نگاه، نقد و یادداشت مطالب فرهنگ و هنر
نگاه، نقد و یادداشت مطالب فرهنگ و هنر

نگاه، نقد و یادداشت مطالب فرهنگ و هنر

در نگهبان ستاره ای هست

پرهام نورافزا

جدیدترین اثر رضا میرکریمی در چهلمین جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد.

بیان روان و ساده فیلم، نشان از فیلمنامه‌ای بدون آلایش دارد. فیلمنامه‌ای که فقط و فقط، به دنبال روایت قصه است و سعی ندارد، هیچ یک از اجزای فیلم را پررنگ کند و اجازه خودنمایی به کسی دهد. 

جدیدترین فیلم میرکریمی هم مثل دیگر فیلم‌هایش در فضایی آرام ساخته شده است. شخصیت‌های اصلی در مواجهه با بحران‌ها، شلوغ کاری نمی‌کنند و هیچ‌گاه از ویژگی‌های شخصیتیشان بیرون نمی‌زنند. قصه با شخصیت‌های بی‌ادا روایت می‌شود. شخصیت‌هایی که انگار بازی نمی‌کنند و وجود دوربین را اصلا احساس نمی‌کنند. روایت مستندگونه، از نکات جالب فیلم جدید میرکریمی است.
هرچند تصویربرداری و طراحی میزانسن در فیلم بی‌نظیر است، اما نبوغ میرکریمی در انتخاب بازیگران و بازی گرفتن از بازیگران نمایان است. همه شخصیت‌ها مشغول کار کردن عادی خودشان هستند و انگار سال‌هاست به این شکل زندگی می‌کنند. در «نگهبانِ شب» از رضا میرکریمی کارگردان اثر گرفته تا بازیگران و عوامل، هیچ یک دنبال خودنمایی نیستند.
رسول شخصیت اصلی فیلم، با تمام سادگیش به استقبال اتفاقات پیش‌رو می‌رود. او که برای کار از شهرش کرمان به تهران آمده، طعمه مردی می‌شود که فقط به دنبال منافع خود است و گرهی از مشکلات هیچ کس از جمله رسول باز نمی‌کند. محسن کیایی این‌بار در نقش یک صاحب‌کارِ بی‌مسئولیت است اما جالب اینجاست، باوجود اینکه می‌خواهد از رسول سوءاستفاده کند، خودش به واسطه سادگی رسول، کمی جلوی اشتباهاتش را می‌گیرد. البته فیلمنامه روان و کارگردانی خوبِ میرکریمی اجازه نمی‌دهد، این تغییر موضع شخصیت منفی فیلم کلیشه ای و غیر قابل باور به نظر بیاید.
بازی حیرت‌انگیز تورج الوند در نقش رسول در کنار متفاوت‌ترین و شاید بهترین نقش‌آفرینی محسن کیایی و با بازیگری خوب تمامی نقش‌های مکمل دیگر، نمره بازیگران و بازیگردان فیلم را بالا برده است. طنزهای موقعیت عالی که به واسطه سادگی رسول و لهجه شیرین کرمانیش در جریان فیلم اتفاق می‌افتد، نه تنها از چارچوب اثر خارج نیست بلکه به روایت بهتر فیلمنامه کمک می‌کند. فیلم مملو از بازیگران مشهور نیست. از دیگر نکات جالب فیلم بهره‌گیری از استعداد بازیگران کمتر شناخته شده است. محسن کیایی و ویشکا آسایش هم که به نسبت دیگر بازیگران فیلم شهرت بیشتری دارند، در نقش‌های مکمل به کار گرفته شدند. 
روایت جذاب و دلنشین «نگهبان شب» باعث شد بسیاری این فیلم را بهترین اثر میرکریمی تا امروز بدانند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد