پرهام نورافزا:
براساس اعلام معاونت بازرگانی و پشتیبانی تولید بنیاد سینمایی فارابی تا پایان اردیبهشت سال جاری، ۹۹ فیلم سینمایی مراحل مختلف تولید را سپری میکنند که از این میان ۵ فیلم آماده نمایش و ۶ اثر در مرحله صداگذاری هستند و همچنین ۱۸ فیلم مرحله تدوین و ۱۱ اثر نیزدر مرحله فیلمبرداری قرار دارند. ۵۹ پروژه نیز در مرحله پیش تولید قرار دارند.
در این پروژهها آثاری با مضامین مختلف از جمله دفاع مقدس، پایداری، دینی، کودک و نوجوان، تاریخی، کمدی، حادثهای، اجتماعی و خانوادگی به چشم میخورد.
بر
همین اساس فیلمهای «اکسیدان» به کارگردانی حامد محمدی و تهیه کنندگی منوچهر محمدی،
«پل سفید» به تهیه کنندگی و کارگردانی علی قوی تن، «من دیوانه نیستم» به کارگردانی
علیرضا امینی و تهیه کنندگی مرتضی شایسته، «جوراب شو» به کارگردانی علیرضا
محمودزاده و تهیه کنندگی داریوش بابائیان، «اسکی باز» به کارگردانی فریدون نجفی و
تهیه کنندگی محمد احمدی آماده نمایش هستند.
فیلمهای «توچال» به کارگردانی محمد آهنگرانی و تهیه
کنندگی سیدمحسن جاهد، «باد سوار» به کارگردانی و تهیه کنندگی حجت اله سیفی، «نسترنهای
وحشی» به کارگردانی و تهیه کنندگی رهبر قنبری، «آخرین داستان» (انیمیشن) به
کارگردانی اشکان رهگذر و تهیه کنندگی پوران درخشنده، «نرگس مست» به کارگردانی سید
جلال الدین دری و تهیه کنندگی عبدالله اسفندیاری، «آستیگمات» به کارگردانی و تهیه
کنندگی سیدمحمدرضا مصطفوی نیز در مرحله صداگذاری قرار دارند.
فیلمهای «پشت ابرها» به کارگردانی و تهیه کنندگی مجید مجیدی، «کار کثیف» به کارگردانی و تهیه کنندگی خسرو معصومی، «فیلشاه» (انیمیشن) به کارگردانی هادی محمدی طبقی و تهیه کنندگی حامد جعفری، «شعله ور» به کارگردانی حمید نعمت اله و تهیه کنندگی محمدرضا شفیعی، «دل دیوانه» به کارگردانی و تهیه کنندگی بهمن فرمان آرا، «ماهور» به کارگردانی حمید زرگرنژاد و تهیه کنندگی علیرضا جلالی، «رونا جان» به کارگردانی جمشید محمودی و تهیه کنندگی نوید محمودی، «همه چی عادیه» به کارگردانی و تهیه کنندگی محسن دامادی، «سرو زیر آب» به کارگردانی محمدعلی باشه آهنگر و تهیه کنندگی حامد حسینی، «کامیون» به کارگردانی و تهیه کنندگی کامبوزیا پرتوی، «اولین امضاء برای رعنا» به کارگردانی و تهیه کنندگی علی ژکان، «دارکوب» به کارگردانی بهروز شعیبی و تهیه کنندگی سیدمحمود رضوی، «فصل شکار» به کارگردانی داریوش یاری و تهیه کنندگی علیرضا ابوالقاسمی، «هت تریک» به کارگردانی رامتین لوافی پور و تهیه کنندگی مجید مطلبی، «گیتی» به کارگردانی حمیدرضا هنری و تهیه کنندگی جامعی ندوشن-عطاردی، «خیابان دیوار» به کارگردانی بهمن کامیار و تهیه کنندگی مصطفی کیایی، «ما خیلی باحالیم» به کارگردانی بهمن گودرزی و تهیه کنندگی رویا شریف، «یک کیلو و بیست و یک گرم» به کارگردانی رحیم طوفان و تهیه کنندگی وحید نیکحواه آزاد در مرحله تدوین قرار دارند.
همچنین فیلمهای «حماسه روزبه» (پویانمایی) به کارگردانی علی نوری اسکویی و تهیه کنندگی موسسه اشراق، «موریانه» به کارگردانی مسعود حاتمی و تهیه کنندگی سیدغلامرضا موسوی، «شغال ها» (پویانمایی) به کارگردانی سیدعلی مدنی و تهیه کنندگی زهرا مشتاق، «مغزهای کوچک زنگ زده» به کارگردانی هومن سیدی و تهیه کنندگی سعید سعدی، «خاله قورباغه» به کارگردانی مسعود کرامتی و تهیه کنندگی فرشته طائرپور، «گرگ بازی» به کارگردانی عباس نظام دوست و تهیه کنندگی محمدعلی نجفی، «بمب» به کارگردانی پیمان معادی و تهیه کنندگی محمدرضا تخت کشیان، «جاده قدیم» به کارگردانی و تهیه کنندگی منیژه حکمت، «دزد رویا» (پویا نمایی) به تهیه کنندگی و کارگردانی روانبخش صادقی، «جن زیبا» به کارگردانی بایرام فضلی و تهیه کنندگی مهرداد فرید و «به وقت شام» به کارگردانی ابراهیم حاتمی کیا و تهیه کنندگی محمد خزاعی در مرحله فیلمبرداری هستند.
پرهام نورافزا:
امسال با تصمیم ستاد برگزاری سی و ششمین جشنواره فیلم فجر، پردیس سینمایی باغ کتاب همزمان با گشایش، برای اولین بار میزبان اهالی سینمای ایران خواهد بود.
سالنهای سینمای باغ کتاب به مناسبت جشنهای باشکوه سالگرد انقلاب اسلامی افتتاح خواهد شد و در سی و ششمین جشنواره فیلم فجر، میزبان سینماگران و هنرمندان خواهد بود.
10 سالن سینمایی در این پردیس فرهنگی سینمایی مورد بهرهبرداری قرار میگیرد که سالن اصلی پذیرای 450 نفر است. این پردیس با گنجایش مجموعا 1300 نفر در طول روزهای برپایی جشنواره سی و ششم، میزبان اهالی سینما و هنرمندان خواهد بود.
به گفته فرشاد شهیدزاده مدیر ارتباطات و امور بینالملل باغ کتاب، این مجموعه در جشنواره فیلم فجر فقط میزبان هنرمندان و پس از پایان جشنواره پذیرای شهروندان است.
پرهام نورافزا:
ابراهیم داروغهزاده دبیر سی و ششمین جشنواره فیلم فجر در روز آغازین برنامه «دو قدم تا سیمرغ» که توسط سامانه فیلمنتنیوز برپا شده است، گفت: از رسانهها بهویژه رسانههای اینترنتی که فضای جدیدی را برای سینمای ایران ایجاد کردهاند، تشکر میکنم.
ابراهیم داروغهزاده دبیر سی و ششمین جشنواره فیلم فجر در روز اول برنامه «دو قدم تا سیمرغ» که به معرفی فیلمهای جشنواره فیلم فجر میپردازد، گفت: دوست دارم که فیلمها در جشنواره برجسته شوند و منتقدان و رسانهها به تماشای فیلمها بیایند و کمتر به حواشی پرداخته شود.
او ادامه داد: من البته از حاشیهها استقبال میکنم و پرداختن به حواشی را بخشی از کار رسانه میدانم، به شرط آن که رویکردشان در خدمت سینما و رسانه و به نفع سینمای ایران باشد.
دبیر جشنواره فیلم فجر درباره تغییر امسال سینمای رسانههای گروهی گفت: نمیدانم این تغییر، روند را بهتر میکند یا خیر؛ اما اگر سالن رسانهها سالنی مجزا و باکیفیت باشد، بهتر است. پردیس سینمایی ملت کیفیت بسیار خوبی برای نمایش فیلمها دارد، برج میلاد فضای مناسبی داشت اما انحصار سینمایی نداشت و امیدوارم این تغییر، تجربه خوبی باشد.
داروغهزاده در روز آغازین برنامه «دو قدم تا سیمرغ» که توسط سامانه فیلمنتنیوز برپا شده است، گفت: از رسانهها بهویژه رسانههای اینترنتی که فضای جدیدی را برای سینمای ایران ایجاد کردهاند، تشکر میکنم.
پرهام نورافزا:
«سید ضیاء هاشمی» تهیهکننده فیلم «امیر» گفت: خوشحالم که فیلم «امیر» نسبت به کارهای قبلی کارنامه تهیهکنندگی من، فیلمی کاملا متفاوت است و با برخورداری از یک گروه خلاق و جوان، از ویژگیهای جدیدی برخوردار است.
«سید ضیاء هاشمی» تهیهکننده فیلم «امیر» در گفتوگو با ستاد خبری جشنواره
فیلم فجر درباره میگوید: فیلم «امیر» با موضوع اجتماعی زاویه دید و ساختار کاملا
متفاوتی دارد. با تشکیل گروهی خوب و جوان همراه با تولید منظم، همه دست به دست هم
دادند تا اثری خوب خلق شود و به شخصه از تولید این فیلم رضایت کامل دارم.
این تهیهکننده با اشاره به
اینکه قصد توضیح درباره فیلم را ندارد و نمیخواهد هیچگونه توصیهای داشته باشد، بیان
میکند: اگر قبل از نمایش فیلم توضیحی دربارهاش داده شود، جذابیتها برای مخاطب
از بین میرود از همین رو توصیهای ندارم و امیدوارم سینمادوستان و علاقهمندان به
سینما به تماشای فیلم بیایند و نظرات خود را برای فیلم «امیر» بدهند.
هاشمی با بیان اینکه فیلم «امیر» با گروهی منظم و کاربلد به اثری خوب تبدیل شده است، میگوید: به اعتقاد من این فیلم محصول گروهی جوان، کاربلد و باسواد است که ساختار متفاوتی از فیلم اجتماعی را برای مخاطب به نمایش میگذارند.
او در پاسخ به این سوال که به سیمرغ گرفتن فکر میکند یا خیر، میگوید: راستش زیاد به جایزه گرفتن اعتقادی ندارم اما امیدوارم که مخاطبان به تماشای فیلم بنشینند و از دیدن آن لذت ببرند و «امیر» را بپسندند. من به پسند مخاطب بیشتر فکر میکنم و خوشحالم که فیلم «امیر» نسبت به آثار قبلیام کاملا متفاوت است و ویژگیهای جدیدی دارد.
پرهام نورافزا:
حامد جعفری تهیهکننده انیمیشن سینمایی «فیلشاه» با اشاره به اینکه رقابت انیمیشن «فیلشاه» با سایر فیلمهای جشنواره منطقی است، گفت: این فیلم حداقل در شش رشته شانس دریافت سیمرغ بلورین دارد.
حامد جعفری تهیهکننده انیمیشن سینمایی «فیلشاه» درگفتوگو با ستاد خبری جشنواره فیلم فجر درباره تولید این انیمیشن سینمایی گفت: ما برای نگارش فیلمنامه انیمیشنهای سینمایی فردی عمل نمیکنیم، بلکه کارمان گروهی است. هر ساله ایدههای مختلفی به گروه هنر پویا پیشنهاد میشود، از بین این ایدهها چندتایی توسط شورای محتوایی انتخاب میشود، آن ایدهها در کارگاه ایدهاندیشی دستخوش تغییراتی میشود و به یک طرح تبدیل میشود. روی آن طرح دوباره کار میکنیم و تبدیل به فیلمنامه میشود. ما برای ساخت آثارمان چنین مراحلی را طی میکنیم.
او ادامه داد: بعد از انیمیشن سینمایی «شاهزاده روم»، ایده انیمیشن سینمایی «فیلشاه» انتخاب شد، حدود ۵-۶ ماه روی آن کار شد و از دی ماه سال ۹۴ نگارش فیلمنامهاش را شروع کردیم. با توجه به بازخوردهایی که ما از انیمیشن سینمایی «شاهزاده روم» دریافت کردیم، تمام تلاشمان را صورت دادیم تا مشکلاتی که پیش از این مطرح بود را برطرف کنیم. در کنار نگارش فیلمنامه، ما کارهای پیش تولید ساخت انیمیشن را هم جلو بردیم و تقریبا در پایان سال ۹۴ پکیج پیش تولید انیمیشن سینمایی «فیلشاه» کامل شد. بعد از آن هم کار تولید آن با جدیت دنبال شد، در تیرماه ۹۶ کار دوبله این انیمیشن به پایان رسید و در آخر هم چند روز قبل کار تولید آن به صورت کامل به پایان رسید و آماده نمایش شد.
تهیهکننده انیمیشن سینمایی «فیلشاه» در پاسخ به این سوال که یکی از مهمترین نیازهای یک انیمیشن سینمایی، جذابیت آن برای کودکان و نوجوانان است، چه کارهایی انجام شده که این انیمیشن جذابیت لازم را برای این رنج سنی داشته باشد؟، بیان کرد: گروه هنر پویا برای ساخت اثر برای کودکان و نوجوانان تشکیل شده است. شعار این گروه هم «فرزندانتان را آسوده به سینما بیاورید» است. هدف ما این است که خانوادهها را به سینما بیاوریم و برای فرزندانشان برنامه داریم. نکته دوم در این بخش این است که فیلمنامهنویسان ما باید همزمان دو کار سخت را انجام دهند، یک؛ اینکه بچهها را راضی نگه دارند، دو؛ اینکه تلاش کنند بزرگسالان را همراه خود سازند؛ این دو مقوله کمی کارها را پیچیده و سخت میکند. برای همین از مشاورین بسیاری مشورت میگیریم و بازخوردهایی از مخاطبان کودک دریافت میکنیم.
او افزود: ما تجربه مشابهی را با بچهها در «شاهزاده روم» داشتیم. آن تجربه هم کنار این کار وجود داشت و توانستیم از اشتباهاتی که در آن انیمیشن داشتیم، درس بگیریم. همه اینها دست به دست هم دادند تا انیمیشن «فیلشاه»، انیمیشن کمنقصتری باشد.
جعفری درباره احتمال دریافت سیمرغ بلورین در بخشهای مختلف سیوششمین جشنواره فیلم فجر، گفت: «فیلشاه» بهعنوان یک فیلم سینمایی ساخته شده است. وقتی یک فیلم سینمایی ساخته میشود یعنی قرار است با فیلمهای سینمایی حاضر در جشنواره رقابت کند و این رقابت، منظقی است. مثلا فیلم انیمیشن سینمایی «دیو و دلبر» که در هالیوود ساخته شد، در اسکار در کنار فیلمهای دیگر رقابت کرد و جایزه اسکار دریافت کرد. این در دنیا مرسوم است که فیلمهای انیمیشن با آثار رئال رقابت میکنند. ما نمیدانیم که هیات داوران چه کسانی هستند، بهخاطر همین، میتوان این را گفت که هیات داوران باید اینقدرت و جسارت را داشته باشند که مقابل کارهای رئال، به یک کار انیمیشن توجه کنند. افرادی که برای داوری جشنواره فیلم فجر انتخاب میشوند از سرآمدان حوزه سینما هستند. به نظرم انیمیشن سینمایی «فیلشاه» شانس این را دارد که در بخشهای تدوین، موسیقی، صداگذاری، فیلمنامه، کارگردانی، بهترین فیلم و... نامزد دریافت سیمرغ بلورین سی وششمین جشنواره فیلم فجر باشد.