نگاه، نقد و یادداشت مطالب فرهنگ و هنر
نگاه، نقد و یادداشت مطالب فرهنگ و هنر

نگاه، نقد و یادداشت مطالب فرهنگ و هنر

غایبان جشنواره فیلم فجر ۱۴۰۰

پرهام نورافزا

جشنواره فیلم فجر هرساله غایبانی داشته است و جشنواره چهلم نیز از این قاعده مستثنی نیست. در فهرست غایبان جشنواره امسال شاهد حضور نام‌هایی برجسته هستیم. در این بخش از معرفی فیلم‌های جشنواره به سراغ آثاری می‌رویم که به دلایل گوناگون در فهرست نهایی جشنواره چهلم جای نگرفته‌اند.

شهرام حقیقت دوست با دریل فیلم قاتل و وحشی

فیلم «قاتل وحشی» ساخته‌ حمید نعمت‌الله بدون شک جنجالی‌ترین غایب جشنواره امسال است. این فیلم که از جشنواره سی و هشتم متقاضی حضور در فجر بوده، امسال نیز به دفتر جشنواره تحویل داده شد. قاتل و وحشی دیگر به‌جای اینکه فیلمی راه نیافته به جشنواره باشد، در حال تبدیل شدن به یکی از آثار توقیف‌شده‌ی سینمای ایران است. از فیلم قاتل و وحشی با بازی لیلا حاتمی، امین حیایی و شهرام حقیقت‌دوست به‌عنوان فیلمی خشن یاد شده است. طبق گزارش‌ها دبیرخانه جشنواره فجر قاتل و وحشی را حتی به هیئت انتخاب ارائه هم نکرده و مستقیما آن را رد کرده است.

دو سال پیش دبیرخانه جشنواره سی و هشتم دلیل عدم حضور قاتل و وحشی در بخش سودای سیمرغ را مشکل و دعوای مالکیت فیلم اعلام کرد. حالا امسال، محمدحسین نیرومند، عضو شورای بازبینی و مشاور وزیر ارشاد در مصاحبه‌ای اعلام کرده مشکل مالکیت بهانه‌ای برای رد کردن فیلم بوده و قاتل و وحشی به‌دلیل ممیزی به جشنواره راه پیدا نکرده است. دبیرخانه جشنواره سی و نهم نیز با استناد به پخش فیلم برای هیئت انتخاب دوره‌ی قبلی فیلم را نپذیرفت. همان‌طور که اشاره شد، امسال نیز گویا ساخته‌ی جدید نعمت‌الله برای هیات انتخاب به نمایش درنیامده است.

نوید محمدزاده دست بر چانه

یکی دیگر از غایبان بزرگ جشنواره امسال فیلم «شب، داخلی، دیوار» به‌کارگردانی وحید جلیلوند با بازی نوید محمدزاده است. فیلمی که از محصولات سال گذشته است و احتمالا به صلاحدید سازندگان به جشنواره فجر معرفی نشده است. محمدزاده در این فیلم نقش شخصی نابینا را بازی می‌کند.

دیگر غایب بزرگ جشنواره فجر، فیلم سینمایی «برادران لیلا» به کارگردانی سعید روستایی است. این کارگردان که پیش از این فیلم‌های ابد و یک روز و متری شیش و نیم را در جشنواره داشته است، تازه‌ترین فیلم خود را به‌دلیل آماده نبودن آن به دبیرخانه جشنواره تحویل نداده است. روستایی همچنین چندی پیش در اکانت اینستاگرام خود اعلام کرد فیلم‌برداری برادران لیلا فعلا ادامه دارد.

مانی حقیقی

فیلم سینمایی «تفریق» به کارگردانی مانی حقیقی با بازی نوید محمدزاده و ترانه علیدوستی دیگر غایب بزرگ فجر امسال است. مانی حقیقی نیز مانند سعید روستایی اعلام کرده فیلم جدیدش آماده نیست. همچنین هومن سیدی فیلم جدید خود با نام «جنگ جهانی سوم» را به جشنواره چهلم معرفی نکرده است.

اکتای براهنی نیز اعلام کرده فیلم جدیدش با نام «پیر پسر» برای معرفی به جشنوراه آماده نشده است. از دیگر غایبان امسال باید به فیلم «علت مرگ: نامعلوم» اشاره کرد. علی زرنگار، کارگردان فیلم علت مرگ: نامعلوم اخیرا مدعی شده که فیلمش توسط هیات انتخاب رای لازم را آورده است اما سپس برخلاف میل هیات انتخاب از فهرست فیلم‌های برگزیده حذف شده است. مهرداد معظمی، مدیر روابط عمومی سازمان اوج نیز با انتشار توئیتی خبر داده که به این سازمان اعلام شده فیلم خود با نام «مسیح پسر مریم» را از جشنواره خارج کند.

۱- مهم‌ترین فیلم های جشنواره فجر ۱۴۰۰ کدامند؟

از مهم‌ترین فیلم های جشنواره فیلم فجر ۱۴۰۰ می‌توان به فیلم «نگهبان شب» ساخته رضا میرکریمی، فیلم «خائن کشی» ساخته مسعود کیمیایی، فیلم «شب طلایی» ساخته یوسف حاتمی کیا و فیلم «مرد بازنده» ساخته محمدحسین مهدویان اشاره کرد. 
از میان غائبان مهم این دوره از جشنواره می‌توان به فیلم قاتل وحشی ساخته حمید نعمت الله، فیلم تفریق ساخته مانی حقیقی و فیلم برادران لیلا ساخته سعید روستایی نام برد.


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد