نگاه، نقد و یادداشت مطالب فرهنگ و هنر
نگاه، نقد و یادداشت مطالب فرهنگ و هنر

نگاه، نقد و یادداشت مطالب فرهنگ و هنر

«چهارراه استانبول» نماد تولید داخلی است


پرهام نورافزا:

نشست خبری فیلم سینمایی «چهارراه استانبول» با حضور بهرام رادان، مصطفی کیایی، محسن کیایی، مسعود کرامتی، سحر دولتشاهی، مهدی پاکدل، محسن کیایی، رعنا آزادی‌ور، ماهور الوند و سایر عوامل این فیلم در پردیس ملت برگزار شد. در این نشست مصطفی کیایی اعلام کرد مثل تمامی ایرانیان پس از حادثه پلاسکو جوگیر شد و می‌خواست درباره این حادثه فیلمی را جلوی دوربین ببرد. او همچنین عقیده دارد اگر او این فیلم را نمی‌ساخت، کسی در رابطه با این حادثه فیلمی تولید نمی‌کرد.

مصطفی کیایی درباره طراحی صحنه این فیلم و نماهای ساختمان پلاسکو که در این فیلم نمایش داده شد، گفت: «هدف ما در اصل پلاسکو نبود. مثل هر فیلمی که به یک واقعه گره خورده است و درام روایت‌گر یک ماجرای واقعی است، طبیعی است که ما هم به اندازه نیازمان به حادثه پلاسکو به‌عنوان ماجرایی واقعی ورود کردیم. کسی که برای دیدن پلاسکو فقط آمده باشد واقعا طبیعی است که این‌طور فکر کند. وقتی در مورد پلاسکو حرف می‌زنیم، مردم نزدیک به 10 گیگ حافظه بصری از این مکان را دارند و ما نمی‌توانستیم هیچ خطایی داشته باشیم. به هرحال واقعیت این است که اگر من این فیلم را نمی‌ساختم، کسی سراغ این موضوع نمی‌رفت به این دلیل که این فیلم‌ها هزینه بالایی دارد. من 3 میلیارد پول از جیب خودم گذاشتم تا فیلم را بسازم. من باید سراغ ارگان‌ها می‌رفتم که در آن صورت نظرات خودشان را القا می‌کردند. »

مصطفی کیایی همچنین درباره زوج بهرام رادان و محسن کیایی در فیلم‌هایش گفت: «من بازیگرانم را براساس معیارهای خودم انتخاب می‌کنم و به گیشه کاری ندارم. من افتخار می‌کنم با کسانی کار می‌کنم که آرامش و اخلاق دارند. ترجیح می‌دهم با سوپراستاری کار کنم که جایگاه خودش را می‌شناسد و به این نکات توجه دارم. اگر این زوج جواب بدهد در کارهای دیگر هم از آنها استفاده می‌کنم و همین‌طور از سحر دولتشاهی و همه بازیگران دیگر. »

بهرام رادان درباره شباهت نقش‌اش با فیلم «بارکد» گفت: «من اولین باری است که این فیلم را می‌بینم و نمی‌توانم نظر بدهم. در ضمن منتقد جدی نقش‌هایم هستم و نیمه خالی کارم را بیشتر می‌بینم. البته خوشحالم سابقه فیلم بارکد اینقدر قوی در ذهن‌ها نشسته است. ما اول در «عصر یخبندان» باهم کار کردیم، در کنار سحر دولتشاهی. در بارکد و این فیلم دو دوست بودیم و از طبقات و ژانرهای مختلف کار می‌کردیم. »

رعنا آزادی‌ور درباره انتخاب نقش‌هایش و گزیده‌کاری‌اش در سینما گفت: «مسیری که طی می‌کنم، انتخاب من بوده. از ابتدا که وارد این کار شدم، تقریبا سالی یک فیلم کار کرده‌ام. بعد از مدتی فهمیدم کار خوبی نمی‌کنم که کم کارم اما در سینمای ما کسی به این نکته فکر نمی‌کند که به خودم سخت می‌گیرم. من این فیلم را بسیار دوست دارم و خوشحالم که این امکان به من داده شد که در کنارشان باشد. »

مصطفی کیایی در ادامه درباره گنجاندن داستان حادثه پلاسکو در فیلم جدیدش گفت: «من هم مثل همه ایرانیان در رابطه با پلاسکو جوگیر شدم و گفتم باید فیلمی درباره آن بسازم. در سینمای آمریکا هم در مورد یازده سپتامبر خیلی فیلم ساختند. من تصمیم گرفتم فیلمی بسازم که به پلاسکو ربط داشته باشد... حادثه پلاسکو هم سیاسی بود هم تجاری. بحث من اقتصاد بود. پلاسکو اقتصاد ما بود که به هم ریخت. جوانانی بود که تولید می‌کردند و من هم دوستان زیادی دارم که به صورت نصف قیمت، جنس چینی می‌آوردند و جایگزین تولید داخلی می‌کنند. چهارراه استانبول نماد تولید داخلی است. »




ماهور الوند در مورد نقش خود در این فیلم گفت: «اگر تصور می‌شود که از پس نقش برآمده‌ام، دلیل اول آن تلاش کارگردان بود و من هم البته با نقش‌ها دلی برخورد می‌کنم و انتخاب‌هایم را باعشق انجام می‌دهم. وقتی عاشقانه کار می‌کنیم، توان و انرژی می‌گذاریم و اگر از فیلم رضایت دارید، خوشحالم. »

مهدی پاکدل که در این فیلم نقش یکی از آتش‌نشانان حادثه پلاسکو را ایفا کرد، درباره حضور خود در این فیلم گفت: «هربازیگری نقش‌های زیادی انتخاب می‌کند اما این نقش برایم عزیزتر است. آتش‌نشان‌های واقعی سر صحنه با ما بودند و از خاطرات خود می‌گفتند. این نقش برایم بار مسوولیت داشت و نمی‌شد ساده از کنار آن گذشت. من سعی کردم در حد توانم، به توقعات پاسخ دهم. »

مصطفی کیایی در پایان و در مورد تغییر نام این فیلم گفت: «من این فیلم را با اسم «پلاسکو »ثبت کردم اما اسم را تغییر دادم که کسی فکر نکند که عنوان پلاسکو را برای فروش انتخاب کرده‌ام. چون قطعا در گیشه نام پلاسکو بیشتر می‌توانست موثر باشد، اما با این وجود من نام فیلم را تغییر دادم. »

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد