نگاه، نقد و یادداشت مطالب فرهنگ و هنر
نگاه، نقد و یادداشت مطالب فرهنگ و هنر

نگاه، نقد و یادداشت مطالب فرهنگ و هنر

ارزش هایی که نباید فراموش شود

پرهام نورافزا

چهلمین جشنواره فیلم فجر سعی دارد بیش از پیش در مسیر فجر انقلاب اسلامی قدم بردارد و بی تفاوت به ارزش‌های فجر انقلاب نباشد.

آنچه در اصول اولیه جشنواره فیلم به عنوان مهمترین فستیوال هنری سال مد نظر بوده است، اتکا به چارچوب‌های اصلی انقلاب اسلامی است.

بی‌تردید نامگذاری جشنواره فجر و تاکید در برگزاری آن در دهه فجر به معنای ادای دین این فستیوال مهم به انقلاب اسلامی و بیان ساحت حقیقی جمهوری اسلامی است. آنچه در زیربنای بزرگ جشنواره مدنظر بوده است، بیان مفاهیم ارزش‌های انقلاب اسلامی است. نمی‌شود از جشنواره فجر سخن گفت و اصول و نمادهای آن را به فراموشی سپرد. 
آنچه در سیاست گذاری جشنواره مدنظر قرار گرفته است و به بدنه تیم اجرایی جشنواره کشیده شده و حتی در کالبود فیلم هایی که در سانس های مختلف جشنواره به نمایش در می‌آید، نباید خالی از مفاهیم انقلابی باشد.
این موضوع در سخنان رئیس سازمان سینمایی و در پیام وی به چهلمین دوره جشنواره فجر نیز نمود پیدا می کند. محمد خزاعی در بخش هایی از پیام خود آورده است: «بدون تردید، سینمای ایران در گام دوم انقلاب نیازمند همدلی و اندیشه‌ورزی همه خانواده سینماست؛ تا ضمن فهم ضرورت‌ ها و آسیب‌های این عرصه به نگاه مبتنی بر "قانون‌گرایی"، "استانداردسازی"و "عدالت‌محوری" بیش از پیش تکیه دهد. و در این گام، در آغاز دهه پنجم جشنواره فجر به تغییر و تحول در ساختارها نیاز داریم تا برای آن افق‌های تازه‌ای را ترسیم و به‌سوی آن حرکت کنیم. سینمایی که در آن چرخه تولید و پخش آثار بر محور عدالت فرهنگی نچرخد و فیلم‌ها با خواست جامعه، مطالبات مردم و منافع ملی همسو نباشد، نمی‌تواند سینمای ایده‌آل و انقلابی تلقی شود.
پس  به تاسی از رهنموده رهبری معظم انقلاب با رویکرد "بازسازی انقلابی" ساختارها، تحول زیرساخت‌ها و ارتقاء فناوری‌های جدید در عرصه هنر، مسیر را برای رشد خلاقیت ها بگشاییم و به رشد و اعتلای سینما در چارچوب "منافع ملی"، "دیپلماسی فرهنگی" و "عدالت اجتماعی" بیندیشیم.
امید است چهلمین جشنواره فیلم فجر که چتر آن با موهبت نگاه عدالت فرهنگی بر فراز ایران و تمامی استان ها و مناطق کشور برافراشته شده با راهبرد" امیدآفرینی"، " اخلاق گرایی" و " آگاهی‌بخشی" ضمن اهتمام مضاعف به رعایت نکات بهداشتی و مصوبه‌های ستاد ملی مقابله با کرونا به درخشندگی و پویایی هر چه بیشتر فرهنگ ایرانی- اسلامی در چشم جهانیان بیانجامد.»
البته همانطور که از دل صحبت‌های دبیر جشنواره فجر بر‌می‌آید، باید انتقال مفاهیم در جشنواره بروز بوده و نباید بی توجه به شرایط روز کشور باشد. مفاهیم انقلابی باید در شیوه مدیریت جشنواره و زبان فیلم ها بروز شده و رنگ خود را به درستی و در جای خود نمایان کند. اصولا هرآنچه که باید از ارزش‌ها گفته شود، باید مبتنی بر استانداردهای سینمایی و مدیریتی باشد؛ نه بیان شعارگونه.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد