نگاه، نقد و یادداشت مطالب فرهنگ و هنر
نگاه، نقد و یادداشت مطالب فرهنگ و هنر

نگاه، نقد و یادداشت مطالب فرهنگ و هنر

تاریخ معاصر سینما توجه سینماگران را به خود جلب کرده

تاریخ معاصر در سال‌های اخیر موردتوجه ویژه سینماگران بوده و در جشنواره سی‌وهفتم فیلم فجر هم شاهد آثاری در حال و هوای تاریخی خواهیم بود.

در تاریخ معاصر ایران، دهه شصت پر از ماجراهای پیچیده و مختلف است که می‌شود سال‌ها درباره آن فیلم ساخت؛ دوره‌ای که کشور روزهای ملتهبی را پشت سر می‌گذاشت. از یک سو جنگ داخلی که پرچمدار آن منافقین بودند جریان داشت و از سوی دیگر جنگ تحمیلی عراق بر تحولات کشور سایه انداخته بود. به همه این موارد باید اوضاع نابسامان اجتماعی و اقتصادی را هم افزود.


fwjr_khaneh-cinema.jpg


رمز و رموز دهه شصت باعث شده در سال‌های اخیر کارگردان‌ها نسبت به بازشناسی آن دوران و بازخوانی تحولات آن مقطع رغبت پیدا کنند و این موضوعات را در قالب آثار جدی و گاهی آثار کمدی به تصویر بکشند. برای مثال فیلم‌های سینمایی «سیانور» ساخته بهروز شعیبی و «ماجرای نیمروز» ساخته محمدحسین مهدویان در حوزه فیلم‌های جدی و فیلم‌های «نهنگ عنبر» ساخته سامان مقدم و «مصادره» به کارگردانی مهران احمدی در حوزه فیلم‌های کمدی از جمله آثاری بودند که اتفاقا مخاطبان نسبت به آنها اقبال نشان دادند.

اما جذابیت‌های تاریخ ملتهب معاصر باعث شده برخی از کارگردانان پا را فراتر بگذارند و در سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر علاوه‌بر ارائه آثاری درباره دهه شصت، فیلم‌هایی درباره دهه چهل هم ارائه دهند؛ آثاری که برخی از آنها به روایت بخشی از اتفاقات تاریخی حول یک شخصیت خاص می‌پردازند و بخشی از آنها صرفا در بستر تاریخی یک دهه بررسی می‌شوند

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد