نگاه، نقد و یادداشت مطالب فرهنگ و هنر
نگاه، نقد و یادداشت مطالب فرهنگ و هنر

نگاه، نقد و یادداشت مطالب فرهنگ و هنر

آیین افتتاحیه با حضور بزرگان سینما در برج میلاد برگزار شد

پرهام نورافزا:

آیین افتتاحیه سی‌وششمین جشنواره فیلم فجر با حضور سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمدمهدی حیدریان، رئیس سازمان سینمایی، ابراهیم داروغه‌زاده دبیر جشنواره، علیرضا رضاداد عضو شورای سیاستگذاری جشنواره، علیرضا تابش مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی، منوچهر شاهسواری مدیرعامل اهالی خانه سینمای ایران، میهمانان و اهالی رسانه بعدازظهر پنجشنبه دوازدهم بهمن‌ماه در مرکز همایش‌های برج میلاد کلید خورد.

 محمود صادقی، محمدهادی ایازی، اکبر عبدی، علیرضا خمسه، نصرالله مدقالچی، نوید محمدزاده، هومن سیدی، رسول صدرعاملی، محمود گبرلو، مهدی پاکدل، سید غلامرضا موسوی، شبنم مقدمی، کامبیز دیرباز، بهرام رادان، رضا مقصودی، مارال و مونا فرجاد، امین حیایی، پدرام شریفی، محسن افشانی، ناصر ممدوح، فرشته طائرپور، علی صالحی و... ازجمله حاضران در مراسم افتتاحیه جشنواره بودند.

سی و ششمین جشنواره فیلم فجر با پخش سرود ملی جمهوری اسلامی ایران، تلاوت قرآن کریم، پخش تیزر جشنواره و نماهنگی در وصف حضرت زهرا (س) افتتاح شد.


در این مراسم که حدودا با 30 دقیقه تاخیر آغاز شد علاوه‌بر خوش‌آمدگویی احسان کرمی(مجری) و ابراهیم‌ داروغه‌زاده(دبیر جشنواره) به مدعوین، مدیران سینمایی و هنرمندان سینما، فخرالدین انوار، قدیمی‌ترین مدایران سینمایی حضور داشت که محمدعلی نجفی به هنگام آمدنش روی صحنه برای مراسم بزرگداشتش به حضور او در سالن اشاره کرد.

حضور جمع زیادی از افراد غیرسینمایی و طبق معمول تعدادی کودک، از نکات سوال برانگیز مراسم شب گذشته بود که البته بازار سلفی گرفتن‌ها را هم مثل قبل داغ کرده بود.

در فواصل برنامه احسان کرمی، مجری مراسم شوخی‌هایی با فیلم‌ها می‌کرد که ظاهرا در فاصله‌ای کوتاه تذکری به او رسید و به محض برگشتن پشت تریبون با تاکید زیادی اعلام کرد شوخی با فیلم‌ها فقط شوخی است. او در بخشی از این مراسم گفت: امسال «وقت ناهار» و «به وقت شام» داریم، ولی به صبحانه که وعده مهمی است توجه نشده است .

منوچهر اسماعیلی بعد از حضورش روی صحنه و از آنجایی که تحت تاثیر کلیپی که قبل از مراسم بزرگداشتش پخش شد قرار گرفته بود گفت بعد از دیدن این صحنه‌ها حال خوشی ندارم، توان ایستادن هم ندارم. کرمی بعد از این صحبت‌ها درخواست کرد تا برای او صندلی بیاورند تا اسماعیلی در طول مراسم تقدیرش روی صحنه حضور داشته باشد.

در بخش دیگری از مراسم شب گذشته، کلیپ مشهور «ای ایران» که توسط خانه سینما و با حضور بازیگران سینما ساخته شده است، پخش شد که هم‌صدایی تعدادی از حاضران در سالن را هم در پی داشت.

احسان کرمی همچنین اعلام کرد که 12 بهمن ماه تولد دو چهره سینمایی است و به «مازیار میری» و «حبیب رضایی» تولدشان را تبریک گفت. البته هیچ‌کدام از این دو نفر در سالن حضور نداشتند.

 کرمی از سیدعباس صالحی، محمدمهدی حیدریان، ابراهیم داروغه‌زاده، فرشته طائرپور و خانواده علی معلم برای نکوداشت این هنرمند به روی سن دعوت کرد.

آذر معلم، امید و ایمان معلم روی سن آمدند و در نکوداشت زنده‌یاد علی معلم، مورد تقدیر وزیر ارشاد و رئیس سازمان سینمایی قرار گرفتند. کرمی گفت: ما علی معلم را از دست دادیم اما خوشحالم که جشن حافظ امسال ثابت کرد که خانم معماریان همچنان راه علی معلم را ادامه می‌دهند.

معماریان با حضور روی سن به یاد علی معلم، تنها به این بیت اشاره کرد: تحصیل عشق و رندی آسان نمود اول، جانم بسوخت اول در کسب این فضایل.

سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در سخنانی گفت: ماه بهمن برای ما یادآور دو چیز است. جشن سینمای ایران و جشن انقلاب اسلامی که من هر دو آنها را به مردم عزیز تبریک می‌گویم. این سینما در سال‌های گذشته نام ایران را بلند آوازه کرد و با حضورهای موفق جهانی که پدید آمد، توانست سفیر فرهنگی هنری ایران در جهان باشد. این سینما توانسته پیشتاز گفت‌وگوی هنری ایران با جهان باشد و توانست نشان دهد که می‌توان سینمایی انسانی، شاعرانه، متفکرانه و قصه‌دار داشت، کما اینکه تاریخ فرهنگ ایران هم همه این‌ها را در کنار هم دارد.

در اواسط مراسم تعدادی از هنرمندان و بازیگران سالن را ترک کردند که کرمی با اشاره به نام برخی از آنها گفت هیچ‌کدام از این دوستان مشکلی با مراسم ندارند و به نشانه اعتراض هم سالن را ترک نکردند، آنها برای حضور در مراسم اکران مردمی فیلم‌هایشان از سالن رفتند.

 

سپس مجری برنامه از حقیقی، مولایی و صمدیان سه تن از داوران بخش سینمای تبلیغات خواست تا روی سن بیایند. سپس کلیپ نامزدهای این بخش پخش شد.

دیپلم افتخار طراحی نام‌واره (لوگو) به محمد روح‌الامین برای رگ خواب و خفگی اهدا شد. سیمرغ بلورین بهترین آنونس به مسعود رفیع‌زاده برای فیلم خفگی اهدا شد. سیمرغ بلورین بهترین عکس به جواد جلالی برای فیلم پریناز اهدا شد. سیمرغ بلورین بهترین پوستر به بابک یادگاریان برای فیلم هجوم اهدا شد.

یکی از جالب‌ترین بخش‌های مراسم شب افتتاحیه بزرگداشت اکبر عبدی بود، پیش از آغاز تقدیر از او کلیپی ساخته «مجید توکلی» با حضور عبدی و همسرش پخش شد که خنده حضار را در پی داشت. برخی صحبت‌های سانسور شده عبدی در این کلیپ که سوت معروف جایش را گرفته بود هم از نکات جالب این نماهنگ بود.

مسعود ده‌نمکی هم که در بخش تقدیر از عبدی روی صحنه حاضر شده بود در توضیحی گفت: امشب به من سپرده‌اند که کنار آقای عبدی باشم و خودتان هم دلیلش را می‌دانید. به همین خاطر برخی از حرف‌های ایشان را جدی نگیرید و برداشت بد نکنید. مثلا از شوخی‌های ایشان با شریفی‌نیا ماجرا درست نکنید چون این دو نفر رفاقت‌شان با همدیگر مثل تام و جری است.

* از نکات جالب این مراسم حرف‌های ساده و پرمحتوای اکبر عبدی، بازیگر سرشناس سینمای ایران بود. وی بعد از شوخی‌هایی درباره ازدواج مجدد ضمن تشکر از همسرش و مادرش گفت: از شما تشکر می‌کنم که وقتی حتی فیلمی مزخرف بازی کردم آنها را دیدید. من دم رفتنم است و شاید فقط چند سال دیگر زنده باشم. از خداوند ممنونم که به من عزت داد. من که بچه نازی‌آباد هستم کجا و برگزاری این بزرگداشت کجا. هیچ هنرمندی در سینما رزومه به لحاظ تعداد به اندازه منوچهر اسماعیلی ندارد او فرشچیان سینمای ایران است. او با صدایش جای تصویر را هم پر کرده است. او در فیلم «مادر» به جای من صحبت کرد و همزمان جای چهار نفر دیگر هم صحبت کرد. او من را دو برابر در فیلم جلوه داده است همیشه جزء افتخاراتم می‌دانم که کار آنها را از نزدیک دیده ام. او یکی از بزرگ‌ترین و با ارزش‌ترین سرمایه‌های سینمای ایران است.

این بازیگرافزود: نمی‌دانم چند سال است که ما در روز روشن پول‌مان را از جیب مردم در می‌آوریم این زشت است. سلیقه مردم را عوض کرده‌اند برای مثال به من می‌گویند فیلمت بزن و برقص کم داشت. معلوم است که با این وضعیت مردم به تماشای فیلم‌های جم می‌نشینند. برای آقایان سینمای ایران، کشاورز، انتطامی، احمد پژمان، مشایخی، نصیریان و... آرزوی سلامتی دارم. من یک سال دیالیز شدم و یک سال در قرنطینه بودم و می‌دانم بیماری سخت است.

عبدی در پایان این مراسم اشاره کرد: از مردم تشکر می‌کنم که خرج ما سینمایی‌ها را می‌دهند و فیلم‌های درپیت را هم می‌بینند. امیدوارم جیب‌تان پر پول باشد برای خانواده عزیزانی که در حادثه‌های اخیر عزیزی را از دست داده‌اند آرزوی صبر می‌کنم.

* مراسم افتتاحیه با برخی اکرا‌ن‌ها همزمان بود و باعث شد امثال مصطفی کیایی و بهرام رادان و... وسط مراسم سالن رو ترک کنند.

* متن تقدیر از بزرگان صرفا فقط برای اکبر عبدی وجود داشت و کرمی مجری برنامه گفت متن تجلیل از سایرین به دستش نرسیده است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد