نگاه، نقد و یادداشت مطالب فرهنگ و هنر
نگاه، نقد و یادداشت مطالب فرهنگ و هنر

نگاه، نقد و یادداشت مطالب فرهنگ و هنر

جمال شورجه: کاش بخش جنبی جشنواره حذف نمی‌شد

پرهام نورافزا:

نفس برگزاری جشنواره فجر خوب است. در‌واقع ارزیابی‌ها در مورد تولیدات سالانه سینما در ایام جشنواره توسط کارشناسان و منتقدان صورت می‌گیرد که روی ظرفیت‌های سینما برای اکران نیز اثر می‌گذارد. قاعدتا این زمان مناسبی است علی‌رغم اینکه تعداد کمی فیلم برای بخش مسابقه انتخاب می‌شوند. امسال هم که ظاهرا بخش جنبی برداشته شده است و دیگر مصادف شده‌ایم با تعداد اندکی از این تولیدات سالانه. یعنی درنهایت یک چهارم تولیدات سالانه سینمای ایران را داریم. در این میان ارزیابی دقیقی نمی‌توان از کم و کیف فیلم‌ها و عرضه آنها داشت؛ چون تعداد کمی داریم اما فیلم‌هایی که به جشنواره می‌آیند باید ساختار و محتوای مناسبی داشته باشند؛ بنابراین به عبارتی اتفاقی که در جشنواره امسال می‌افتد، نمی‌تواند ارزیابی دقیقی از سینمای سال آینده به ما ارائه بدهد.

سال‌های گذشته فیلم اولی‌ها را داشتیم اما امسال در بخش مسابقه فقط شاید سه مورد فیلم اولی داشته باشیم. به نظر می‌رسد اگر بخش جنبی جشنواره حذف نمی‌شد بهتر بود؛ چراکه می‌شد سینمای ۹۷ را بهتر ارزیابی کرد یا اگر بخش اولی‌ها هم حذف نمی‌شد بهتر بود. الان کارگردان‌های فیلم‌اولی دارند با کارگردان‌های تراز اول سنجیده می‌شوند. قاعدتا کارگردان‌های حرفه‌ای سرمایه‌گذار‌های بهتری دارند و هزینه‌های بیشتری هم خرج فیلم‌هایشان می‌شود؛ بنابراین کارگردان‌های فیلم اولی نمی‌توانند در این کورس رقابتی هزینه‌ها قرار گیرند. باید با دقت بیشتری در این زمینه عمل می‌کردیم. این تصمیم‌گیری‌ها شاید کمی عجولانه باشد. البته شاید هم برای صرفه‌جویی در هزینه‌ها این کار انجام شده است.

در عین حال یکی از موارد مهم دیگر این است که از اهمیت جشنواره هم کاسته می‌شود. بالاخره این جشنواره برای بزرگداشت انقلاب اسلامی برگزار می‌شود و نباید کاری کنیم که از اهمیت آن کاسته شود. بخش بین‌الملل هم که حذف شده است. این هم یک مساله دیگر است و آدم احساس می‌کند دارند پر و بال جشنواره فیلم فجر را می‌چینند. می‌ترسم روزی یک شیر بی‌یال و دم از این جشنواره باقی بماند. به نظرم می‌رسد باید دقت و بررسی بیشتری شود. مزایای این کوچک برگزار شدن جشنواره را بگویند تا همه بدانند و نظر بدهند.

در مورد فیلم‌های دفاع مقدس و مقاومت امسال باید بگویم که این جشنواره قرابتش با انقلاب اسلامی و دفاع مقدس و همین‌طور مقاومت اسلامی مشخص است. باید در این جشنواره به مضامین ارزشمند و انقلابی پرداخت.
تولیدات سینمایی ما به کار‌های آپارتمانی تبدیل شده است. به نظر می‌رسد زیاد ازحد این آش دارد شور می‌شود. باید مقداری در این زمینه تجدید نظر کنیم.

امسال شنیدم فیلم‌های خوب زیاد است. حریف‌ها همه قدر هستند و به نوعی اکثر فیلم‌ها، چه در ساختار، چه در محتوا حرف برای گفتن دارند. در کل فیلم‌های دفاع مقدس و مقاومت امسال می‌توانند حرف‌های خوبی برای گفتن داشته باشند. هر چقدر سینمای ما فیلم‌های ارزشمند دفاع مقدس و مقاومت اسلامی بیشتر داشته باشد می‌تواند تاثیرگذارتر باشد. فیلم‌های امسال که در این زمینه کار کرده‌اند می‌تواند کمبود‌های چند سال اخیر ما را مرتفع کند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد