حمیدنژاد که قرار است بزرگداشتش در جشنواره سیوهفتم فیلم فجر برگزار شود، نظر خود را درباره این اتفاق بیان کرد: «میتوانم بگویم به دلایلی، تعداد کارهایی که ساختم به لحاظ کمی و کیفی اینقدر نیست که نیاز به بزرگداشت داشته باشد اما دوست دارم برای فیلمسازانی که کارهای بزرگی برای سینمای ایران ساختند و فیلمسازان مطرحی هستند و مهجور واقع شدند حتما بزرگداشتهایی برگزار شود زیرا که میتواند تاثیر بسزایی روی آنها بگذارد.»
این کارگردان در پایان به جوانان علاقهمند به کارگردانی در سینما، اینچنین توصیه کرد: «فیلمسازی کار آسانی نیست، ظاهر آن ساده است. ما دو ساعت یک فیلم را میبینیم ولی این دو ساعت ممکن است شش یا هفت سال وقت و عمر یک فیلمساز را گرفته باشد. جوانان فیلمسازی را آسان و سهل نگیرند زیرا که بسیار دشوار است و با پشتکاری که از جوانان سراغ داریم، فیلمسازان جوان خوبی در آینده در سینمای ایران خواهیم داشت.»
مدیر روابطعمومی سیوهفتمین جشنواره فیلم فجر، بازگشت بخش «نگاه نو» به رقابت و حضور فیلمسازان جوان را از جمله ویژگیهای جشنواره امسال میداند.
مسعود نجفی، منتقد و روزنامهنگار حوزه سینما و مدیر روابطعمومی سیوهفتمین جشنواره فیلم فجر، در پاسخ به این پرسش که بهعنوان یک مخاطب، چه توقعی از جشنواره دارد، گفت: «من از دو جایگاه میتوانم به این موضوع بپردازم. بهعنوان یک تماشاگر علاقهمند، مهمتر و قبل از هر چیزی باید فیلمهایی که در جشنواره ارائه میشود، آثاری باشد که بتواند برآیند یکساله سینمای ایران را نمایندگی کند. شاید با اندکی اغماض بتوان گفت باید گلچینی از بهترینهای سینمای ایران در جشنواره فیلم فجر رونمایی شود.»
تنوع فیلمها و فیلمسازان در
مقایسه با ادوار قبلی منحصربهفرد است
وی افزود: «از سوی دیگر نحوه برگزاری جشنواره نیز باید شرایط فیلم
دیدن را بهخوبی برای مخاطبان فراهم کند. یعنی برگزارکنندگان، از مرحله پیشفروش
بلیت، روز نمایش در سینماهای مردمی و پایان فیلم و خروج تماشاگران از سینما، تمهیدات
لازم را اندیشیده باشند، شرایط بهگونهای باشد که شأن مخاطب سینمای ایران حفظ شود. امّا بهعنوان یک رسانهای که سالها در متن برگزاری
جشنواره بوده و چند دوره هم در جایگاه مدیر روابطعمومی آن فعال بودهام، آنچه
برای من و امثال من مهم خواهد بود، این است که فضا برای تماشای فیلمها و پوشش
اخبار و نشستها در محیطی آرام و مجهز فراهم باشد.»
نجفی مقایسه فیلمهای برگزیده هر دوره از جشنواره فجر با پرفروشهای سینمای ایران در سال بعد را معیار درستی برای تحلیل ندانست و افزود: «بههرحال فروش را مردم و مخاطبان عام سینما که طیف وسیعی هستند تعیین میکنند، امّا بهترینهای جشنواره از سوی هیاتداوران که متخصصان حوزههای مختلف سینما هستند با معیارهای خاصی معرفی میشود. شاید مقایسه دو جایزه «فیلم برگزیده تماشاگران» و «بهترین فیلم از نگاه هیاتداوران» را بتوان مقایسه بهتری دانست؛ هرچند تماشاگران حاضر در جشنواره هم از طیف علاقهمندان پیگیر و نسبتا حرفهای سینما بوده و با تماشاگران عمومی متفاوت هستند.»
از شیوهنامه 10 بندی حضور رسانهها در جشنواره فیلم فجر دفاع میکنیم و آن را اجرایی خواهیم کرد
این منتقد سینما درباره اقبال جشنواره فیلم فجر به سینمای کمدی و تاثیر آن در فروش کمدیهای مناسب و جذاب گفت: «در برخی ادوار جشنواره فیلم فجر شاهد بودیم که ژانر کمدی هم مورد توجه هیات انتخاب قرار داشته و حتی برخی از آنها برنده سیمرغ نیز شدهاند. فیلمهایی مثل «اجارهنشینها»، «مارمولک»، «لیلی با من است»، «اخراجیها»، «بیپولی» و... که اکرانهای موفقی نیز داشتهاند. اگر فیلمهای کمدی ارائه شده به جشنواره در سطح قابل قبولی باشد، حتما با استقبال مواجه میشود و در فروش آنهم تاثیر خواهد گذاشت.»
مدیر روابطعمومی سیوهفتمین جشنواره فیلم فجر با اشاره به تصمیم برگزارکنندگان جشنواره برای پرداخت سود حاصل از فروش بلیتهای جشنواره به تهیهکنندگان، تصریح کرد: این امتیازی است که امسال جشنواره برای صاحبان آثار قائل شده است تا بتوانند از حضور و فروش فیلمشان در جشنواره عایدی داشته باشند.»
نجفی با تاکید مجدد بر اعمال شیوهنامه 10بندی شرایط حضور رسانهها در جشنواره فیلم فجر گفت: «این شیوهنامه در دو سال گذشته هم اجرا شده و با توجه به افزایش تعداد ثبتنامکنندگان که امسال به 2 هزار 227 نفر رسیده است، باید شرایطی را برای حضور رسانههای معتبر در نظر بگیریم. گستره فعالیت رسانهای در سطح کشور، ارتباط موضوعی با فعالیتهای سینمایی در کشور و دارا بودن مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی 3 بند بسیار مهم در این بندهای 10 گانه است که با اعمال آن در روند حذف و تاییدها تا حد زیادی رسانههای موثر و واقعی را شناسایی خواهیم کرد. ما از این شیوهنامه دفاع میکنیم و آن را اجرایی خواهیم کرد.»
مدیر روابطعمومی سیوهفتمین جشنواره فیلم فجر امتیاز جشنواره امسال نسبت به دوره قبل را نیز اینگونه بیان کرد: «بازگشت دوباره بخش «نگاه نو» و حضور فیلمسازان جوان از ویژگیهای جشنواره سیوهفتم است. تنوع فیلمها و طیفهای مختلف فیلمسازان در مقایسه با ادوار قبلی هم شاید منحصربهفرد باشد. در جشن چهل سالگی انقلاب تلاش ما این بوده است که گستره مخاطبان جشنواره فیلم فجر را افزایش دهیم. در این راستا با اختصاص سانسهای ویژه، تمهیداتی فراهم شده است که عزیزان ناشنوا، نابینا و معلولان هم بتوانند از فیلمهای جشنواره لذت ببرند.»
برنده سیمرغ بلورین بهترین فیلم از نگاه تماشاگران در جشنواره فیلم فجر به روش مکانیزه انتخاب خواهد شد.
برنده سیمرغ بلورین بهترین فیلم از نگاه تماشاگران در سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر به روش مکانیزه و از دو طریق کد دستوری و اپلیکیشن انتخاب خواهد شد.
مخاطبان فیلمهای جشنواره که میخواهند در این رایگیری شرکت کنند میتوانند از دو طریق این کار را انجام دهند. سادهترین روش برای شرکت در رایگیری شمارهگیری #7*710* و طی کردن مراحل از طریق تلفن همراه است. راه دیگر استفاده از اپلیکیشن رایگیری است که مخاطبان باید جهت دسترسی به آن کد «کیو آر» روی بلیت را اسکن کنند و از طریق اپلیکشن از میان پنج گزینه موجود، رای خود را به فیلم بدهند.
به شرکتکنندگان در نظرسنجی آرای مردمی سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر به قید قرعه جوایزی اهدا خواهد شد.
عزیزالله حمیدنژاد با ارائه توضیحاتی درباره فعالیت حرفهای خود در عرصه سینما از دلتنگیاش برای شخصیتهای فیلم «اشک سرما» گفت.
در سینما کارگردانانی هستند که همواره مسیر حرفهای خود را آهسته و پیوسته میپیمایند و سعی میکنند بیشتر از آنکه کمیت برایشان مهم باشد به کیفیت آثارشان توجه کنند، عزیزالله حمیدنژاد یکی از همین کارگردانان است.
فیلمسازی که ساخت فیلمهایی با موضوعات مختلف و متنوعی را در کارنامه خود دارد، از «هور در آتش» و «اشک سرما» تا «آناهیتا.»
امسال و در سی و هفتمین دوره جشنواره فیلم فجر قرار است بزرگداشتی برای این کارگردان باسابقه برگزار شود، این بزرگداشت بهانه گفتوگویی است با او.
تاثیرپذیری از فیلمهای وسترن
عزیزالله حمیدنژاد که از فیلمسازان نسل بعد از انقلاب است، درباره اینکه پایه و اساس سینما در ذهنش متاثر از چه فیلم، کارگردان یا اتفاقی بوده است، گفت: «من بیشتر تحت تاثیر فیلمهای وسترن بودم و تماشای آن آثار بود که من را به سینما و کارگردانی علاقهمند کرد.»
مرزبندی میان سینماگران و بهطور ویژه کارگردانان یکی از رویکردهایی است که در سینمای ایران فارغ از نکات مثبت و منفی آن بسیار دیده میشود، حمیدنژاد در پاسخ به اینکه او را باید فیلمساز جنگ دانست یا خیر، نظرش را اینطور بیان کرد: «من فیلمساز هستم، فیلمساز میتواند درباره هر مقولهای فیلم بسازد، طبقهبندی کردن فیلمسازان به اجتماعی یا جنگ به عقیده من اشتباه است. من هم در مورد مسائل علمی اجتماعی و هم جنگ فیلم ساختم، اخیرا هم سریالی درباره مسائل تاریخی ساختم و به نظرم نباید چنین تقسیمبندی کرد.»
«اشک سرما» از دشواری ساخت تا دلتنگی برای شخصیتها
فیلمهایی در کارنامه هنری سینماگران هست که بیشتر از باقی در خاطرات ماندگار است، گاهی این ماندگاری از سر سختی کار است و گاهی هم به دلیل حسی است که نسبت به شخصیتهای یک فیلم ایجاد میشود، حمیدنژاد تجربه خود را در این باره اینطور بیان کرد: «از نظر دشواری پروژه، «اشک سرما» به دلیل آنکه لوکیشنهای بسیار دشواری داشت طبیعتا پروژه سختتری بود، یک گروه 60، 70 نفره را به کوهستان و طبیعت بردن و از لوکیشنهای واقعی استفاده کردن کار سختی بود زیرا که کمتر چنین فضایی را تجربه کرده بودم و برای گروه بسیار دشوار بود و خوشبختانه موفق شدیم تصاویر مدنظر را ضبط کنیم.»
او ادامه داد: «وقتی این فیلم در جشنواره فوکوئوکا ژاپن به نمایش درآمد مخاطبان فکر کردند ما فیلم را در استودیو ساختیم درحالی که تمام پلانهای آن در لوکیشنهای طبیعی گرفته شده بود.»
این کارگردان در پاسخ به اینکه دلتنگ کدام یک از شخصیتهای فیلمهایش است، گفت: «کاوه کیانی و روناک در «اشک سرما»، این دو شخصیتی بودند که بسیار به آنها دلبستگی داشتم و زمانیکه فیلمنامه را به نگارش درآوردم و سپس به تصویر کشیدم این دو شخصیت را بسیار دوست داشتم و دلم برای این دو شخصیت خیلی تنگ شده است.»
آموختن از سیفالله داد در آغاز کار
همانطور که همکاری با کارگردانان بزرگ برای بسیای از بازیگران اتفاق خوبی است برخی از کارگردانان نیز مایلند تا با برخی از بازیگران کار کنند، حمیدنژاد درباره اینکه این اتفاق برای او نیز رخ داده یا خیر؟ توضیح داد: «یکی دو مرتبه تصمیم داشتم با خانم لیلا حاتمی کار کنم که توفیق پیدا نکردیم و نشد، شاید در آینده این اتفاق بیفتد.»
او درباره همکاریاش با بزرگان سینما نیز، از سیفالله داد یاد کرد و گفت: «من دورهای که فعالیت خود را در سینما آغاز کردم فقط یک بار برایم اتفاق افتاد که دستیار دوم آقای سیفالله داد در فیلم تلویزیونی «زیرباران» بودم و بسیار از ایشان آموختم.»
نمایشگاه پوستر دورههای مختلف جشنواره فیلم فجر و نمایش فیلمها از جمله برنامههای موزه سینما در طول برگزاری جشنواره فیلم فجر 37 است.
آیت ملکنیا، مدیر سینماهای موزه سینمای ایران گفت: «خوشحالیم مجموعه موزه سینما بهعنوان حافظ گنجینه سینمای ایران در طول برگزاری جشنواره فیلم فجرمیزبان علاقهمندان تماشای جدیدترین آثار سینمای ایران است.»
ملکنیا ادامه داد: «امسال پانزدهمین دورهای است که موزه سینمای ایران با 2 سالن سینماتوگراف و فردوس در جشنواره فیلم فجر حضور دارد و در طول این سالها همه سعی و تلاش مدیران و همکاران مجموعه بر آن بوده تا بهترین خدماترسانی را برای مخاطبان فراهم کنند.»
او با بیان اینکه سینماهای موزه در سیوهفتمین دوره جشنواره فیلم فجر با تجهیزات مدرن صوتی و تصویری میزبان علاقهمندان و سینمادوستان خواهد بود، گفت: «سالنهای موزه در سانسهای 14:30 و 17در بخش مردمی جشنواره و در سانسهای 19:30 و 22 در خدمت میهمانان جشنواره فیلم فجر خواهد بود.»
مدیر سینماهای موزه سینما درباره دیگر برنامه این مجموعه در زمان برگزاری جشنواره نیز گفت: «در طول برگزاری جشنواره در سالن انتظار سالنهای سینماتوگراف و فردوس نمایشگاه پوستر دورههای مختلف جشنواره فیلم فجر و ویترین فجر برگزار میشود. از همه مردم دعوت میکنیم تا ساعاتی از وقت روزانه خود را برای دیدن آثار ارزشمند سینمای ایران اختصاص دهند. همچنین از فضای تاریخی ساختمان موزه سینما و محوطه درخور توجه و بنای بینظیر موزه بازدید کنند.»
ملکنیا در ادامه افزود: «سالنهای سینمای موزه سینمای ایران آمادگی کامل را برای ارائه سانسهای فوقالعاده فیلمهای جشنواره با هماهنگی ستاد برگزارکننده جشنواره دارد. ضمن تشکر از همه مسئولان ستاد برگزاری جشنواره فیلم فجر و همکاران مجموعه موزه سینمای ایران امیدوارم همه مخاطبان سینما از دیدن فیلمهای جشنواره فیلم فجر 37 در موزه سینما لذت ببرند.»