پرهام نورافزا
نشست تولید در سینمای کودک و نوجوان و نکوداشت زندهیاد فرشته طائرپور در سالن 5 خانه جشنواره برگزار شد.
در ششمین روز برگزاری جشنواره، نشست تخصصی (نکوداشت زندهیاد فرشته طائرپور) تحت عنوان «تولید در سینمای کودک و نوجوان» با حضور سیدمحسن فاطمی روانشناس و امیرحسن ندایی (مجری) در خانه جشنواره برگزار شد.
در ابتدای مراسم ویدیویی درباره معرفی فرشته طائرپور پخش شد؛ همچنین بخشهایی از صحبتهای او به نمایش درآمد.این روانشناس ادامه با بیان اینکه رشد شناختی شبیه دروازههایی است که باید از هر کدام عبور کنیم تا به دروازه بعدی برسیم اظهار کرد: رشد شناختی باید برای کودک رخ دهد. در فیلمها کودکان به واسطه نیمکره راست میتوانند جذب آثار فانتزی شوند. اگر داستان نیمکره راست را تحریک کند، مخاطب جذب اثر میشود.
وی ادامه داد: در رشد شناختی شبیه دروازههایی است که باید از هر کدام عبور کنیم تا به دروازه بعدی برسیم. رشد شناختی باید برای کودک رخ دهد. در فیلمها کودکان به واسطه نیمکره راست میتوانند جذب آثار فانتزی شوند. اگر داستان نیمکره راست را تحریک کند، مخاطب جذب اثر میشود.
او افزود: اگر نتوانید با مخاطب در سینما ارتباط داشته باشید کار شما اثربخش نخواهد بود.درک فانتزی توسط کودک در نیمکره راست او نقش مهمی دارد. در بزرگسالان نیز به واسطه تحریک تخیل و ارجاع به بزرگسالان دارای فانتزی جذابی است.پارامترهای مناسب، بودن یا نبودن فیلم با زمینههای فرهنگی ارتباط پیدا میکند اما در فانتزی به دلیل نداشتن حد و اندازه میزان ارتباط با مخاطب به این بستگی دارد که فانتزی به ویژگی فرهنگی مخاطب نزدیک شده باشد. سینما با ذهن استدلالی مرتبت است اما کار اصلی آن با ذهن هیجانی است.
فاطمی درباره پرورش تخیل کودکان در سینما گفت: فرشته طائرپور توانست با بعد خودجوش کودکی مرتبط شود. فضای مدیریتی میتواند افراد را به فضای کلیشهای سوق دهد اما هرچقدر که بتوانند به دوران کودکی مراجعه کنند خودجوشی در آنها بیشتر میشود. کودکان و سینمای کودک نقش مهمی در پرورش تخیل دارد و اگر شما چیزی را به طور مطلق تعریف کنید امکان پرواز تخیل را در کودک کمتر میکند.
او درخصوص ارتباط کودک و افسانهها افزود: از نظر بعد هیپنوتیزم، زمانی که کودکان با یک فیلم ارتباط برقرار میکنند تصور این را ندارند که چیزی غیر از آنچه میبیند وجود دارد.محیطهای هیجانی بسیاری وجود دارد و در سینمای دنیا، مادر کنار کودک مینشیند و تمییز ادراکی برای او به وجود میآورد و میگوید که چیزی که تماشا میکند واقعی نیست و فیلم است.
فاطمی اظهار کرد: افراد متناسب با رشد ادراکی و عقلانی خود میتوانند تزاحم و سیگنال را از هم تمییز دهند. آدمهای وابسطه به متن در اتفاقات پیچیده گیج میشوند. کودکان هنوز رشد ادراکی ندارند و باید انتظاراتتان در راستای تسهیل کننده فضای آنها باشد.