایران را اینطور مطرح کرد: «بهترین آرزوی من برای سینمای حال حاضر این است که به ما نگویند چه بسازیم، بگذارند خودمان بسازیم. آن وقت میبینیم که چه سینمای خوبی میتوانیم داشته باشیم. »
تعداد سانسها و نمایش فیلمها در جشنواره فیلم فجر همیشه محل چالش تهیهکنندگان و صاحبان آثار بوده است اما آیا امسال هم این چالش ادامه دارد؟!
براساس جدولی که از نمایش آثار حاضر در سیو هفتمین جشنواره فیلم فجر منتشر شده است، هر فیلم سینمایی روزی دو سه بار در سینماهای تهران به نمایش درمیآید و در مجموع با احتساب یک بار نمایش در سینمای رسانهها، 24 بار روی پرده سینما میرود که البته برخی فیلمهای سینمایی هم به دلیل استقبال زیاد مخاطبان و صفهای طویلی که مقابل سینماها ایجاد میشود به سانس فوقالعاده کشیده خواهند شد و در واقع به تعداد دفعات نمایش آنها افزوده میشود.
یکی از موضوعاتی که تهیهکنندگان سینمای ایران و صاحبان آثار در سالهای گذشته برگزاری جشنواره فیلم فجر به آن انتقاد داشتند، تعداد دفعات نمایش یک اثر در ایام جشنواره در سینماهای مردمی بود. برخی از این سینماگران معتقد هستند که اکران یک فیلم سینمایی با تعداد دفعات زیاد باعث میشود در زمان اکران عمومی اثر ضربه ببیند و از تعداد مخاطبان گیشه آن کم شود، زیرا جمعیت زیادی در ایام جشنواره توانستهاند آن را روی پرده ببینند.
در این میان عوامل سازنده فیلمهایی با مضمون کمدی بیشتر بر این نکته تاکید داشتند زیرا با هر بار نمایش یک اثر کمدی مضمون داستان و سوژه فیلم لو میرود و به همین ترتیب در زمان اکران عمومی به دلیل آنکه دیگر موضوعش بکر باقی نمانده گیشه آن کم مخاطب میشود که البته این اتفاق میتواند برای هر اثر، با هر ژانری صادق باشد.
در عین حال میتوان از زاویه دیگری هم به این موضوع نگاه کرد، هر بار نمایش آثار سینمایی در ایام جشنواره فجر میتواند جنبه تبلیغاتی هم برای آن فیلمها داشته باشد. این تبلیغات هم از طرف رسانههایی که به بازتاب اتفاقات جشنواره میپردازند و هم از طرف خود مردم صورت میگیرد و همین امر میتواند گام مثبتی باشد برای جذب مخاطب بیشتر برای اکران عمومی فیلم.
اما میزان اعتراضات در این دوره کمتر شده است، در واقع در ادوار گذشته جشنواره فجر صاحبان آثار فقط از عایدی فروش بلیت در سانسهای فوقالعاده سهم داشتند و درآمد اصلی بلیت فروشی میان سینماداران و دبیرخانه جشنواره تقسیم میشد.
با پیشنهاد ابراهیم داروغهزاده، دبیر سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر و موافقیت حسین انتظامی سرپرست سازمان سینمایی در این دوره از جشنواره مقرر شد 50 درصد از مبلغ فروش بلیتها در سینماهای مردمی که پیش از این به جشنواره تعلق میگرفت بعد از پایان جشنواره و پس از کسورات قانونی به صاحبان آثار پرداخت شود و 50درصد دیگر نیز سهم سالنهای سینما خواهد بود که به روال گذشته پرداخت خواهد شد.
درنهایت ناگفته نماند که تمام این توضیحات برای نمایش فیلم در شهر تهران است و شامل اکرانهایی که در شهرستانها صورت میگیرد، نمیشود که البته نمایش یک فیلم در ایام جشنواره در سینماهای شهرستان منوط به اجازه و درخواست صاحب اثر است و در ادوار گذشته به این شکل بوده که در صورتی که فیلمساز بخواهد فیلمش را در شهرستانها به نمایش دربیاورد، سهمی از اکران آن به صاحب اثر بازگردانده میشود.
در ادامه برای بررسی و مشخص شدن دیدگاه صاحبان آثار سینمای در این زمینه، گفتوگوهایی با برخی از تهیهکنندگانی که آثاری را در جشنواره فجر امسال دارند، انجام شده است.
این اتفاق خیلی خوبی است
محمد حسین قاسمی، تهیهکننده فیلم سینمایی «شبی که ماه کامل شد» در مورد شرایط اکرانهای اثرش در جشنواره فیلم فجر گفت: «دادن سهم پنجاه درصدی از فروش فیلمها در جشنواره امسال به صاحبان اثر اتفاق خوبی است که امسال رخ داده است و حداقل نکته مثبت این اقدام این است که اگر تعداد نمایش فیلم در ایام جشنواره به نسبت زیاد است، سهمی از این تعداد اکران به فیلمساز اختصاص داده میشود.»
او ادامه داد: «تعداد نمایشهای یک اثر در 10 روز جشنواره زیاد است و به نظرم باید مقداری کنترل شدهتر این اتفاق بیفتد هرچند که متقاضیان تماشای فیلم در ایام جشنواره فجر زیاد باشد چون قرار است این فیلمها بعد از جشنواره اکران عمومی هم داشته باشند، امکان این وجود دارد که این تعداد نمایش به گیشه فیلم در زمان اکران عمومیاش صدمه وارد کند.»
قاسمی افزود: «البته در این میان شرایط برای فیلمهای کمدی سختتر خواهد بود و میزان تاثیرگذاری برای آنها در اکران عمومی شان بیشتر است زیرا میتوان گفت وقتی فیلم کمدی به اکران میرسد موضوع آن مشخص میشود و به این ترتیب ممکن است از مخاطبان آن کم شود اما برای فیلمهای اجتماعی تاثیر منفی کمتری خواهد داشت. با این وجود روی دیگر سکه آنجاست که اگر برای فیلم در جشنواره اتفاقات خوبی رخ دهد و مخاطبان جشنواره را جذب کند، شاید بتواند توسط همین مخاطبین، تبلیغ خوبی هم برای فیلم رخ دهد.»
این تهیهکننده درباره اکران آثار حاضر در جشنواره در شهرستانها هم گفت: «اکران در شهرستانها اختیاری است و فیلمساز میتواند اثرش را در آنجا به نمایش درنیاورد با این وجود در سالهای گذشته جشنواره از اکران فیلم در شهرستانها سهمی هم به فیلمساز داده میداد.»
هم نکات مثبت دارد، هم منفی!
مسعود ردایی، تهیهکننده فیلم سینمایی «سال دوم دانشکده من» هم گفت: «این تعداد نمایش فیلم در ایام جشنواره دو جنبه دارد، هم میتواند مثبت باشد و هم منفی. نکته مثبت آن اینجاست که میتواند جنبه تبلیغی برای اثر داشته باشد و در زمان اکران باعث شود مخاطب بیشتری به آن جذب شوند اما از سوی دیگر، به جای اینکه فیلمی که در جشنوارهای شرکت میکند نهایتا دو تا سه بار نمایش داشته باشد، به دفعات زیادی روی پرده میرود و همین امر ضربه قابل توجهی را در زمان اکران فیلم به گیشه اثر وارد میکند و به دیدگاه مخاطب جهت میدهد.»
این حرکت به نفع فیلمسازان مستقل شد
علی قائممقامی، تهیهکننده فیلم سینمایی «تیغ و ترمه» که در این دوره از جشنواره حضور دارد با اشاره به اینکه « پولی که قرار است به صورت 50درصدی از فروش بلیت فیلمها در ایام جشنواره به صاحبان اثر پرداخت شود تا حدودی میتوان خسارت زمان اکران عمومی اثر را جبران کرد» گفت: «این اقدام یکی از اتفاقات مثبت سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر است. در واقع به نوعی میتوان گفت فیلم اکران شده و از آن سهمی به تهیهکننده تعلق گرفته است. این اتفاق برای تهیه کنندههای مستقلی که نه به فارابی، نه موسسه اوج و نه حوزه هنری و جاهای دیگری وصل نیستند و با جیب خودشان کار میکند، اتفاق خوبی است و حضور در جشنواره برایشان عایدیای به همراه دارد.»
او ادامه داد: «تعداد دفعات نمایش فیلمها در ایام جشنواره متعادل است و نسبت به دورههای قبلی تغییر چندانی نکرده بلکه به نظر میرسد شاید به صورت خیلی جزئی کمتر هم شده است. با این حال با تخصیص 50 درصد از فروش بلیت جشنواره به صاحبان آثار که با موافقت رئیس سازمان سینمایی انجام شد، اختلافی که همیشه بر سر سانسهای فوقالعاده ایجاد میشد، هم میتواند بر طرف شود و صاحبان اثر درآمد مختصری از اکرانشان داشته باشند.»
اگر تعداد دفعات اکران فیلم زیاد باشد... .
جلیل شعبانی از دیگر تهیه کنندگانی است که با فیلم «قسم» در این دوره جشنواره حضور دارد، درباره تعداد دفعات نمایش فیلمها در ایام جشنواره فجر اظهار کرد: «اگر تعداد دفعات اکران فیلم زیاد باشد اما پولش به صاحبان اثر برگردد اتفاق خوبی است. در واقع میتوان گفت تعدادی از مخاطبان یک اثر، در ایام جشنواره بلیت تهیه کرده و فیلمی را دیدهاند و تعدادی دیگر هم در زمان اکران عمومی. به این ترتیب سرمایهگذار یا تهیهکننده هم سهمش را از تمام اکرانها اثر گرفته است.»
او با تاکید بر اینکه «تعداد کمی از فیلمها هستند که میتوانند در زمان اکران عمومی به فروشهای بالا دست پیدا کنند»، گفت: «در دورههای گذشته با نمایش یک فیلم در ایام جشنواره به تعبیری صاحبان اثر متضرر میشدند، من سال گذشته فیلم «سوتفاهم» را در جشنواره داشتم و وقتی که فیلم را میخواستیم برای اکران عمومی آماده کنیم از هرکه میپرسیدم فیلم را در جشنواره دیده بود. تعدادی زیادی از فیلمسازان در زمان اکران فیلمشان فقط در صدد این هستند که پولی که برای ساخت اثر هزینه کردهاند را به دست بیاورند و نهایتا به صورت جزئی هم سودی داشته باشند. بنابراین اینکه تصمیم گرفته شد 50 درصد از فروش فیلمها در ایام جشنواره به سرمایهگذار برگردد بسیار خوب است.»
نمایش فیلم در ایام جشنواره فجر به ظرفیت جذب مخاطب در زمان اکران عمومی کمک میکند
آزیتا موگویی، تهیهکننده فیلم سینمایی «ایده اصلی» در این زمینه گفت: «من هم شنیده بودم که تهیهکنندگان در دورههای قبل از تعداد بالای نمایش فیلمها در جشنواره اعتراض دارند اما باید تاثیر آن را از پخشکنندگان سینمایی پرسید با این حال هر دیده شدنی به اکران کمک میکند حالا اگر این دیده شدن در بزرگترین رخداد فرهنگی کشور مثل جشنواره فیلم فجر باشد، قاعدتا باید به ظرفیتهای جذب مخاطب کمک کند و بعید میدانم تاثیر منفی محسوسی داشته باشد.»
وی همچنین گفت: «در این دوره همه فیلمها بیش از 20 نمایش خواهند داشت و این خوب است که در تمام نقاط شهر و در تمام روزها و ساعات مخاطبانی داشته باشیم. اختصاص سهم به تهیهکنندگان هم اقدام قابل توجهی است و میتواند برای صاحبان آثار اتفاق خوشایندی باشد.»