نگاه، نقد و یادداشت مطالب فرهنگ و هنر
نگاه، نقد و یادداشت مطالب فرهنگ و هنر

نگاه، نقد و یادداشت مطالب فرهنگ و هنر

جشنواره فیلم فجر از «منوچهر اسماعیلی» و «اکبر عبدی» تقدیر می‌کند

پرهام نورافزا:

سی‌وششمین جشنواره فیلم فجر بزرگداشت اکبر عبدی بازیگر توانای سینمای ایران و «منوچهر اسماعیلی» صداپیشه و دوبلور باسابقه سینمای ایران را برگزار می‌کند.

کبر عبدی بازیگر 57 ساله سینمای ایران، از جمله هنرمندانی است که علاوه بر برخورداری از جایگاه ویژه مردمی و محبوبیت در بین نسل‌های مختلف، از جهت نقش ‌آفرینی‌های متفاوت و جوایزی که از آن خود کرده، از جمله بازیگران موفق سینمای ایران در ادوار جشنواره فیلم فجر بوده است.

اجاره‌نشین‌ها (داریوش مهرجویی)، گراند سینما (حسن هدایت)،‌ای ایران (ناصر تقوایی)، دزد عروسک‌ها (محمدرضا هنرمند)، سفر جادویی (ابوالحسن داودی) از جمله شاخص‌ترین کارهای عبدی در دهه اول فعالیت سینمایی بود اما بی‌شک بازی ماندگار او در مادر (علی حاتمی) که برایش سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش دوم مرد را به ارمغان آورد، نقطه اوج فعالیت‌ این هنرمند به شمار می‌رود.

عبدی که اکنون علاوه بر فعالیت‌های تلویزیونی و تئاتری، تجربه بازی در بیش از 100 فیلم سینمایی را دارد، از ناصرالدین شاه آکتور سینما، دلشدگان و هنرپیشه تا کارهای شاخص این سال‌هایش مثل اخراجی‌ها، خوابم می‌آد، رسوایی، قندون جهیزیه و...همواره با امضای خود، به آفرینش خلاقانه و پرانرژی نقش‌ها پرداخته و به یک میزان مورد توجه مردم و کارشناسان واقع شده است.

وی که کسب نشان درجه یک فرهنگ و هنر را در کارنامه دارد، در دوره هشتم جشنواره برای فیلم «مادر» و در دوره سی‌ام جشنواره برای فیلم «خوابم می‌آد» سیمرغ بلورین جشنواره فیلم فجر را به دست آورده و سه بار (در دوره یازدهم برای فیلم هنرپیشه، در دوره هفدهم برای فیلم جنگجوی پیروز و در دوره سی و یکم برای فیلم رسوایی) نامزد دریافت سیمرغ بلورین شده است.

بنا بر این گزارش، امسال بزرگداشت «منوچهر اسماعیلی» صداپیشه، «محمدعلی نجفی» کارگردان و «اکبر عبدی» بازیگر در سی و ششمین جشنواره فیلم فجر برگزار خواهد شد.

«منوچهر اسماعیلی» گوینده و صداپیشه ۷۸ساله ایرانی، با گویندگی به‌جای بازیگران مشهور آثار مطرح تاریخ سینمای ایران، گنچینه باارزشی از خاطرات برای همه علاقه‌مندان به سینمای ملی است.

او مدیریت ارشد دوبلاژ بیش از ۲۰۰ فیلم سینمایی و تلویزیونی، سریال‌های تلویزیونی و برنامه‌های رادیویی.او ایفای نقش به‌عنوان دوبلور و گوینده در بیش از ۱۵۰۰ اثر و بازیگری در فیلم‌های سینمایی را در کارنامه دارد و تدریس فنون و تکنیک‌های گویندگی و مدیریت دوبلاژ و سرپرستی انجمن و رئیس صنف گویندگان ایران در کارنامه‌اش به چشم می‌خورد. او دوبله فیلم را از سال ۱۳۳۶ آغاز کرده و از سال ۱۳۴۲ که دهه طلایی دوبله فیلم در ایران بود، مدیر دوبلاژ بوده و گویندگی بسیاری از نقش‌های اول را به عهده داشته است.«گریگوری پک»، «چارلتن هستن»، «لارنس الیویه»، «سیدنی پوآتیه»، «لارنس هاروی»، «رد استایگر»، «جیمز کاگنی» و «مارچلو ماسترویانی» شماری از این نقش‌هاست.

بخشی از آثار اسماعیلی، در دهه اول برگزاری جشنواره فیلم فجر که دوبلاژ فیلم‌های ایرانی کماکان رونق داشت، در این جشنواره به نمایش درآمد که از شاخص‌ترین‌ فعالیت‌های اسماعیلی به‌عنوان سرپرست گویندگان فیلم‌های شرکت‌کننده در جشنواره فیلم فجر می‌توان به طلسم، ناخداخورشید و بای‌سیکل‌ران اشاره کرد ضمن آنکه از مهم‌ترین هنرنمایی‌های این استاد مسلم دوبله در فیلم‌های شاخص جشنواره فیلم فجر به سال ۶۸ و فیلم مادر (علی حاتمی) مربوط می‌شود که در آن فیلم، جای چهار شخصیت (با بازی محمدعلی کشاورز، اکبر عبدی، جمشید هاشم‌پورو محمود بصیری) صحبت کرد.

او هفت سال پیش نیز در نسخه دوبله‌شده فیلم جرم (مسعود کیمیایی) بهترین فیلم جشنواره بیست و نهم فیلم فجر، به‌جای شخصیت اصلی فیلم (رضا سرچشمه- با بازی پولاد کیمیایی) صحبت کرد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد