نگاه، نقد و یادداشت مطالب فرهنگ و هنر
نگاه، نقد و یادداشت مطالب فرهنگ و هنر

نگاه، نقد و یادداشت مطالب فرهنگ و هنر

اعلام آثار برگزیده تماشاگران جشنواره بدون ترتیب، بدون امتیاز!

پرهام نورافزا:

در حالی که امسال نسبت به دوره‌های گذشته ابهام‌های بیشتری درباره گردآوری آرای مردمی و شیوه پردازش آنها وجود دارد و نظرسنجی اینترنتی از تماشاگران با اشکال‌هایی مواجه است، محصول مشترک خانه سینما و جشنواره فجر بعد از چهار روز نمایش فیلم‌ها یک فهرست از ده فیلم برتر تماشاگران است که به شکل فله‌ای منتشر شده است.

در این فهرست که چند ساعت بعد از نیمه شب از طرف روابط‌عمومی جشنواره منتشر شده، فیلم‌های «دارکوب»، «بمب؛ یک عاشقانه»، «به وقت شام»، «مغزهای کوچک زنگ زده»، «سرو زیر آب»، «خجالت نکش»، «چهارراه استانبول»، «تنگه ابوقریب»، «لاتاری» و «عرق سرد» به‌عنوان ده فیلم برتر از نظر تماشاگران معرفی شده‌اند.

نکته جالب آن است که در نمودار منتشر شده، اسامی این فیلم‌ها در یک دایره آمده که نه براساس حروف الفباست و نه رتبه و امتیاز فیلم‌ها را مشخص کرده و نشانه نوعی آشفتگی و دستپاچگی ازسوی ستاد انتخاب فیلم برگزیده تماشاگران و برگزار‌کنندگان جشنواره برای انتشار یک فهرست به هر قیمت برای جلوگیری از افزایش ابهام‌ها است. هرچند که احتمالا این شیوه اعلام آثار منتخب تماشاگران فقط ابهام‌ها را بیشتر خواهد کرد.

هرچند تجربه ثابت کرده به دست آوردن سیمرغ فیلم منتخب تماشاگران جشنواره فجر نه کیفیت فیلم را به نمایش می‌گذارد و نه نشانه موفقیت در گیشه است، اما از جوایز مهم جشنواره فجر است که همواره حرف و حدیث‌های زیادی به همراه داشته است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد