نگاه، نقد و یادداشت مطالب فرهنگ و هنر
نگاه، نقد و یادداشت مطالب فرهنگ و هنر

نگاه، نقد و یادداشت مطالب فرهنگ و هنر

سیمرغ بهترین فیلم از نگاه تماشاگران برایم خیلی ارزشمند است

پرهام نورافزا:

در نشست اول، مهران احمدی کارگردان و محمدحسین قاسمی تهیه‌کننده به معرفی فیلم خود پرداختند.
در ابتدا مهران احمدی که اولین تجربه کارگردانی خود را امسال به جشنواره فیلم فجر می‌برد با اشاره به اینکه قرار نیست بازیگری را کنار بگذارد، عنوان کرد: کارگردانی از نظر من یک مسوولیت سنگین است و نمی‌توان ساده انگارانه به آن فکر کرد. جدای از آن من بازیگری را خیلی دوست دارم و قرار نیست هیچوقت از آن دست بکشم. وی درباره قصه فیلم «مصادره» توضیح داد: خلاصه داستانی که از این فیلم منتشر شده، برگرفته از یک دیالوگ در یک سکانس حساس از فیلم است که بعد از دیدن فیلم می‌بینیم که ایران خیلی بزرگ است اما همه در آن بد شانسیم و این شعار فیلم محسوب می‌شود. البته نخواستیم حرف بزرگ و مهیبی بزنیم و معتقدم می‌توان از ظرفیت‌های ایران بزرگ به نحو بهتری استفاده کرد چون همه ما به این جامعه علاقه‌مندیم و می‌دانیم می‌توانیم از این موهبت‌هایی که خدا به ما اعطا کرده به نحو بهتری استفاده کنیم.

احمدی همچنین درباره عنوان فیلم گفت: از همان ابتدا نخواستیم حرف سیاسی بزرگی بزنیم و فقط یک حرف اجتماعی و انسانی داریم که در پایان فیلم بیان شده است. در ارائه پیام به هیچ دسته‌ای توجه نکردیم و با اینکه خودمان تمایلات سیاسی داریم اما در قالب یک کمدی انسانی حرف اجتماعی زده‌ایم که هم عام و هم خواص آن را دوست داشته باشند و انشاالله که این اتفاق افتاده باشد.

او افزود: علی فرقانی نویسنده این فیلم یکسال زمان صرف نگارش و 4 ماه صرف بازنویسی آن کرد تا آنچه مدنظرمان بود روی کاغذ بیاید. آن زمان هیچ بازیگری در ذهنش نبود و تنها به رضا عطاران فکر می‌کردیم. البته نه برای فروش بلکه به خاطر توانمندی‌های او و سایر بازیگران که همه بر این اساس انتخاب شده بودند و خوشحالم که این چهره‌ها بازیگران فیلم اول من هستند.

وی ادامه داد: 60 درصد از فیلم در ارمنستان به‌عنوان کشور سوم فیلمبرداری شد و 40 درصد در ایران اما روایت فیلم در واقع آمریکا است که به خاطر بافت قدیم ارمنستان کشور آمریکا را مشابه‌سازی کردیم. علاوه‌بر آن کشورهایی مثل آلمان، قبرس و بوسنی هم مدنظر ما بودند اما ارمنستان هم به لحاظ جغرافی و هم ویژگی‌های طبیعی گزینه آخر ما محسوب شد. هر چند که من در شب اولی که به این کشور سفر داشتم ناامید بودم اما در روزهای بعد و تحقیقاتی که در مناطق مختلف ارمنستان انجام دادیم امیدوارتر شدم. چراکه از همان مرحله پیش تولید با فرید ناظر فصیحی مدیر جلوه‌های ویژه در ارتباط بودیم و او هم همراه ما می‌آمد تا با مشورت‌هایش بهترین لوکیشن را انتخاب کنیم.

احمدی همچنین درباره گریم بازیگران که با مدیریت نوید فرح مرزی بود بیان کرد: این فیلم سیر تاریخی دارد بنابراین در چهره‌پردازی باید موارد خاصی رعایت می‌شد. ما 6 شخصیت اصلی و 15 فرعی و ده‌ها بازیگر دیگر داشتیم که برای همه آنها باید فکر می‌شد و به همین خاطر 2ماه طراحی گریم به طول انجامید.
در ادامه محمدحسین قاسمی تهیه‌کننده با اشاره به اینکه این فیلم از سال 53 تا امروز را روایت می‌کند، بیان کرد: هر کدام از کارهای من حال و هوای خاص خود را دارد و یک ژانر خاص کار نمی‌کنم اما می‌خواهم هر کاری را که انجام می‌دهم دغدغه‌ای از من باشد. «مصادره» یک موضوع جذابی داشت که باعث شد من آن را کار کنم. این فیلم در بخش‌های مختلف سختی‌های خاص خود را داشت به‌خصوص در تولید اما در همه حال لبخند بر لب همه ما بود و ویژگی‌های اثر محرک خوبی برای همکاری با مهران احمدی بود.
وی افزود: من هم مثل بقیه همکارانم علاقه‌مندم که اکران عید را داشته باشم و امیدوارم شرایطش فراهم شود. «مصادره» برای مخاطب و مردم ساخته شده و تمام تلاش مان بر این بود تا احترام به بیننده را حفظ کنیم.
مهران احمدی همچنین درباره حضورش به‌عنوان بازیگر گفت: من تنها در 2 سکانس بازی کردم و امکان به عهده گرفتن نقش طولانی نبود. به هر حال من کارگردان بودم و تمام تمرکزم بر این بود که این بخش را به نحو احسن انجام دهم به‌خصوص که ما 40 لوکیشن داشتیم و تمرکز بر دو امر کارگردانی و بازیگری راحت نبود.

قاسمی نیز در ادامه بیان کرد: من چند فیلم از آثاری که امسال در جشنواره شرکت کردند را دیدم و به نظرم امسال رقابت سختی داشته باشیم. ضمن اینکه تعداد فیلم‌های خوبی که بیرون از جشنواره هستند نیز کم نیستند. به هر حال امیدوارم در این رقابت بهترین اتفاق‌ها رخ دهد.

در پایان احمدی در پاسخ به اینکه دوست دارید کدامیک از بخش‌ه

ای این فیلم برنده سیمرغ باشد، گفت: برای من سیمرغ بهترین فیلم از نگاه تماشاگران خیلی ارزشمند است چون فیلمی است که برای مردم ساخته شده ضمن اینکه رضا عطاران و همه بازیگران و عوامل برای این فیلم خیلی زحمت کشیدند. 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد